Co sądzicie o idarecie na p-60 ?
Ja polecam, pięknie się wybarwia, wadą u mnie przynajmniej było to trochę go wypadało raki, ale takie drzewka pewnie ze szkółki już przyszły.
mam zamiar posadzić idareta na m26lub na m9 w rozstawie 3,5-1,2 na 4klasie ziemi na jakiej podkładce lepiej
Jeżeli to ma być co 1,2 m w rzędzie, to chyba nie ma wyjścia i to musi być dziewiątka... Bo dla M 26 te 1,2 m to by było chyba za gęsto... No, chyba że jest to Idared na M26, wysoko okulizowany...Ale najlepiej jak wypowie się ktoś, kto już Idareda na tych podkładkach i na podobnej klasie gleby, ma...Pozdrawiam !
Na IV klasie jeżeli jest nawodnienie to m9, bez nawodnienia m26. Wg mnie przy wysoko szczepionych nie ma problemu z taką rozstawą.
A może ktoś wie o ile skarla tzw. wysoka okulizacja ?... Bo według tego co widzę u siebie, wysoko okulizowany Szampion na M26 jest chyba o ok. 50 procent słabszy niż okulizowany normalnie, czyli tuż nad ziemią...Pozdrawiam !
Mam Idareda na M 26 w rozstawie 1.80 m i 1.40 na IV klasie (bez nawadniania) i w tym roku ten gęściej sadzony wręcz błagał o wodę a wielkość jabłka nieporównywalnie mniejsza aniżeli w tej pierwszej rozstawie . Zagęszczenie drzew nawet na M26 wiąże się z nawadnianiem w latach suszy.
PS. Może mnie wyśmiejecie :) ,ale ogółnie owoc IDARED-a najpiekniejszy jest na M-7 ,tylko w cholerę drewna....niestety.
Idared m7 po regalisie i cięciu korzeni 3 latek....
Witam
Mam zamiar posadzic idareda na antonówce.Obszar jaki chce posadzić to 2-2,5 ha , Klasa ziemi to IVb-V.Gleba przebadana pod względem zasobności - magnezu duża,fosfor i potas mała.Ziemia bardziej to glina.Nie chce zadnych rusztowąć ,Sad nie bedzie nawadniany.
Moje pytanie
-jaka rozstwa idareda na antonówce.
-Inne propozycje :?
Chodzi mi o dużą wydajność z ha.
sadź na A2, jest wydajniejsza od antonówki, 1,5m między drzewkami, rozstaw rzędów 3,5-4m w zależności od posiadanego sprzętu
Ja bym sadził na m9 klon RN29 bo po co na jakiś innych podkładkach teraz sadzić?
Całkiem dobrze sprawował się Idared którego znałem , na Antonówce w rozstawie 4x3 i 5x3m... Podkładką która nie powinna wymagać rusztowań jest też MM 106 i na niej odważył bym się sadzić drzewa nawet co 2,5 m... Pozdrawiam !
Melolontha, 2015-10-20 15:54, napisał:
Całkiem dobrze sprawował się Idared którego znałem , na Antonówce w rozstawie 4x3 i 5x3m... !
Ja planowałem rozstawe 4x2,
a jak wysoko były prowadzony idared ?
O ile dobrze pamiętam, było to ok. 2,50-2,80 m... Bo na taką wysokość sięgały starego typu " ślęzy " i taka wysokość gwarantowała zbiór praktycznie całego plonu bezpośrednio z ziemi, bez konieczności stosowania drabin a nawet taczkodrabin...No, ale też i plonu 50 czy 80 ton z hektara nie było...Było trochę mniej...Pozdrawiam !
Mi poradzili do 3,5m wysoko prowadzić.
A ten idared na antonówce nie było czasami mocno ciąć go by trzymac go w ryzach.:?
Zapomniałem dopisąć ze to jabłko ma isć jako jabłko przemysłowe,więc zalezy mi na tonażu.
A czy idared może być sam czy jednak bedę musiał też wsadzić coś innego by było lepsze zapylanie :) np gloster (jeśli nieto jakie polecacie ?)
Pozdrawiam
idared na A2, 4x2 rozstaw plon na poziomie 60-70 ton to nie problem, oczywiście nie w 3-4 roku tylko w 5-7
Oczywiście że był mocno cięty , tymbardziej że gleba była II klasy... Ale wypuszczony na te 3,5 m z pewnością prawie podwoi tonaż... A to że jabłka od połowy korony w dół będą zielone / mało słońca / to przecież w przypadku przemysłu nie feler...Pozdrawiam !
Czy były inne odmiany przy tym idarecie ? chodzi mi o plenność.
Wyczytałem ze lepiej by też inna odmiana była przy idarecie np gloster by była lepsza wydajnosć sadu.
Doradzicie coś więcej :))
pozdrawiam
sadź na A2 wydajność od 5 roku będziesz miał super, sprawdź co jest dobrym zapylaczem dla idareda i posadż kilkanaście drzew tej odmiany równomiernie na hektarze.
A czemu na A2 ;?
a może inne silnie rosnące podkładki by były dobre :? Aurat w jabłoniach mam małe doswiadczenie :) .
pozdrawiam
witam, na jakiej podkładce najlepiej sadzić idareda ? klasa ziemi 3a,3b, ziemia troszkę piaszczysta
Witam. Mam idareta 7-8 letniego, w sezonie 2015 jablek bylo duzo, wiosna 2015 nie dostal nawozu. Problem jest taki ze mi teraz tak zarosl jakbym go ze 2 lata nie cial, moze to glupie ale wydaje mi sie ze on tak zarosl po rwaniu. Co polecicie zeby przestal tak bic w wilki? Maja po 2m. I co roku go tne galancie, nie po łepku. Podciac korzenie? kiedy, ile od pnia, na jaka glebokosc
Tez tak mysle tylko teraz chcialem sie dowiedziec jakie parametry. A moze jakies inne cenne uwagi?
Było by dobrze gdybyś mógł zamieścić tu jakieś zdjęcia... Jakieś a najlepiej takie, na których widać te korony na tle białego ekranu albo przynajmniej na tle nieba... Przyczyn silnego wzrostu drzew może być kilka a do jednej z nich zaliczyć można mocne cięcie... Stosowane zwłaszcza w gęstych nasadzeniach...Poza tym co to znaczy że tniesz " galancie " ?... Może właśnie golisz zbyt mocno, zwłaszcza w części wierzchołkowej ?... Pozdrawiam !
Prawdopodobnie masz takie przyrosty wlasnie dlatego ze było ciete na starym drewnie duzo (za duzo) doprowadzanie drzewka do łądu i skladu zawsze rozkładamy w latach. Gdy chcemy to zrobic w w jednym roku zawsze pojawia sie reakcja wzrostowa.
Odradzam ciecie korzeni, nie masz rusztowania... wiec w przypadku dobrego owocowania bardzo prawdopodobnme ze duzo drzewek znacznie odchyli sie od pionu :) mozesz testowac regalisem ale troche za mocna podkładka zeby były jakies znaczace efekty :)
a to ze nie nawoziłes powinno skłonic cie do analizy gleby
pozdrawiam
Kiedy patrzę na te zdjęcia to jakoś nie bardzo odnoszę wrażenie że drzewa są jakoś nadmiernie czy krytycznie mocno pocięte... Owszem widać że było tam cięcie ale też i pędy cieńsze a zwłaszcza te ktore odchodzą w bok, pozostały nie wycięte... I tak ma być... I o jakimś " ogoleniu " koron w części wierzchołkowej raczej nie ma mowy... Ale ciekawy jestem jak wyglądają te drzewa teraz, z tymi przyrostami które wybiły po tamtym cięciu... A może trochę przesadzasz z tym nadmiernym wzrostem... To w końcu M 7 a więc podkładka zaliczana do średnio-silnie rosnacych, co w połączeniu z dobrą pewnie glebą, może dawać taki efekt... Ja właśnie tnę swoją Galę na M 4 i M 7... I zapewniam Cię, że też mam tam niezłe miotły i przyrosty dochodzące do 2 m...Pozdrawiam !
Bardzo żle cięty sad, dopatruje się grubszych gałęzi w górnej partii drzewa w porównaniu ze stołem drzewa.Dodatkowo wszystko skracane na starym drewnie co jak zauważył poprzednik powoduje silną reakcje wzrostową.Stół drzewa powinien być wycięty na tzw:klik tzn skracany na jednorocznym przyroście.Wtedy główne piętro się zagęszcza w krótkopędy na których masz owoce co powduje odbiór siły wzrostu.Natomiast w górnej części drzewa gałęzie starsze niż 3,4 letnie wycinaj w całości tzw wymiana(odmładzanie).A na dzrewach widac wszystkie poskracane Widać,że chcesz prowadzić sad po nowemu ,ale wachowców do cięcia masz przedwojennych.
Opinię Korcza wziął bym pod uwagę a pod wpływem jego sugestii zrobił bym przynajmniej sugerowane przez niego próby... Jeśli to co proponuje spowoduje osłabienie wzrostu, to będziesz... w domu... Pozdrawiam !
Mlodych pedow jest duzo w srodkowej czesci drzewa. Grube galezie z dolu wycinam, ale nie dam rady jednego roku wszystko. Co roku wycinam. A to ze skraacane sa te starsze galezie to nie chce zeby mi wszystkie galezie obwisly do pnia. Zielone bedzie w srodku. Jak od poczatku bylo inaczej prowaadzone to teraz ciezko zmienic od razu. A tak wogole to zadnej grubszej nie moze byc? To m7 nie m9.
a ja się nie do końca zgadzam, tzn bardziej się zgadzam z kolegom chrabąszczem, sad nie jest cięty wg mnie bardzo tragicznie, może trochę za dużo cięcia w starym drewnie, ale generalnie ok, to nie jest sad 3x1 gdzie ma byc stół a wyżej tylko krótkopędy, przy rozstawie 4x2 nie ma takich wielkich problemów ze światłem i w górnej części też można zostawiać starsze gałęzie i traktować je jak stół, nie wpłynie to na jakość i podniesie wydajność, problemem wg mnie jest to co pisze kolega chrabąszcz czyli podkładka M7 plus nie najgorsza ziemia i ciężko coś zaradzić, cięcie korzeni było by najlepsze ale nie masza nawodnienia, nie ma podpór, musiałbyś poszukać rad od kogoś kto stosował cięcie korzeni na takej podkładce i odmianie, musisz się także postarać i jak najlepsze owocoanie, są metody które mogą podnieść zawiązywanie pąków i wtedy trochę przychamuje się wilki
Myślę że my-obserwatoprzy powiedzieliśmy już wszystko a teraz musisz to wszystko przeanalizować i / sam będąc obserwatorem bo każdy sadownik nim być musi /, trochę pokombinować... Cieszy mnie opinia grhista trochę podobna do mojej i ja bym też z cięcia korzeni nie rezygnował... To w końcu nie taki bardzo skomplikowany i drogi zabieg a może pomóc... I na koniec nie powiem nic nowego gdy stwierdzę, że na silny wzrost najlepiej wpływa... silne owocowanie, którego życzę... I cały czas aktuale jest tu podejście do nawożenia azotowego, które powinno być małe i oparte o analizę liści... Analizę liści która pokaże jak zaopatrzone są w azot te drzewa... A w razie czego, uwzględnić podawanie azotu w pierwszej kolejności, dolistnie... Pozdrawiam !
a co sądzicie ogólnie o sadzeniu idareda na podkładce m7, np na klasie gleby IV bez nawodnienia ?
Ironn... Ja bym w to wszedł...Ale gdyby mi ktoś powiedział, że przy tej podkładce musi być rusztowanie, to poszedł bym w jeszcze mocniejszą podkładkę, żeby obejść się bez rusztowania... Nie sugeruj sie tym co napiszę, bo to myślenie z lat 80-ch ubiegłego wieku, ale ja bym poszedł jeszcze na Idareda na Antonówce, w rozstawie 4 x 3 albo 4 x 2,5 m... Wiem że jest tam trochę cięcia, ale sad taki daje się utrzymać w szpalerze i można prowadzić go na wysokość ok. 3 m... Nie... 80 czy 100 t z ha nie będzie ale 30-40 t z ha da się wyciągnąć... Pozdrawiam !
Witam kolego masz problem ze źle wyprowadzasz młode drzewa .Nie będę pisał co jest źle a co dobrze. Po 15 marca będę ciął w Wilkowie sad 2 i 3 letni.gdybyś chciał to zapraszam na 2 dni do cięcia. Pokaże ci takiego idą ręką 10 letniego ze nie ma z nim problemu.
Melolontha nie mam doświadczenia z m7, parę osób, które pytałem twierdziły, że nie potrzeba rusztowania. Jak to w końcu jest ?
Portal sadownictwo.com.pl powstał i działa jako niezależny serwis internetowy przeznaczony dla producentów owoców.
Data założenia: 10 czerwca 2001 r.
Pomysłodawca i twórca: Marcin Zachwieja
Portal sadownictwo.com.pl
e-mail: kontakt@sadownictwo.com.pl