Najważniejszym rynkiem zbytu dla Polski pozostają kraje UE27 oraz Wlk. Brytania, które odpowiadają za 73% wartości eksportowanych owoców (CN08, sez. 2023/24).
Głównym odbiorcą polskich owoców świeżych i mrożonych są Niemcy, odpowiadające za nieco ponad 20% wartości eksportu. Relatywnie duże znaczenie mają także rynki Europy Wschodniej, w tym Białoruś, która zajmuje trzecie miejsce wśród odbiorców polskich owoców.
Mimo podejmowanych działań promocyjnych w ostatniej dekadzie (np. w Chinach), eksport polskich owoców na rynki dalekowschodnie pozostaje marginalny. Udział Chin w polskim eksporcie w sez. 2023/24 wyniósł zaledwie 0,28%, obejmując głównie mrożone wiśnie.
Polski eksport owoców świeżych jest zdominowany przez jabłka, które odpowiadają za 71% całkowitej sprzedaży zagranicznej w tej kategorii.
Rynki pozaunijne odgrywają stosunkową ważną rolę w eksporcie przetworów, takich jak sok jabłkowy (USA, Kanada), a także niektórych kategorii owoców mrożonych. Niemniej, charakteryzują się one znaczną niestabilnością, warunkowaną konkurencją na rynkach międzynarodowych. Sprzedaż nasila się w przypadku spadku podaży na niektórych rynkach (np. Chin).
źródło / foto: centrumanaliz.pkobp.pl
Najnowsze komentarze