Nie przez Kanał Sueski, a dookoła całej Afryki. To sprawia, że transport trwa dwa razy dłużej. Oto jak konflikt na Bliskim Wschodzie wpływa na eksport polskich jabłek
– informuje Agrobiznes.
Royal Gala - prawdziwy owoc pożądania. Jabłka tej odmiany zwłaszcza w Indiach uchodzą za prawdziwy rarytas. To duży i chłonny rynek. Pod warunkiem, że kontenery dotrą na czas.
Znacznie zdrożały koszty transportów morskich oraz wydłużył się ich czas. Dla jabłek, czyli dla naszego świeżego produktu ten czas jest kluczowy. Normalnie tranzyt tańszy i czas dostawy był około 45-60 dni w tym momencie statki muszą opłynąć całą Afrykę i to jest kilka tygodni dłużej – mówi Paweł Puncewicz (Appolonia).
Czy Egipt jest obiecującym rynkiem dla europejskich #jabłek ?
— sadownictwo (@sadowniczy) January 22, 2024
Jakie są obecnie największe wyzwania stojące przed eksporterami jabłek na rynek egipski ?https://t.co/Kp1GT6aS20
Kontenerowce przemierzające Kanał Sueski od pewnego czasu są celem ataków. Droga ta służy także do eksportu polskich jabłek na Bliski Wschód i do państw azjatyckich takich jak Indie, Wietnam, Chiny czy Tajlandia. Długa podróż oznacza jednak ryzyko.
Oczywiście te parametry pogarszają się z czasem kiedy to jabłko jest gdzieś w przechowywaniu w transporcie. W związku z czym tutaj jest to pewne ryzyko, natomiast to nie jest skokowe, to nie jest tak że w ciągu dwóch tygodni. Problem jest taki, że te dwa tygodnie też nie są gwarantowane – tłumaczy Aleksandra Ośko-Woźniak (grupa producentów Rajpol).
Do tego dochodzi też wzrost kosztów transportu średnio o 60%. To przenosi się również na ceny owoców, dlatego tracą one swoją konkurencyjność na światowych rynkach. Teraz udaje się jeszcze wysyłać jabłka na rynki Ameryki Południowej na przykład do Kolumbii, ale już za miesiąc może się to zmienić.
Południowa półkula ma swoje zbiory, czyli nie będzie już potrzebowała naszych jabłek tylko będzie miała swój świeży produkt, więc czas wysyłek do Ameryki Południowej właśnie się skończył – mówi Paweł Puncewicz (Appolonia).
Produkcja jabłek w Polsce znacznie przekracza możliwości konsumpcji dlatego eksport jest nie tylko dochodowy ale i konieczny.
- źródło:
Najnowsze komentarze