Po wolniejszym okresie świątecznym handel jabłkami w Polsce zaczął wracać do normalnego poziomu
- mówi Emilia Lewandowska z Fruit-Group: „Grudzień był spokojny, jak się spodziewaliśmy z wyprzedzeniem. Miesiąc ten co roku poświęcony jest pomarańczom i nektarynom w handlu owocowo-warzywnym. Wznowiliśmy działalność po Nowym Roku i biznes idzie dobrze, ponieważ handel wrócił do satysfakcjonującego poziomu. Klienci zaczynają teraz zamawiać więcej, a w nadchodzących miesiącach koncentrujemy się na przesyłkach na duże odległości, podczas gdy jakość wciąż pozwala na te dłuższe transporty”.
Mimo wyższych cen energii na rynku jabłek nie było paniki – tłumaczy Lewandowska. „Oczekiwaliśmy, że sprzedaż jabłek nastąpi szybko około cztery miesiące temu, aby uniknąć konieczności przechowywania jabłek przez dłuższy czas. Pomysł polegał na tym, że zapasy znacznie spadną, zanim nadejdzie grudzień i styczeń. Jednak zapasy i wielkość obrotów wyglądają na razie stabilnie, na rynku nie ma paniki z powodu kosztów energii elektrycznej. To powiedziawszy, ilość jabłek znajdujących się w chłodniach jest niższa niż w zeszłym roku o tej porze, ale nie było silnego nacisku wśród producentów jabłek. Prawda jest taka, że wyższe koszty produkcji będą musiały zostać zrekompensowane, częściowo również przez kupujących”.
Lewandowska uważa, że handel jabłkami może pójść w obie strony w zależności od wielu zmiennych i czuje, że będą musieli poczekać i zobaczyć, jak wypadnie reszta sezonu. Firma ma jednak nadzieję, że w 2023 roku będzie w stanie zwiększyć wolumen eksportu zarówno jabłek, jak i borówek: „Bardzo trudno przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja za kilka miesięcy, ponieważ jabłka to owoce, które są dostępne przez cały rok. Zmiany czekają Polskę, jeśli chodzi o współpracę z rynkami egipskimi. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, z pewnością przyniesie to korzyści naszemu biznesowi. Ale głównym celem nadchodzącego roku będzie utrzymanie naszych wysokich standardów i upewnienie się, że konsumenci są zadowoleni bez naszych owoców. W 2023 r. poziom sprzedaży powinien zostać utrzymany, ale miejmy nadzieję, że sprzedamy 10 proc."
- źródło: freshplaza.com
Najnowsze komentarze