Najważniejszą kategorią w strukturze eksportu owoców są jabłka. W sez. 2023/24 ich eksport wyniósł 808 tys. ton, co stanowiło 73% całkowitego eksportu świeżych owoców z Polski.
W strukturze sprzedaży tych owoców systematycznie rośnie udział Europy Zachodniej, w tym Niemiec, Holandii i Francji. Polska umacniała swoją pozycję kosztem innych dostawców, mimo, że kraje te w ostatniej dekadzie na ogół ograniczały import.
Niemcy stały się najważniejszym rynkiem zbytu dla polskich jabłek, choć w eksporcie do tego kraju duży udział mają jabłka przeznaczone do przetwórstwa. Po wprowadzeniu przez Rosję embarga w 2014 oraz w związku z późniejszymi napięciami geopolitycznymi, zwłaszcza wojną w Ukrainie, sprzedaż jabłek na wschód znacząco spadła. Szczególnie wyraźnie stracił na znaczeniu rynek białoruski. W ostatnich latach jednym z kluczowych odbiorców stał się Egipt, jednak sprzedaż do tego kraju również podlega sporym wahaniom. Miniony sezon przyniósł także wyraźny wzrost sprzedaży do Indii.
Rynki pozaeuropejskie zyskują na znaczeniu głównie w okresach niskich cen w UE. W sezonie 2024/25, ze względu na deficyt jabłek w Unii oraz wzrost cen, prawdopodobnie ponownie zwiększy się rola rynków europejskich w polskim eksporcie. Jednak potencjał do dalszej ekspansji na rynku Wspólnoty może być ograniczony, biorąc pod uwagę brak wyraźnego wzrostu konsumpcji w UE.
źródło foto: centrumanaliz.pkobp.pl
Najnowsze komentarze