Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2018_Agrosimex_Metalosate
2018_Agrofesh

Sadownicy będą płacić składki od pracowników sezonowych ?

Trwają intensywne prace nad wprowadzeniem specjalnej umowy dla pracowników sezonowych. Nowy rodzaj umowy zapewni dostęp do ochrony zdrowia i ubezpieczenia wypadkowego dla pomocnika, przy jednoczesnym minimum obciążeń administracyjno-fiskalnych dla rolnika.

Wczoraj (6.03) Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zawarte w projekcie rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rolników korzystających ze wsparcia innych osób przy zbiorach owoców i warzyw. 

Najważniejsza zmiana dotyczy zabezpieczenia społecznego pomocników rolnika, pracujących przy zbiorach w gospodarstwie rolnym. Dotyczy to zwłaszcza takich gatunków owoców i warzyw, które dojrzewają jednocześnie w krótkim okresie czasu i muszą być zbierane ręcznie ze względu na dużą podatność na zniszczenie i zepsucie. W sytuacjach wymagających wsparcia przy zbiorach nagminnie stosowane są umowy o dzieło, które nie zabezpieczają osób przy nich pracujących i nie przystają do charakteru prowadzonej pracy. Dlatego zaproponowano, aby podstawą świadczenia pomocy przy zbiorach był nowy rodzaj umowy cywilnoprawnej, zawieranej przez rolnika (prowadzącego gospodarstwo rolne) z osobą pomagającą przy zbiorach (pomocnikiem rolnika).

Umowa o pomocy przy zbiorach będzie stosowana do czynności obejmujących:
  • zbieranie owoców lub warzyw;
  • usuwanie zbędnych części roślin;
  • klasyfikowanie lub sortowanie zerwanych lub zebranych owoców lub warzyw, lub wykonywanie innych czynności mających na celu przygotowanie tych owoców lub warzyw do transportu, przechowywania lub sprzedaży;
  • wykonywanie innych czynności związanych z pielęgnowaniem i poprawą jakości plonów.

Umowa o pomocy przy zbiorach (na odpłatne wykonywanie tych prac) będzie zawierana na okres nie dłuższy niż 120 dni w ciągu roku kalendarzowego. Rolnik będzie zgłaszał pomocników do ubezpieczenia w ciągu 7 dni od rozpoczęcia świadczenia pracy.

Rolnik, w którego gospodarstwie pomocnik będzie wykonywał czynności określone w umowie o pomocy przy zbiorach, będzie opłacał za pomocnika składki na ubezpieczenie wypadkowe oraz zdrowotne (za dany miesiąc do 15 dnia następnego miesiąca). W zamian pomocnik będzie miał prawo do jednorazowego odszkodowania, w sytuacji gdyby doszło do wypadku w gospodarstwie rolnym w związku z wykonywaniem przez niego czynności określonych w umowie o pomocy przy zbiorach oraz dostęp do ochrony zdrowia. Składki na ubezpieczenie zdrowotne rolnik będzie opłacał za pomocnika w wysokości takiej jaka jest przewidziana za domowników rolników prowadzących działalność wyłącznie w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Projekt ustawy został skierowany do dalszych prac w Parlamencie.



Resort rolnictwa zaproponował wprowadzenie nowego rodzaju umowy cywilnoprawnej o pomocy przy zbiorach, jak również wprowadzenie odpowiednich zmian w ubezpieczeniu zdrowotnym i podatku dochodowego od osób fizycznych, które będą się odnosić do pomocników rolnika.

Rolnik/sadownik będzie musiał za zatrudnionego pomocnika opłacać składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie, ale pomocnik rolnika będzie podlegał temu ubezpieczeniu tylko w zakresie uprawnień do jednorazowego odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, tj. gdy taka osoba ulegnie wypadkowi. Składka płacona przez rolnika ma wynosić 42 zł miesięcznie.

Projektowana ustawa zakłada, że podstawą świadczenia pomocy będzie umowa o pomocy przy zbiorach zawarta między rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne a osobą pomagającą przy zbiorach. Praca przy zbiorach ma być świadczeniem odpłatnym. Umowa będzie mogła być zawarta na czas nie dłuższy niż 120 dni w ciągu roku kalendarzowego. Dotyczy osób przebywających na terenie Polski posiadającą zezwolenie na pracę. Według MRiRW w rolnictwie pracuje sezonowo ok. 500 tys. osób w ciągu roku, głównie to obywatele Ukrainy.

Umowa o pomocy przy zbiorach obejmuje czynności bezpośrednio związane ze zbiorem owoców i warzyw, jak i późniejszym ich sortowaniem i przygotowaniem do sprzedaży. Zbiór owoców obejmuje takie czynności, jak zrywanie owoców lub warzyw z drzew, krzewów lub innych roślin, np. truskawek, papryki czy pomidorów, wycinanie, np. pieczarek, a także zbieranie warzyw bezpośrednio z ziemi, np. cebuli.


REKLAMA
2018_Syngenta_Geoxe_1
2018_Agrosimex_Imidian/Pomax

komentarze (40):

dodaj komentarz
stefan74
stefan74 05.03.2018 13:28 Tak sie martwią o ukraińców a nie tak dawno nasi pracowali na słowo lub n dzieło i nie było do kogo się pożalić a jak udałem się do ZUS dowiedzieć się cz pracodawca odprowadza składki to patrzyli jak na intruza.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 05.03.2018 14:22 Do tej pory obowiązywały inne przepisy, teraz obowiązują inne. Ot cała tajemnica. Z jednej strony problemy, bo zatrudnienie pracownika to o wiele więcej roboty papierkowej i większe koszty, Z drugiej, może wreszcie nie będziemy narażali się na komentarze i uszczypliwe uwagi takie jak wyżej.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 05.03.2018 19:06 Stosowne byłoby pytanie - czy jest to ucywilizowanie ubezpieczeń, składek...itd. Nie. To zwykły drenaż kieszeni rolnika ! Niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego taka forma umowy ma dotyczyć tylko czterech miesięcy ?? Dlaczego ? Gdybym ja miał pracownika sezonowego do zbioru jabłek i chciał go wykorzystać do zabiegu cięcia w sadzie, to za cholerę by się w tych czterech miesiącach nie załapał... O co tu chodzi...? O kilkadziesiąt, kilkaset milionów złotych z kieszeni rolnika, a dla pracownika sezonowego zwykła figa. Figa, to kciuk pomiędzy palcem środkowym, a wskazującym. Ostrożnie, można sobie krzywdę zrobić... Prawdopodobnie zgarną ok. 85 mln złotych za te 4 miesiące. A co dalej z tymi pracownikami, jeśli zbiór, sortowanie, pakowanie trwa np. 7 miesięcy ??

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 05.03.2018 19:43 Na resztę okresu pozostaje umowa zlecenie, czy nam się to podoba czy nie. A w tym momencie, kiedy nowa ustawa o pomocnictwie jeszcze nie obowiązuje, natomiast zaczęła już obowiązywać nowa ustawa o zezwoleniach na pracę dla cudzoziemców, została tylko umowa zlecenie. Wyjątek stanowią zezwolenia na pracę wydane jeszcze w ubiegłym roku według starej ustawy. I tu większość urzędów pracy rejestruje jeszcze umowy o dzieło.
Niestety to jednak schyłek tej formy zatrudnienia.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

grisza1988
grisza1988 05.03.2018 19:53 Te przepisy są po to żeby zaktualizować statystyki zatrudnienia w Polsce. Chyba tylko u nas na starym kontynencie występowały umowy "śmieciowe"
advocatusdiaboli
advocatusdiaboli 05.03.2018 21:39 Chyba nie. By przekonać się jak bardzo kolega się myli proszę wpisać w google "umowy śmieciowe w Europie".
grisza1988
grisza1988 05.03.2018 21:55 to bardzo chciałem przeprosić wszystkich obywateli za dywagacje. Muszę więcej poczytać żeby kontynuować tą dyskusje. Ale chciałbym zaznaczyć że wszystko co mamy w internecie może być tylko napisane żeby zamydlić ludziom oczy. Że nie jest najgorzej inni mają jeszcze gorzej.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jacenty82
jacenty82 05.03.2018 20:11 Czas najwyższy doliczyć do cen swoich produktów te większe koszty związane z zatrudnieniem, tak jak to czynią praktycznie wszystkie firmy.
jerzy45
jerzy45 05.03.2018 21:07 ...ha, ha, ha ...dobre sobie hasło.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zandarski
zandarski 05.03.2018 22:19 Założę się że ci którzy pisali projekt w życiu nie byli na plantacji w czasie zbiorów o zbieraniu czegokolwiek nie wspomnę....
Nigdy nie zastanawiałem się nad "prawnym porządkiem zbiorów" Mam plantacje porzeczki. Ludzie przychodzą jak chcą, przychodzą dzieci.... mam stać z formularzem przed bramą do południa? A jak nie wziął dowodu to co wygonić? Przecież nie wróci! Co z małolatami? Jestem gotów zapłacić nawet 10X tyle i składając jeden podpis mieć problem z głowy. Mamy przecież tak zwane OC gospodarstwa nie można by tego dołożyć do pakietu. PRosta deklaracja " tak zatrudniam do zbioru" + 400zł do składki i koniec
Przez miesiąc mam średnio na polu 10 osób co dzień więc Morawiecki byłby i tak do przodu bo by było mniej papieru do przerzucenia...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 06.03.2018 07:08 Niestety w naszym kraju zatrudnianie nieletnich jest zabronione a nawet karane. Można po spełnieniu wielu warunków zatrudniać nieletnich w wieku od 16 do 18 lat tzw . młodocianych. Głupotą jest zatrudniać dzieci, ale jeszcze większą głupota jest... o tym pisać.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

josu20
josu20 06.03.2018 13:39 Ja nie wiem jak tu pisać umowy jak co 2-gi pracownik chodzi w kratkę... przychodzą na 2 dni a potem tango...
jerzy45
jerzy45 06.03.2018 21:51 A kogo to będzie obchodziło, że Ty @josu20 nie będziesz wiedział...Chodzi o Twoją kasę... reszta jest milczeniem. Trzeba by zadać pytanie - co z tego będzie miał ten pracownik ? Tego sam nie wiem...:(

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

ProducentOwocowJagodowych
ProducentOwocowJagodowych 06.03.2018 14:44 Dokładnie !! Wymyslaja to oczywiscie urzedasy, którzy poza swoim ogródkiem przy swojej rezydencji nie widzieli niczego co z wsią związane.
Umowa na zlecenie z pracownikiem, opłata składek za cały miesiąc, a on 2 dni przyjdzie 3 dni nie bo jak w/w w tango poszedl !!! Albo ukrainiec, przyjedzie, zadzwoni telefon ze tam gdzie kolega jego jest to dają wiecej i juz poleci na leb na szyje, "połasi" sie i na złotówke wiecej nawet. To szczegół, ze tam ma takiej pracy np miesiac lub dwa a u mnie caly rok, pozniej wracają z podkulonym ogonem.

OBECNE PRAWO CHRONI PRACOWNIKA, ALE NIE PRACODAWCE !!!!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Volare
Volare 06.03.2018 21:26 Wstepnie w projekcie ustawy ma być nowa forma umowy nazwana " Praca przy zbiorze...." itp nie pamiętam dokładnie, ale w to będą się również wliczały wszystkie inne prace w gospodarstwie. Taką osobę z taką umową ubezpieczamy w krus za ok 170zł / miesiąc. Jeśli chodzi o płacę to NIE BĘDZIE stawki minimalnej. Umowa na 120 dni, później nie wiem czy można ponawiać umowę, czy może iść do kogoś innego pracować.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

manka
manka 07.03.2018 07:50 A wie ktoś co z rolnikami podlegającymi pod zus? Co nadal będę musiała płacić składkę od zlecenia mimo że zatrudniam do zbioru jabłek?
artemida
artemida 07.03.2018 13:12 Idzie nowe, w sprawach odstąpienia przez rządzących, od POBIERANIA PODATKU OD EMERYTUR. PSL zaproponował aby sejm przyjął stosowną uchwałę a przynajmniej rozpoczął dyskusję.
Przyszło nowe i po nowemu; debatę przełożono na późne godziny wieczorne a przedkładanej propozycji wysłuchał JEDEN POSEŁ partii rządzącej. Reszta będzie mogła powiedzieć ŻE NIE SŁYSZAŁA O TAKIEJ PROPOZYCJI!!
manka
manka 07.03.2018 17:17 I czego mnie minusujecie? Co z zusu jesteście?
artemida
artemida 07.03.2018 17:47 Manka - tutaj część autentycznie wyraża swoje opinie, część ma swoich idoli który klei coś za sam nick, są też fachowcy którzy wg własnego uznania kleją znaki hurtowo, po kilkadziesiąt. Możesz się obrazić i nie pisać -wybór należy do Ciebie...
manka
manka 07.03.2018 18:12 Artemida aż taka obrażalska nie jestem
jerzy45
jerzy45 07.03.2018 21:14 ...@manka ...Czyli kobieta, jak zapewne i artemida ( ha, ha...) Szkoda, że po nickach tak mało pań uczestniczy...
artemida
artemida 08.03.2018 12:25 No to p. manka - trwaj przy swoim zdaniu, nie zrażaj się negatywnymi ocenami które ktoś Ci wkleja. Tylko mocny wytrwa np.j45.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Lukikx
Lukikx 07.03.2018 15:58 "Składka płacona przez rolnika ma wynosić 42 zł miesięcznie." - jeśli to prawda to nie róbcie z siebie dziadów. Nie będzie mi szkoda zapłacić te 42 złote od łepka, ale w razie wypadku mieć go ubezpieczonego.
jerzy45
jerzy45 07.03.2018 21:17 Nie w tym rzecz i wcale nie chodzi o te 42 złote. Chodzi generalnie o tzw. załatwienie sprawy z tzw. pracownikiem sezonowym. 120 dni - zgoda, a co potem ? Umowa ? A co po umowie, jak znowu będą zbiory...itd...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jacenty82
jacenty82 07.03.2018 17:22 Sprawa wymagała regulacji, jednak jak to zwykle bywa procedura została skomplikowana i jesteśmy niewolnikami papierów, dla średniej wielkości gospodarstwa 1 osoba ma praktycznie pełny etat w biurze.
Lukikx - nie wiem skąd te informacje że ubezpieczenie ma wynieść 42zł/miesiąc - podaj źródło.
Jeżeli pracownik ma pracować u nas 9 miesięcy to chyba trzeba wejść na umowę o pracę, umowa zlecenie raczej odpada.
Lukikx
Lukikx 07.03.2018 19:42 A czytałeś artykuł czy komentujesz "w ciemno"? Jest podana wymieniona kwota w tekście. Żebyś mógł łatwiej znaleźć to szukaj nad zdjęciem jabłek, czerwoną czcionką.
jerzy45
jerzy45 07.03.2018 21:20 ...@jacenty82 ...Dałeś ciała. 42 złote, to pewniak. Jednak 42x np. 10 ludków daje 420 pln. Teraz razy 4 miesiące, to wychodzi 1680. Mój znajomy przy borówce w czasie zbiorów zatrudnia ponad 60 osób. Czy on będzie szczęśliwy ??
jacenty82
jacenty82 08.03.2018 06:41 Pożyjemy zobaczymy. W dalszym ciągu nie podaliście źródła tej informacji. Ja na razie załatwiam papiery na 9 miesięcy, więc chyba umowa o pracę.
jerzy45
jerzy45 08.03.2018 22:14 Proszę Cię bardzo @jacenty82...źródło: polskieradio.pl za PAP.
jacenty82
jacenty82 09.03.2018 06:25 Skoro mocne źródło to nic tylko się cieszyć. Nie ma co z siebie dziada robić. Co mają powiedzieć Ci którzy płacą od pracowników składki ZUS po 1000 zł/miesiąc?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

roxana
roxana 07.03.2018 18:17 w zakładce ;NAJNOWSZE TEMATY ; O zmianach w zatrudnieniu , polecam do obejrzenia krótką relacje ze spotkania rolników z rejonu Czerwinska z min. wice- ministrem rolnictwa

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

silsad
silsad 07.03.2018 21:36 A co z osobami które praktycznie pracują w fabryce i przychodzą sobie dorobić do sadu np. po godzinach swojej pracy, albo tylko w weekendy mogą popracować. Albo np. biorą urlopy aby mogli dorobić przy owocach... jak mam ich rozliczać? Przecież taka osoba nie przepracuje pełnego miesiąca.. mowa oczywiście o polakach
.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

LIBER
LIBER 08.03.2018 15:39 Pani Jerzy Pana kolega mając tylu ludków na odpowiedzialności przy takim zbiorze to kwota 1680zł na cały sezon to nic
Jeszcze jedno trzeba zacząć płacić za ludzi to wtedy i produkty będą droższe
jerzy45
jerzy45 08.03.2018 22:17 @LIBER...Jam nie pani, a pan. 1680, to kwota z mego iluzorycznego przykładu. Kolega za tych ludzi będzie musiał zapłacić 24 168 zł. za 4 miesiące. Pewnie "borówkarzy" na to stać...
Marcin21
Marcin21 11.03.2018 19:49 Musisz podszkolić matematykę i dopiero brać się za biznes. Skoro za 10 osób na 4 miesiące wyszło Ci 1680 to za 60 osób jest to 10080. Nie wiem skąd sobie wziąłeś te 24koła.
jerzy45
jerzy45 11.03.2018 22:02 @Marcin21...Matematykę, to znam...Tzn. tabliczkę mnożenia znam. Musiał mi to jakiś haker zmienić, by mnie zdyskredytować..(ha,ha...) Wytłumaczenie jest proste. Kalkulator nie sprostał wyzwaniom. Dobrze, że zauważyłeś błąd. On, kalkulator już u mnie nie pracuje...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jtd91157
jtd91157 09.03.2018 08:47 Jak udoskonalono przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców w rolnictwie .
- w ubiegłym roku wystarczyła jedna wizyta w Biurze Pracy
Od 2018 minimum 4 lub więcej wizyt .
W ubiegłym roku wystarczyła 1 kartka do wypełnienia.
Od 2018 wytworzy się ponad 30 szt kartek papieru.
Przygotowanie zgłoszenia 1 osoby i formalności zajmowały maximum 1 godz .
Obecnie formalności zgłoszenia i zatrudnienia cudzoziemca od początku do końca
to minimum 10 godzin.
Dodatkowo poniesione koszty od 2018 r.
- 30 zł. opłata od potęcjalnie zatrudnionego + 5 zł opłata bankowa
- kserowanie minimum 20 kart ( paszportu i innych dokumentów ) 5 zł.
- dojazd busem do PUP 4 razy x 10 zł.. = 40 zł
krokodyl
krokodyl 09.03.2018 14:05 Kolego dodaj jeszcze swój stracony czas x np.20 pl /h oraz koszty tłumaczenia umowy zatrudnienia i użyczenia mieszkania , ja w PUP byłem 5 razy i okreslam , że koszt uzyskania jednego pozwolenia to 300-500 pl zależnie ile szt robisz na raz , a i nie wszędzie kursują busy do powiatu , w moim przypadku łącznie musiałem przejechać 300 km

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

manka
manka 09.03.2018 20:29 Właśnie skoro temat tłumaczeń został już poruszony to może mógłby ktoś podzielić się tłumaczeniem na ukraiński umowy zlecenia lub tego wynajmu.
manka
manka 09.03.2018 20:31 zapomniałam podać maila karolka4321@gmail.com.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

Sadownicy mają dość – wysypują jabłka na pole !

Sadownicy od dawna skarżą się na niskie ceny w skupie, ale to, co zdarzyło się w gminie...

Koniec dopłat Unii do jabłek ?

Jak czytamy na wiadomosci.onet.pl Bruksela nie będzie już wspierać finansowo polskich...

Muna - jak plonuje w 2018 roku !

Muna rośnie i obicie plonuje w coraz większej ilości sadów. Wiele zalet tej odmiany...

Skandalicznie niskie ceny jabłek przemysłowych !

Od 17.09.2018 zakłady przetwórcze po raz kolejny planują obniżkę cen jabłka...

Co z protestami pod zakładami przetwórczymi ?

ZSRP apelował do sadowników o przyłączenie się do protestów pod przetwórniami...

Przygodę z rynkiem rozpoczynają nowe owoce – Minikiwi !

W tym roku swoją „komercjalizację” zaczyna pełną parą przeżywać minikiwi. Owoc,...

Najnowsze ogłoszenia

Jabłka Szampion i Jonagored Supra

20.09.2018 09:50 autor: kamils

Sprzedam gale na soki lub na suchy przemysł

18.09.2018 09:46 autor: rososzanin

Rozsiewacz nawozów

17.09.2018 09:23 autor: Edward

Ciągnik sadowniczy Ursus 3502

17.09.2018 08:09 autor: Edward

Maszt 4,5m.

16.09.2018 22:14 autor: OM4x4

2018_Yara_domyslny

Najnowsze komentarze

Sadownicy mają dość –...
Plan dla Wsi. Sprzedaż bezpośrednia....
Sadownicy mają dość –...
Ile tego deseru z 5mln ton? Jaka jest...
Sadownicy mają dość –...
no i tak powinno byc! skoncentrujcie sie na...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
okazja czyni złodziejem. To nie rolnik winny...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Możemy się jeszcze pochwalić temu...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Dokładnie tak za pieniądze z embarga...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Ta pomoc miała być pomocą, a okazała się...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Polsce dali kikadziedziat tys to na embargo...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Jerzy45 "Sieci walczą o niskie ceny dla...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Jak wyjść z tej pułapki ? Jest tylko jedna...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Niestety otwarcie granic, otwarcie gospodarki...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Dawno temu, ale nie za górami, czy lasami...
Skandalicznie niskie ceny...
Zbytnio nie wierzę tym, co piszą, że...
Skandalicznie niskie ceny...
...wandalin Przecie to wina Tuska, a...
Koniec dopłat Unii do jabłek ?
Jest wielu, którzy twierdzą, że polskie...
KUPS: Jesteśmy otwarci na...
skoro wszyscy jednym głosem tutaj piszą,że...
KUPS: Jesteśmy otwarci na...
Dialog...śmiech na sali.Jak ten dialog...
Skandalicznie niskie ceny...
1.No takie jest myślenie ludzi PiS-u wszyscy...
KUPS: Jesteśmy otwarci na...
Dialogować to będziemy po zbiorach jak...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Tu nie jest nikt winny że się urodziło...
Skandalicznie niskie ceny...
wszyscy przeciwko pis, niemiecki spisek, a...
Skandalicznie niskie ceny...
wszyscy przeciwko pis, niemiecki spisek, a...
Skandalicznie niskie ceny...
cieszcie się ze wam w ogóle skupują....
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Aby było zgodnie z Twoimi wizjami odnośnie...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
w sumie to nadprodukcji winny jest mroz -...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Zlikwidować wszelkie pomoce, Prowy, i inne...
Ludzie rzucili się na...
Skoro wystawione do brania - to dlaczego...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Widzisz Zbyszku, o doborze naturalnym w...
Ludzie rzucili się na...
Przykro mi to mówić ,ale niestety...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Zawsze możesz sie odraz jutro zając innym...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Zbyszku , PRZETRZYMAJ z 10 LAT PO 10 groszy i...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
... żadnej pomocy... napisał Zbyszek z...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Żadnej pomocy, 3-5 lat przemysł powinien...
Polskie sadownictwo coraz...
Dlatego powinniśmy jako państwo zabiegać o...
Co z tym cydrem ?
Jak wykazuje paroletnia praktyka sprawę...
Przygodę z rynkiem...
Oferta interesująca choć jeszcze bardzo...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Uff! Bo już myślałem,że znowu wyskoczą z...
ZSRP: 18 września protesty...
Ja wśród nich bylem, reszta nie ma czasu bo...
ZSRP: 18 września protesty...
Jaki sens blokować tych co kupują? Co oni...
ZSRP: 18 września protesty...
Strajk sadowników Białobrzegi przetwórnia...
ZSRP: 18 września protesty...
Właśnie ta forma strajku jest cały czas z...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pięknieś to zapisał Sławku, ująłeś...
Nie ma planu awaryjnego na...
Artemida, nie rozróżniasz nawet wyprzedaży...
Nie ma planu awaryjnego na...
Kostku, uzupełnij listę o największy...
ZSRP: 18 września protesty...
Zakłady trzeba zablokować , najlepiej...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Popyt na jabłka w Polsce to kropla w morzu...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Chcą dobrze a wyjdzie jak zwykle... Umowa...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Polski BIZNES(?) to klepy owocowo-warzywne....
ZSRP: 18 września protesty...
Sytuacja jak z malinami jedni strajkują...
ZSRP: 18 września protesty...
tylko związek sadowników może nam pomóc...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Niemiecki lidl czy inny market może...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
przygotowanie to zbioru 2 minuty, a raptem...
ZSRP: 18 września protesty...
A niech dosadzają.Na tym polega...
ZSRP: 18 września protesty...
Masz rację M79. Ale trzeba chcieć chcieć...
ZSRP: 18 września protesty...
weźcie ten problem niskiej ceny...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Dwóch takich co mieli supermarkety czyli...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Niemiecki lidl może sprzedawac jabłka nawet...
ZSRP: 18 września protesty...
To że napisałem iż pomysł jest zły...
ZSRP: 18 września protesty...
+sylit100 Pierwszym podstawowym błędem jest...
ZSRP: 18 września protesty...
Jonatansad dziś Niedziela jak masz...
ZSRP: 18 września protesty...
chyba już nadszedł czas ,żeby tak jak...
ZSRP: 18 września protesty...
Pomysł jest ale, według oceny - ZŁY -...
ZSRP: 18 września protesty...
wszyscy dobrze wiedzą ze żeby cena wzrosła...
ZSRP: 18 września protesty...
Pan Maliszewski z PSL-u ma piękny...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Nic nowego, ani nadzwyczajnego
ZSRP: 18 września protesty...
A po strajkach obniżka cen na zakładach,...
ZSRP: 18 września protesty...
Wiadomo, że NIE MA SIŁY NA WSTRZYMANIE...
ZSRP: 18 września protesty...
Jedyne wyjście z sytuacji to wstrzymanie...
ZSRP: 18 września protesty...
IDĄ WYBORY I CO??? Jakaś partia ma pomysł?...
ZSRP: 18 września protesty...
Ale idą wybory i trzeba się pokazać
ZSRP: 18 września protesty...
Po co strajkować? wystarczy wstrzymać...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Niech spróbóją tak goldena zerwać
ZSRP: 18 września protesty...
Weźcie się uspokójcie, bo was sadowniki...
Nie ma planu awaryjnego na...
cd. PO CO IM KOLEJNE HEKTARY ??? KOLEJNE...
Nie ma planu awaryjnego na...
chciałem dołączyć do "po trosze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Walduś Ile z tych 3.3k odłożysz na...
Nie ma planu awaryjnego na...
Wszystko co napisałeś to prawda ale...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zgadzam się z niektórymi, że "to prawie...
Nie ma planu awaryjnego na...
Napisałem - 60 t/ha po 1,5 złotego... To...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pilsnerze, dziś sadzenie sadu to jest wjazd...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy zmuszać do podpisywania już w marcu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Bo niby dlaczego ktokolwiek ma mi zabronić...
Nie ma planu awaryjnego na...
Może -pilsner - napiszesz coś więcej o...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czyli po korporacji prawniczej broniącej...
Nie ma planu awaryjnego na...
Marcinie- można policzyć i zakolczykować...
Nie ma planu awaryjnego na...
My, czyli kto? Proponowałem na TYM portalu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Dziabaczka piszesz " zakaz nowych nasadzeń...
Pomoc de minimis dla...
Kolejny raz rząd próbuje wprowadzić...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Śliwki po 1.49zł/kg w sklepie to nie jest...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zobacz " Lista 10 kontrowersyjnych...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zapowiada to sie ciekawie przyszły sezon...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pamiętam ów rok. Nieboszczka partia...
Nie ma planu awaryjnego na...
PODOBNY rok był O ile pamiętam jeszcze za...
Polska sprzeda wszystkie...
Sprzeda czy da prawie za darmo!!!
Nie ma planu awaryjnego na...
w tym roku to dla większości chyba osioł...
Nie ma planu awaryjnego na...
Idąc po tych końskich śladach, to dla...
Fruit Logistic Asia - Polski...
To pokazuje jak głęboko w d... wszyscy ,,...
Fruit Logistic Asia - Polski...
To pokazuje jak bardzo jesteśmy słabi,...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Oczywiście że takie cudo można dziś...
Nie ma planu awaryjnego na...
jak spadniesz to jakie znaczenie ma...
Nie ma planu awaryjnego na...
Spójrz na to inaczej -który jest bardziej...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Rusztowanie też można wstrząsami porwać.
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
to jest trzęsienie jabłek a to nic nowego...
Fruit Logistic Asia - Polski...
"Polskich organizacje sadownicze nie są...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Historia prób zmechanizowania zbiorów...
Fruit Logistic Asia - Polski...
:) https://youtu.be/v4gFPdyTXRE
Nie ma planu awaryjnego na...
Jak spadać to z wysokiego konia a nie...
Nie ma planu awaryjnego na...
maja powieksyc areał i zwiększyć...
Nie ma planu awaryjnego na...
waldus - jak satysfakcjonuje Cię...
Nie ma planu awaryjnego na...
to się weź do roboty i bądź tym...
Nie ma planu awaryjnego na...
Większość najwiekszych obszarowo...
Nie ma planu awaryjnego na...
Na Ukrainie też mają likwidować po 1/3...
Nie ma planu awaryjnego na...
Tu się kłania wielka matematyka...
Nie ma planu awaryjnego na...
Skoro nie ma planu to może czas żebyśmy...
Nie ma planu awaryjnego na...
Waldus Ręce opadają ja się czyta to co...
Nie ma planu awaryjnego na...
60000*0,18zł=10800zł/ha obciecie nawozy...
Nie ma planu awaryjnego na...
60000*0,18zł=10800zł/ha obciecie nawozy...
Nie ma planu awaryjnego na...
jerzy45 Czy możesz w małym skrócie...
Nie ma planu awaryjnego na...
waldus...Nie dziw się, że kupują, sadzą,...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy uważasz Lukasie23, że ja jestem taki...
Nie ma planu awaryjnego na...
Oczywiście że płaci :)
Nie ma planu awaryjnego na...
Jerzy zamiast lać tę wodę w sad to lepiej...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy takie lanie wody Wam pomaga w uśnięciu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Kluczowe jest ostatnie zdanie... "My sami...."
Nie ma planu awaryjnego na...
A propos wody. A mi siadła pompa w studni...
Nie ma planu awaryjnego na...
Ten news ma tytuł "Nie ma planu awaryjnego...
Nie ma planu awaryjnego na...
...Lukas23... Piszesz o wodzie i o tym, że...
Polskie jabłka trafią na...
Ktoś skrupulatnie liczył i policzył, że...
Polskie jabłka trafią na...
Gdybyś używał tzw. łyżki do wkładania...
Polskie jabłka trafią na...
Każdy daje świadectwo kim jest poprzez...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
oprócz sadownictwa(50 ha truskawek) zajmuje...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Patrząc na ten rok, ceny i dojenie nas bez...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Cały czas mam nadzieję,że te pomysły z...
Borówki utrzymały wysoką...
Borówkom nie sprzyjała ani susza, ani...
Polskie jabłka trafią na...
Dodawanie ocen na tym portalu jest...
Polskie jabłka trafią na...
Szkoda że nie można cofnąć się do...
Polskie jabłka trafią na...
Marcin daj spokój .. szkoda Twoich nerwów...
Polskie jabłka trafią na...
jerzy ciebie prostak i niemiecki cham zrobił...
Nie ma planu awaryjnego na...
No widzisz jaceo, już jest nas dwóch...
Nie ma planu awaryjnego na...
Ale czemu tu się dziwić.? Mój stały od...
Nie ma planu awaryjnego na...
Oczywiście że wiem. W dużej mierze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zgadza się! Trzeba by, dla jasności obrazu,...
Nie ma planu awaryjnego na...
Można powiedzieć że masz rację p.Lukas...
Nie ma planu awaryjnego na...
Wszyscy świetnie bawią się za pieniądze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Jerzy to by tylko wyrywał i niszczył, bo za...
Polskie jabłka trafią na...
Jesteś Marcinie79 zdziwiony ? Ja może tak....
Polskie jabłka trafią na...
Green25... A jakie programy dla Wsi mają...
Przygotują 5 ton jabłek,...
A o kim mówisz artemido ? Czy tym "panem"...
Nie ma planu awaryjnego na...
Trzeba sobie zadać pytanie i na nie...
Przygotują 5 ton jabłek,...
Pan premier, również w Sandomierzu, mówił...
instagram

Advertisement