Jak informuje east-fruit.com Ukraina pod względem wzrostu eksportu borówek obecnie zajmuje trzecie miejsce na świecie, ustępując jedynie Peru i Portugalii. Zostało to ogłoszone dzisiaj (26.03) przez przedstawiciela holenderskiego Rabobank - Cindy van Rijswick podczas przemówienia na Global Berry Congress w Rotterdamie, Holandia. Kongres został zorganizowany przez Fruitnet, który jest także partnerem największej konferencji jagodowej na Ukrainie.
Rabobank szacuje tempo wzrostu eksportu borówek z Ukrainy na 60% rocznie, ale zauważa, że całkowity eksport pozostaje niewielki, znacznie niższy niż światowych liderów, do których należą Chile, Peru i Hiszpania.
W tym samym czasie Andrey Yarmak, ekonomista z działu inwestycyjnego Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), wyraził swoje prognozy.
Przewidujemy, że za pięć lat Ukraina będzie mogła eksportować około 20 tysięcy ton borówek, głównie świeżych. Według tego wskaźnika Ukraina będzie dorównywać Polsce, która jest obecnie drugim co do wielkości producentem borówek w Europie po Hiszpanii. Aby jednak osiągnąć tę liczbę, producenci borówek muszą być bardziej aktywnie zaangażowani w proces poprawy jakości produktów, ponieważ na Ukrainie tylko pięciu plantatorów posiada certyfikat Global GAP, który jest podstawowym warunkiem dostępu do rynku UE. Jednak nawet przy spełnieniu tych podstawowych warunków producenci borykają się z wieloma problemami - zauważa ekspert.
Andrei Jarmak zauważył również niewystarczające wysiłki na rzecz dywersyfikacji eksportu. „Koncentracja na eksporcie do UE jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ UE jest obok nas. Ponadto odległość od Łucka do Berlina wynosi mniej niż 1 tys. km, podczas gdy odległość od kluczowych regionów produkcyjnych w Hiszpanii do Berlina wynosi około 3 tys. km, czyli trzy razy więcej. Musimy jednak zrozumieć, że istnieją rynki, na których można uzyskać wyższą cenę, a wśród nich jest Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia. Jednak do tej pory nawet w Europie, Ukraina nie podjęła wystarczających wysiłków w celu promowania eksportu - mówi ekspert.
- źródło: east-fruit.com
Najnowsze komentarze