Według wstępnych danych (GUS) w 2019 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 235,8 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 5,5%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,3%, tj. dokładnie taki sam jak w 2018 roku.
W 2019 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 31 447 mln EUR, co oznaczało wzrost o 5,8% w stosunku do poprzedniego roku. W 2018 roku wartość zagranicznej sprzedaży była na poziomie 29 717 mln EUR.
Sprzedaż do państw Unii Europejskiej (UE) w 2019 roku wzrosła o 4,3% do wartości 25 596 mln EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE w porównaniu do 2018 roku zmniejszył się z 82,6% do 81,4%.
Wartość eksportu do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 1 569 mln EUR i w stosunku do 2018 roku wzrosła o 17,4%. W 2019 roku sprzedaż do państw WNP stanowiła 5,0% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych i była wyższa niż przed rokiem o 0,5 p.p. (4,5%).
Jak wynika z danych zamieszczonych na stronie MRiRW w 2019 r. Polska wyeksportowała ok. 974 tys. ton jabłek. Głównym odbiorcom polskich jabłek była Białoruś, która importowała ponad 220 tys. ton polskich jabłek. Na drugim miejscu znalazł się Egipt (ok. 128 tys. ton), następnie Kazachstan (ok. 83 tys. ton), Rumunia (ok. 73 tys. ton), Niemcy (ok. 61 tys. ton), Holandia (28.tys. ton), Hiszpania i Czechy (ok. 27 tys. ton), Indie i Szwecja (ok. 22 tys. ton), Jordania (ok. 24 tys. ton) oraz Wielka Brytania (ok. 18 tys. ton).
Znaczący, bo prawie 30% wzrost wartości sprzedaży do Niemiec odnotowano w przypadku papierosów. Ponadto o 14% wzrosła sprzedaż na rynek niemiecki ryb wędzonych, o 13% mięsa wołowego oraz o 11% syropów cukrowych. Natomiast o 28% spadła wartość sprzedaży soków owocowych (gł. soku jabłkowego), o około 9% wyrobów piekarniczych i cukierniczych oraz o 4% surowego mleka i śmietany.
Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania. W 2019 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 2 788 mln EUR, czyli o 1,7% więcej niż przed rokiem (w 2018 r. – 2 742 mln EUR), zaś udział w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 8,9%. Wielka Brytania była odbiorcą głównie mięsa drobiowego (stanowiło 13% eksportu rolno-spożywczego do Wielkiej Brytanii), przetworzonego i konserwowanego mięsa głównie drobiowego i wieprzowego (ok. 11%), czekolady i wyrobów zawierających kakao (9,4%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (7,0%), papierosów (6,8%) oraz kiełbas (3,9%).
Na trzeciej pozycji znalazły się Niderlandy, gdzie sprzedano towary o wartości 1 988 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku spadek o 0,8% (w 2018 r. – 2 005 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 6,3%. W 2019 roku do Niderlandów sprzedawano głównie papierosy (ok. 26% eksportu rolno-spożywczego), mięso drobiowe (10%), a także czekoladę i wyroby zawierające kakao, mięso wołowe oraz soki owocowe (gł. sok jabłkowy).
Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazły się Włochy. W 2019 roku sprzedano tam towary o wartości 1 696 mln EUR, co oznaczało wzrost o 7,8% (w 2018 r. – 1 572 mln EUR) i udział w eksporcie ogółem na poziomie 5,4%. W analizowanym okresie do Włoch sprzedawano głównie papierosy (21% eksportu rolno-spożywczego) i mięso wołowe (ok. 18%), a także ryby wędzone, sery, mięso wieprzowe, czekoladę oraz wyroby zawierające kakao oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki).
Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Francja – 1 683 mln EUR, Republika Czeska – 1 501 mln EUR, Rumunia - 846 mln EUR oraz Węgry – 844 mln EUR.
Do Francji sprzedawano najczęściej mięso drobiowe, czekoladę oraz przetwory spożywcze zawierające kakao, ryby wędzone, wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki), oraz syropy cukrowe. Republika Czeska była odbiorcą przede wszystkim mięsa drobiowego, wyrobów piekarniczych i cukierniczych (np. wafli, herbatników), papierosów oraz serów i twarogów. Do Rumunii sprzedawano głównie wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki), czekoladę oraz przetwory spożywcze zawierające kakao, mięso wieprzowe, papierosy oraz cukier. Natomiast na Węgry trafiały przede wszystkim takie towary jak: papierosy, mięso drobiowe oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki).
Spośród państw spoza UE najwięcej polskich towarów rolno-spożywczych zostało sprzedanych do Ukrainy, gdzie odnotowano wzrost eksportu z polski w porównaniu do poprzedniego roku o 24% do poziomu 600 mln EUR (w 2018 r. – 483 mln EUR ). Państwo to znalazło się na 15 miejscu wśród największych odbiorców polskiej żywności. Kolejnym dużym odbiorcą (16 miejsce) była Rosja. W 2019 roku wartość eksportu do Rosji wyniosła 565 mln EUR, co oznaczało wzrost o 12% (w 2018 r. – 483 mln EUR). Trzecim, największym rynkiem zbytu dla polskiej żywności spośród państw spoza UE były Stany Zjednoczone Ameryki (USA). Wartość eksportu do USA w 2019 roku wzrosła o 4,6% do 551 mln EUR (w 2018 r. – 527 mln EUR.)
Ponadto, ważnymi odbiorcami polskiej żywności spoza UE była również Arabia Saudyjska (302 mln EUR), Białoruś (269 mln EUR), Izrael (245 mln EUR), Chiny (207 mln EUR), Norwegia (189 mln EUR), Szwajcaria (157 mln EUR) oraz Wietnam (149 mln EUR), Udział tych państw w eksporcie poza UE stanowił ponad połowę wartości.
Największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z 2018 rokiem, odnotowano w handlu z Kubą. Sprzedaż do tego państwa wzrosła ponad 5-krotnie, osiągając poziom 64,2 mln EUR (w 2018 r. było to 11,7 mln EUR), głównie z powodu znaczącego eksportu pszenicy oraz mięsa drobiowego. Sprzedaż znaczącej ilości mleka w proszku przyczyniła się do ponad 3-krotnego wzrostu wartości polskiego eksportu do Jemenu, osiągając poziom 25,9 mln EUR. Większy niż rok wcześniej eksport mleka i śmietany w proszku oraz glutenu pszennego wpłynął na wzrost wartości eksportu do Meksyku o 80%, tj. do 54,7 mln EUR. Z kolei wartość eksportu do Senegalu wzrosła o blisko 70%, co nastąpiło w wyniku sprzedaży znaczącej ilości przetworów spożywczych z mąki. W przypadku Chin, za sprawą większego eksportu mięsa drobiowego oraz świeżego mleka i śmietany odnotowano wzrost sprzedaży z około 128 mln EUR do wartości 207 mln EUR, tj. o 62%. Wzrost sprzedaży mleka i śmietany w proszku oraz mięsa wołowego do Japonii przyczynił się do wzrostu wartości eksportu do tego państwa o 42%, tj. do 65,5 mln EUR. Wartość sprzedaży do Egiptu wzrosła o 43%, czyli do poziomu 133 mln EUR. Na ten wzrost złożył się znaczący wzrost eksportu takich towarów jak: świeże jabłka oraz pszenica.
Poza wyżej wymienionymi państwami, odnotowano również znaczący wzrost wartości sprzedaży polskich towarów rolno-spożywczych m.in. do Ghany (o 49%), RPA (o 42%), Nigerii (o 38%), Kazachstanu (o 32%), Australii (o 31%) oraz do Ukrainy (o 24%).
Spadła natomiast wartość eksportu, m.in. do Turcji (o 49%), Słowenii (o 19%), Hongkongu (o 16%) oraz do Łotwy (o 5%).
W 2019 roku pod względem wartości eksportowano głównie: papierosy, mięso drobiowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze (herbatniki, wafle, itp.), czekoladę i przetwory zawierające kakao, karmę dla zwierząt, syropy cukrowe, mięso wołowe, przetworzone i konserwowane mięso, ryby wędzone (głównie łososia), mięso wieprzowe, sery i twarogi, filety rybne, przetwory spożywcze z mąki, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), przetworzone i konserwowane ryby oraz wody w tym wody mineralne i gazowane. Wartość eksportu wymienionych wyżej towarów stanowiła około 60% ogólnego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski.
W porównaniu do 2018 roku, znacząco wzrosła m.in. wartość eksportu z Polski nasion rzepaku (o 41%). Wyraźnie wzrosła również wartość wywozu przetworów spożywczych z mąki (o 16%), karmy dla zwierząt (o 14%), pszenicy (o 12%), ryb solonych lub wędzonych, gł. łososia (o 12%), papierosów (o 9%), mięsa drobiowego (o 9%) oraz czekolady i innych przetworów spożywczych zawierających kakao (o 9%).
Spadła natomiast wartość eksportu z Polski m.in. jęczmienia (o 53%), masła (o 27%), mięsa i podrobów solonych w solance lub suszonych, gł. ze świń (o 19%), cukru (o 18%), mięsa wołowego świeżego lub schłodzonego (o 11%) oraz soków owocowych (o 7%).
- źródło: gov.pl
Najnowsze komentarze