Od 1 stycznia 2019 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu podatku akcyzowego od tzw. paliwa zużytego do produkcji rolnej. Zwrot będzie wyższy, a dodatkowo będzie on przysługiwał hodowcom bydła.
Zmianie ulegają limity; został on podniesiony z 86 litrów oleju napędowego na hektar do 100 litrów na ha, co oznacza, że do takiej ilości zakupionego paliwa będzie przysługiwał zwrot akcyzy.
źródło: PAP
Od 1 stycznia weszły w życie nowe regulacje prawne opracowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju wsi m.in.: Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
1stycznia weszły w życie nowe regulacje prawne przygotowane przez #MRiRW. Dotyczą one paliwa rolniczego, ochrony roślin, żywienia i rejestracji zwierząt, przetwarzania i sprzedaży żywności przez rolników oraz promocji mięsa wieprzowego https://t.co/l39snFqIp3 pic.twitter.com/VjgroBdlhD
— Min. Rolnictwa (@MRiRW_GOV_PL) 2 stycznia 2019
Ustaw wprowadza większy zwrot za olej napędowy używany do produkcji rolnej:
- zwiększeniu ulega limit zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych z 86 do 100 litrów na 1 ha użytków rolnych,
- wprowadzony zostaje po raz pierwszy limit zużycia oleju napędowego w odniesieniu do 1 dużej jednostki przeliczeniowej (DJP) bydła, w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu lub hodowli bydła, do którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji w wysokości 30 litrów na 1 dużą jednostkę przeliczeniową bydła,
- zmianie ulega termin określenia przez Radę Ministrów, w drodze rozporządzenia, stawki zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego na rok następny, tj. do dnia 31 grudnia zamiast do dnia 30 listopada, ze względu na krótki okres jaki pozostaje na prace legislacyjne w tym zakresie z zachowaniem obowiązujących terminów poszczególnych etapów legislacyjnych, wynikający z dnia ogłoszenia przez Komisję Europejską kursu euro niezbędnego do wyliczenia stawki zwrotu podatku akcyzowego na dzień 1 października danego roku.
źródło: gov.pl
Paliwa, które w grudniu potaniały, w 2019 roku znów będą droższe – uważa dr Rafał Parvi, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu. Powodem są zarówno globalne działania OPEC, próbującego ratować marże poprzez ograniczenie wydobycia, jak i lokalne czynniki, takie jak wejście w życie opłaty emisyjnej. W efekcie ceny na stacjach mogą powrócić w okolice 6 zł za 1 litr benzyny.
Przede wszystkim możemy się spodziewać w 2019 roku wzrostu cen paliw – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Rafał Parvi z Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu. – Po pierwsze, wchodzi opłata emisyjna, która będzie miała finansować rozwój samochodów elektrycznych i zmniejszenie emisji spalin, a która podniesie wartość paliwa o ok. 10 proc. Oprócz tego, jak widać na rynku, baryłka ropy jest w granicach 50 dolarów, natomiast wcześniej była 120 dolarów, a ceny paliw w Polsce z 6 zł na razie spadły i wahają się w granicach 5-5,50 zł. Tak wyraźnego spadku cen paliw nie ma, więc możemy się spodziewać w przyszłym roku nawet ok. 6 zł za litr paliwa (…).
źródło: biznes.newseria.pl
Najnowsze komentarze