Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2019_A_Maral
2019_BASF
2019_04_09_Asahi_Przymrozki

Kongres sadowniczy - DEBATA

Dziś tj. 5 grudnia 2018 roku zakończył się Kongres Sadowniczy, który odbywał się w Warszawie przez ostatnie dwa dni. Spotkanie miało między innymi za cel przedstawić obecną sytuacje w sadownictwie zarówno Światowym jak i naszym krajowym. Organizatorzy bardzo profesjonalnie podeszli do tematu zapraszając prelegentów z najnowszymi informacjami oraz organizując DEBATĘ na temat „Jak powinniśmy zmienić sadownictwo w Polsce”. Ten punkt programu Kongresu Sadowniczego najbardziej ciekawił wszystkich zebranych na sali. Do dyskusji zaproszono osoby, których nie trzeba przedstawiać większości sadownikom. Takie grono uczestników debaty gwarantowało merytorykę oraz aktualną ocenę sytuacji !

Dla osób nie mogący być w Warszawie, oraz dla tych wszystkich którzy chcą przypomnieć sobie o czym rozmawiano, ponad półtoragodzinną relacje podzieliliśmy na części. Pierwsze materiały video prezentują wypowiedzi poszczególnych osób, a końcowy materiał prawie dwudziestominutowy jest końcowym podsumowaniem i wymianą zdań między uczestnikami.

Część z Państwa mogła już zobaczyć naszą relacje live prowadzoną poprzez nasz kanał YouTube.com/sadownictwo. Zachęcamy do subskrypcji kanału http://bit.ly/2PKDg9b gdyż w przyszłość będziemy prowadzić więcej relacji live używając YouTuba do tego celu.
Kolejnym argumentem za subskrypcją naszego kanału jest fakt, iż uczestnicy (Piotr Korczak, Zbigniew Chołyk), odwoływali się do swoich wcześniejszych wypowiedzi, które również znajdują się na naszym kanale YouTube.com/sadownictwo. Oglądając materiał filmowy włączyliśmy linki (na kartach) prowadzące do przytaczanych wcześniejszych wypowiedzi.

Dziś tak jak wcześniej pisaliśmy materiał z DEBATY w której udział wizięli:

  • Prof. dr hab. Małgorzata Korbin
  • Prof. dr hab. Kazimierz Tomala
  • Marcin Lis
  • Piotr Korczak
  • Robert Sas
  • Wojciech Kot
  • Zbigniew Chołyk

 


Robert Sas

 

Wojciech Kot

 

Marcin Lis

 

Zbigniew Chołyk

 

Piotr Korczak

 

Robert Sas

 

Prof. dr hab. Małgorzata Korbin

 

Prof. dr hab. Kazimierz Tomala

 

Piotr Korczak

 

 

DYSKUSJA



REKLAMA
2019_Faban_Promocja

2019_Syngenta_Topas

2019_Captan_2019_news

komentarze (29):

dodaj komentarz
artemida
artemida 06.12.2018 09:47 Fachowcy mieli dwa dni na przedstawienie stanowisk. Teraz czas na tych którzy są władni by rozsądne rozwiązania wdrażać w gospodarce rolnej/sadownictwie.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Drupi
Drupi 06.12.2018 18:57 Dziś największą marże z handlu jabłkami mają pośrednicy. Nic ta dyskusja nie pomoże jak nie zlikwiduje się dofinansowania na nasadzenia, a skieruje pieniądze na chłodnie. Dziwie się że uczestnicy spotkania o tym nie mówią, bo to naruszy interesy niektórych pośredników. Może zobaczymy kiedyś kogoś z obecnych uczestników w lawach poselskich, tak przypuszczam.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

janekr
janekr 07.12.2018 15:57 aby coś zmienić to trzeba dyskutować merytorycznie i wypracować wspólną koncepcję zmian. Niestety w Polsce najlepiej co niektórym wychodzi propaganda i strajki (albo i nie np.eskimos :) a później nie wiadomo o co i niby chęć dogadywania się. Dofinansowania to był jeden z tematów, który był analizowany na kongresie. Gdybyś kolego był to byś wiedział. Dalsze dofinansowania powiadasz? czyli następne miliardy? a dlaczego akurat do chłodni?
takie propozycje i pojedyńcze hasła na forach gdzie często i gęsto to jedna wielka propaganda i hejtura nie mają sensu, lepiej się zorganizować nawet lokalnie i dyskutować a następnie przedstawiać i publikować te pomysły wyżej. A nie tylko lans, bale w karnawale i udawanie jak to jest dobrze bo jestem lepszy od sąsiada. Jedni rozmawiają a drudzy się śmieją lub narzekają ... ot nasza polska mentalność
decosta
decosta 07.12.2018 19:42 Najlepsza opcja , to zwiększanie hektarów o nowe sady ,bo dalej niektórzy mają mało z 30 ha na 50 .
artemida
artemida 08.12.2018 09:00 Sadźcie, sadźcie, pszczelarze będą się cieszyć z nowoczesnych nieużytków...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

artemida
artemida 08.12.2018 07:23 Czekałem kilka dni na to że ukażą się jakieś WNIOSKI z owego KONGRESU.... Nie to co kto powiedział ale WNIOSKI!!! A tu jak makiem zasiał!!! A może, w gabinetach na Wspólnej trwa merytoryczna dyskusja której efektem... COŚ BĘDZIE???

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

pilsner13
pilsner13 08.12.2018 08:23 Przeważnie lepiej jest jak rząd nic nie robi i nie przeszkadza.Bo pomóc w tej sytuacji ogromnej nadprodukcji na pewno nie może.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

artemida
artemida 09.12.2018 09:02 Czyżby jedynym efektem obrad Kongresu był wniosek iż należałoby powołać wiceministra d/s sadownictwa który wywodziłby się z PSL-u? Miało to być zrobione po cichu a stało się głośne... Jakaś nowa miłość do głównego wroga? Historia zna takie przypadki

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 09.12.2018 20:36 Nie jestem w stanie ( i nawet nie mam ochoty...) obejrzeć całości filmów z tego zjazdu. Obejrzałem pierwszych sześć...Powiem tylko - szkoda czasu...wspomnienia, nuda, żadnych konkretów. Wyjątkiem jest tylko wystąpienie Pana Chołyka, który w prosty i jasny sposób wytknął błędy, zaniechania, grzechy, etc., polskiego sadownictwa, a przede wszystkim tych tzw. sadów Europy. Cóż z Jego wystąpienia wynika - jakie można wyciągnąć wnioski ? Posłużę się, tylko jednym zdaniem, o którym dawno piszę, ale ciągle jestem za te słowa krytykowany...Jest nawet gorzej niż myślałem ! Jeśli o tym mówią ludzie siedzący w sadownictwie ( w okół niego...) po same uszy, to ja muszę to uszanować ! Jeśli ktoś mi powie, żem pijany, to mogę wątpić, ale jeśli o tym mówi już kilka osób, to muszę uwierzyć.
Bodajże Pan Kot powiedział - nie widzi sadów na poziomie...Panie Kot - rozszyfruj to, co powiedziałeś, bo, czy sad odpowiednio cięty, pielęgnowany, dający prima sort jabłka nie jest na poziomie ??
Co to wg. wielu ma oznaczać odmianę klubową w Polsce ? To szaleństwo odmianowe, co oferują szkółkarze ? Jakimi kryteriami się kierować, by taka odmiana była klubowa ? Był Idared, był, gloster, był Ligol, Szampion, Jonagoldowate, Gala...itp. Czy w Polsce w ogóle jest możliwość takiej uprawy, skoro licencje na poszczególne odmiany mają inni ? A, co zaproponują szkółkarze w zamian, sadownik będzie ciągle łykał "nowości"...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 09.12.2018 20:52 Pisząc o słowach p. Kota w sprawie tzw. sadu na poziomie popełniłem jeden błąd... To zdanie powinno brzmieć..."Panie Kot - rozszyfruj to, co powiedziałeś, bo, czy sad piętnastoletni, dwudziestoletni, czy nawet trzydziestoletni, odpowiednio cięty, pielęgnowany, dający prima sort jabłka nie jest na poziomie ??" Zabrakło wieku tychże sadów.
Dyskutować można na różnych poziomach, nawet nie merytorycznie, byle tylko z tego można wyciągnąć jakiś wniosek, myśl. Szukanie różnych dróg rozwoju nie ma sensu, skoro polskie gospodarstwa sadownicze są najzwyczajniej słabe ekonomicznie. Także i moje takim nie jest. Co z tego, że mam , miałem setki ton, skoro poprzez ostatnie lata moje rynki zbytu się skurczyły. Dostosowałem swą produkcję do tego poziomu, gdzie jestem w stanie zagospodarować owoce. Obecnie nadal redukuję liczbę hektarów sadu, bym mógł swoją "starość" przeżyć w miarę spokojnie... Zamiast łyżki - łyżeczka, zamiast auto za gotówkę - leasing, zamiast, zamiast Bali - Międzyzdroje ( mam bardzo blisko ok. 230 km...) Jednym słowem na swoim przykładzie - musimy produkować taką ilość owoców, by była możliwość ich zagospodarowania.
Może się narażę wielu ( a co tam...i tak jestem ...) internautom, ale rzucę taką tezę - może zakłady przetwórcze bardziej restrykcyjnie patrzyły i oceniały tzw. przemysł ? Może wówczas podaż owoców na rynku skurczyłaby się do tego stopnia, że ilość owoców by zmalała do tego stopnia, że wielu musiałoby zrezygnować z produkcji szajsu.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 09.12.2018 21:10 I na dzisiaj ostatni komentarz, po obejrzeniu wypowiedzi prof. Kazimierza Tomali. Zaznaczam tylko, że resztę filmów obejrzę w późniejszym terminie.
Był czas dla sadowników, ogrodników, kwiaciarzy, itp. gdy przeróżne instytuty musiały współpracować z producentami, by propagować, czy wręcz doradzać. Czasy się zmieniły i dzięki błędnej polityce tzw. państwa wylano dziecko z kąpielą i wieloletni program tychże instytutów został zniweczony. Jak jest dziś, każdy widzi. Osobiście uważam, że jeśli to Państwo nakłada na nas podatki, wymaga od nas przestrzegania prawa gospodarczego, wręcz terroryzuje nas przeróżnymi ustawami, decyzjami itp. powinno zarazem partycypować i zagospodarowywać to do czego zostało przez obywateli powołane - do pomagania ! Uważam, że rozwiązanie bez pomocy Państwa problemów sadowników rozwiązać się nie da. Dlaczego ? Bo bez rozwiązań systemowych, każdą inicjatywę sadowników zeżrą pośrednicy. Czy polskie rolnictwo jest takie silne, by stworzyć bazę dla eksportu - opłacalnego eksportu na rynki zewnętrzne ? Nie ! Jeśli mamy produkować coś, co się nie opłaca, to najzwyczajniej postawmy na to, by polskie sadownictwo trawą zarosło. Jeśli ktoś wzoruje się na zachodnich doświadczeniach i chce je przekalkować na polskie sadownictwo, to jest to wielki błąd ! Oni tam nie mieli socjalizmu !!
I na koniec. Panie prof. Tomala. Że niby nam nie sprzedadzą danej odmiany...ha, ha. Chłopaki już wiedzą i widzieli, gdzie rosną ! Nie takie rzeczy z kumplami w wojsku się robiło ! Skok przez płot, dziura w płocie ...
artemida
artemida 10.12.2018 07:26 Instytuty nie pracują? A co mają robić? Jakie problemy mają rozwiązywać? W latach 70-tych dopracowywano wszystko - odmiany, wdrażano herbicydy, palety, sekatory z długimi rękojeściami, Campagnole, systemy nasadzeń, systemy cięcia, podkładki, chłodnie z KO - było nad czym pracować i co wdrażać! A dzisiaj? Ile jest trudnych problemów do rozwiązania? Grad, przymrozki, parę innych drobnych problemów które tak czy inaczej są traktowane przez różnych producentów w Polsce i na świecie.
MAM TU NA MYŚLI TECHNOLOGIĘ PRODUKCJI!!!
No i druga strona medalu, która dziś decyduje o efektach - EKONOMIKA, czyli LOGISTYKA, OBRÓT MIĘDZYNARODOWY OWOCAMI, REKLAMA, RÓŻNEGO RODZAJU WSPARCIA, PODATKI, ale TO WSZYSTKO JEST POZA SADOWNIKAMI to sfera POLITYKÓW, EKONOMISTÓW, którzy często kierują się nie interesem społecznym a słupkami poparcia, mamiąc i obiecując bez jakiejkolwiek rękojmi, że cokolwiek zrealizują. Powtórzę, w sadownictwie nastał czas POLITYKÓW I EKONOMISTÓW!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 10.12.2018 07:53 Z ostatnich oficjalnych dokumentów dotyczących strategii UE do 2030 roku, którymi dysponuję, wychodzą bardzo ciekawe rzeczy. Podstawowe pojęcia w strategii to: ,,redukcja" i ,,stabilizacja".Pojęcie ,, redukcja " ma zastosowanie wyłącznie do Polski i to ograniczenie i zmiana dotycząca produkcji jabłek ma być niebagatelna bo planowana jest redukcja do wysokości 3,5 mln ton produkcji i znaczące zmiany odmianowa oraz zmiana podstawowych rynków docelowych. Ale znowu, co ciekawe, założone jest zdjęcie embarga na rok 2019. Planują ustabilizowanie spożycia na 13,2 kg na osobę i wzrost eksportu jabłek świeżych o 3,5% rocznie. Natomiast spożycie jabłek przetworzonych z uwagi na preferencje rynku ma spadać o 2,1%rocznie, początkowo o 1,6% Żeby było jasne opieram się na wewnętrznym dokumencie Komisji Europejskiej z ubiegłego tygodnia,.EU AGRICULTURAL OUTLOOK
FOR MARKETS AND INCOME
2018-2030 EU ,tj,PERSPEKTYWY ROLNE UE
DLA RYNKÓW I DOCHODÓW
2018-203

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Alfred40
Alfred40 10.12.2018 07:58 Jerzy i tu zgadzam się z Tobą brawo Ty !! Wstawię tu smas który dostałem na wiosnę od firmy DOCHLER ,,Uwaga sadownicy !W skupowanych owocach znajdujemy pozostałości substancji aktywnych niezarejestrowanych do ochrony sadów . Problemem głównym jest chlorek mepikwatu substancja występująca w regulatorach wzrostu niedopuszczonych do stosowania w sadownictwie .Mając na uwadze dobro konsumentów i w interesie całej apelujemy o przestrzeganie reguł bezpiecznej produkcji żywności .Wykrycie w jabłkach niedozwolonych substancji będzie dyskwalifikowało je do dalszego przetwórstwa i owoce takie nie będą skupowane..... Teraz pytam się czy Dochler już wybadał te jabłka ?czy jabłka po 10 groszy już nie zawierały tych substancji ??A może za te parszywe złodziejskie 10 groszy opłaca się Wam oszukać konsumenta ?To tyle o przemyśle Co do jabłka najwyższej jakości ! Jak mamy podnosić jakość ,sprzedając jabłko najlepszego sortu po 40/70 groszy ?Myślę że my Polscy sadownicy tylko możemy podnosić ale głowy do góry !! i zacząć myśleć i liczyć ograniczać produkcję nie wierzyć w bzdury wygadywane przez niby ekspertów ....Pozdrawiam.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 10.12.2018 08:06 Warto zapoznać się też z analizą Klausa Heitlingera z German Fruit Juice Association, ,Sitauation of the processing of apples in Europe today, 2018", gdzie dokonana jest taka analiza rynku, że nawet na 10 kongresach organizowanych u nas nie otrzymalibyśmy takiej dawki aktualnych informacji. I to jest jeden z naszych największych problemów- nie tyle brak informacji, ile brak jej rzeczowej analizy. A nawet jak taka możliwość jest to i tak nikt nie chce z niej skorzystać. Ja tego nikomu na siłę wciskał nie będę.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

janekr
janekr 10.12.2018 11:23 żadna analiza nie pokazuje specyfikacji produkcji jabłek w Polsce i to jest największy problem. Redukcja do 3.5mln ale czego? deseru? przemysłu na koncentrat? przemysłu na NFC? i tu jest też brak dokładnych badań w Polsce. To co pokazuje p.Nosecka z IE to dane, które w żaden sposób nie odzwierciedlają produkcji. Załóżmy że deseru produkujemy 1.5mln - to dużo czy mało? konsumpcja sezeru wewn. 700-800tys. bez praktycznie zadnego marketingu - to dużo czy mało? musimy wyeksportować deseru drugie tyle - to dużo czy mało?
artemida
artemida 10.12.2018 13:55 Jak byś widział podział owych 3,5 mln ton?
artemida
artemida 10.12.2018 20:03 Nie oczekuję na plusy ani minusy, oczekuję ODPOWIEDZI JAK TO WIDZICIE...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

janekr
janekr 10.12.2018 20:54 widzę że nawet na zadane pytanie otrzymujesz minusy :) ciekawe, bardzo ciekawe, teraz to już nawet pytania się nie podobają. Chyba czas najwyższy opuścić tego typu miejsca bo szkoda czasu.
Dobre pytanie. Czy ktoś to faktycznie liczy, czy jesteśmy w stanie to oszacować? czy prawdą jest że produkujemy nie więcej jak 1.5mln ton jabłek nadająych się do konsumpcji? (oczywiscie z tego należy wyłączyć ten odpad który jedzie na "polskie" markety bo w większości nie spełnia on norm z chwilą wyjazdu z sortowni)
Chcemy prawdziwej i rzetelnej informacji ile produkujemy i jakie jest zapotrzebowanie na rynek Polski i UE:
- jabłka deserowe przetrzymywanego w KA
- jabłka przeznaczone na przemysł NFC
- jabłka przeznaczone na koncentrat

decosta
decosta 10.12.2018 23:19 Po prostu nic nie pisz i wszystko będzie w porządku pa pa !!!!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Gofertus
Gofertus 10.12.2018 22:17 PAN ZBYSZEK CHOŁYK NA PRZEYDENTA ! JAK ZWYKLE NIC DODAĆ NIC UJĄĆ
Gofertus
Gofertus 10.12.2018 22:18 *Ministra Rolnictwa ;)

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 11.12.2018 18:21 ...artemido...Zawsze szliśmy ręka w rękę i generalnie się zgadzaliśmy co do oceny danych tematów. Jednak uważam, że z tymi instytutami dla szeroko pojętego rolnictwa nie masz racji. To, że niby wszystko już powiedziano w sadownictwie, nie jest jednoznaczne, że profesorowie, czy doktorowie nauk wszelakich nie mają "co robić" ...Na tym polega nie nowoczesność, ale ciągłość danej nauki...
Idąc tym Twoim tropem wyszczególniłbym wiele instytucji, zakładów naukowych, uczelni...itd. Przykład pierwszy z brzegu Uniwersytet Jagieloński. Ponoć szacowna uczelnia, najlepsza z uniwersytetów w Polsce plasuje się w rankingu na świecie coś koło 800 miejsca. A kto opuszcza mury tej uczelni ? Np. Duda, który łamie Konstytucję, czy taki Ziobro, który i tak stanie przed Trybunałem Stanu ! Z tego powodu, że takie nieuki ... należy zamknąć uniwerek....?
artemida
artemida 11.12.2018 19:54 No może przerysowałem trochę ale... nie znaczy że postuluję zamknięcie Instytutu Ogrodnictwa. Tematów, już bardzo szczegółowych jest zapewne wiele, w co nie wątpię ale NA DZIEŃ DZISIEJSZY PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO SADOWNICTWA LEŻY NIE W RĘKACH INSTYTUTU ale RZĄDU!!! Jakież znaczenie, na obecny czas, ma sprawa jakiej firmy stosować opryskiwacze i czym są lepsze jedne od drugich a pod drzewami leży milion ton jabłek.
Z moich informacji to Zakład Doświadczalny IO w Brzeznej jest u progu bankructwa i, zapewniam, nie ja do tego doprowadziłem...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 11.12.2018 18:42 ...@Gofertus...Nie znam Pana Chołyka. Jednak warto by Go "wykorzystać" i skorzystać z rad i doświadczenia w obrocie jabłek, jakości...itd. I ty kolego Gofertus rodzi się pytanie - co by było, gdyby pan Chołyk "zajął się" polskim sadownictwem...? Odpowiedź jest jedna - piszczelibyśmy cienko !! Jakość, jędrność, pozostałości... On "zabiłby" polskie byle jakie sadownictwo ! Jasne, że uogólniam, ale większość polskiego jabłka, to przemysł ! Mowa była, że ktoś zerwał jabłka ok. 5 października. I dobrze, ale z powodu braku ludzi do zbiorów nie ma się co dziwić, że wiele gospodarstw rwało jeszcze w listopadzie. Nie jest problemem zbiór owoców, gdy było bezrobocie i nie rosły grzyby ( w mojej okolicy...) Gdyby kurki były w cenie 25 złotych, to u mnie też nie miałby kto rwać. Podgrzybek był po 10, 8 złotych...Na szczęście wysyp trwał krótko.
Każdy ma swoje problemy. Jednak jeśli ktoś nastawił się tylko na Rosję i zdecydował się na to, by pośrednicy go cyckali...cóż. Sam sobie winien.
W Polsce w tej branży musi nastąpić, jak u Alfred Hitchcock - trzęsienie ziemi, a później napięcie rośnie... Zresztą ilu oglądało np. film pt. "ptaki" z 1963 roku krótko po jego premierze... ?? Strach...strach !
jerzy45
jerzy45 11.12.2018 18:56 Gdyby w tym momencie powiedzieć, że ten kongres coś wniesie pozytywnego, to byłaby to wyłącznie tylko w tzw. cuda. Cuda obiecuje ciągle Morawiecki. Jednak cud prawdziwy to był w Betlejem.
By cokolwiek pozytywnego zaczęło się dziać w sadownictwie, to powinno w tym procederze zadziałać Państwo ! Tylko ono ma możliwości i instrumenty, by nawet "siłowo" uzdrowić naszą branżę... Np. obowiązkowe badania owoców - certyfikat pochodzenia, pozostałości, itd. Obowiązek pakowania owoców wyłącznie w kartony, bądź skrzynki plastykowe przeznaczone do ich dystrybucji. W pomidorach można było sprawę załatwić !? Baza przechowalnicza... Przeprowadzać "naloty" na wszystkie sady, by stwierdzić, czy np. nie śmierdzi w nim chloropiryfos, czy "siara"... Itd, ect, itp...
Gdyby wprowadzić tylko te trzy moje sugestie, to prawdopodobnie uprawę jabłoni musiałoby zaniechać np. ok. 25 % sadowników ( tak na oko...).
Może jestem zbyt optymistycznie nastawiony na daleko idące zmiany ze strony tzw. Państwa, ale nikt tego nie zainicjuje, zapoczątkuje,...wykona. Organizacje producenckie są za słabe i dbają li tylko o własne interesy...
Co zrobić ? Modlić się o zbawienny mróz -35 stopni ? Nie chciałbym takiego scenariusza, bo z czego byśmy żyli ? Musimy poszukać innych rozwiązań ! Co do tego -35... Trzeba sobie zadać pytanie - nie czy wystąpi, tylko kiedy... I wówczas będzie powrót do korzeni...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Kazimierz
Kazimierz 11.12.2018 19:04 Zobaczcie na You Tube .Koniec sadownictwa.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

discus
discus 11.12.2018 22:37 Tu żadne Debaty i tym podobne działania nic nie pomogą.... Tu jest potrzebny CZAS! Sadownicy sami się muszą wykończyć.
artemida
artemida 12.12.2018 07:01 Lemingi, kiedy dochodzą do jakiejś zbiorowej świadomości że jest ich za dużo idą się utopić? Czy, discus, wybierasz się na ową samozagładę, i czy będziesz szedł w awangardzie czy zechcesz być z tyłu? Widzę, że już masz wsparcie...czyli deklarowane współtowarzystwo... nikomu nie życzę powodzenia w tym marszu.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

Aktualnie na rynku owoców...

Skrót wypowiedzi Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas wczorajszego spotkania...

Minister komentuje...

W dniu 17.04.2019 roku w siedzibie grupy Twój Owoc odbyło się spotkanie z okazji...

ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej z wodą ?

W mijającym tygodniu w ramach Porozumienia Rolniczego w Ministerstwie Rolnictwa odbyło się...

Nowy kraj eksportowy dla polskich jabłek ?!

Jaki kraj jest najbardziej obiecujący jako nowy kraj eksportowy dla polskich jabłek ? Na to...

Czy cena jest wyznacznikiem zakupu jabłek ?

W Polsce konsumenci idąc do sklepu czy supermarketu szukają przede wszystkim jabłek...

Kto zna polskie jabłka w Świecie?

Debaty, panele dyskusyjne to przeważnie te punkty każdego spotkania, które budzi...

Najnowsze ogłoszenia

Opryskiwacz Turbmatic

20.04.2019 16:09 autor: ventura94

sprzedam przyczepe d 50 . rok prod 1987. 6t.

18.04.2019 21:26 autor: pawelsnopkowicz

tuz przedni c 360

17.04.2019 23:16 autor: kliw60

kombajn do zbioru wiśni GACEK

17.04.2019 20:25 autor: jola

Ślęza Millenium 1500l

17.04.2019 18:36 autor: hubram4

Sprzedam

16.04.2019 21:51 autor: sad123

2019_Yara_wiosna

Najnowsze komentarze

ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej...
Czy nie lepiej samemu sobie czerpać i...
ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej...
Udał się przewał z opodatkowaniem CO2 ,to...
ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej...
robią sobie wody polskie po to by opylić...
Czas na polskie SUPEROWOCE -...
Coś mi się wydaje że jabłko jest u nas...
ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej...
Witam wszystkich. A czy przy okazji może...
Czas na polskie SUPEROWOCE -...
Wygląda na to że superowocami są jabłka,...
ZSRP: Prawo Wodne - Co dalej...
To jak to w końcu jest z tą wodą do celów...
Aktualnie na rynku owoców...
Coś jak w tym dowcipie; Chłopak pyta...
Aktualnie na rynku owoców...
Ostatnio przez przypadek wpadł mi w oko...
Aktualnie na rynku owoców...
Nie powiem że obecny minister jest z mojej...
Po przymrozku, po czereśniach...
To chyba dobrze? Nawet bardzo dobrze.
ZSRP: O umowach...
Tadeusz1,napisałem jakie plany ma ZSRP w...
ZSRP: O umowach...
Witam. Czegoś tu nie rozumiem.Piszesz...
ZSRP: O umowach...
Susza jak h...,mrozy ,przymrozki, coraz...
Po przymrozku, po czereśniach...
Faktycznie "banany z kopca" w tym roku w...
Po przymrozku, po czereśniach...
To co pisze to nie w temacie przymrozków ale...
Po przymrozku, po czereśniach...
Agenci ubezpieczeniowi otrzymali wytyczne aby...
Rosja: Zniszczono 150 ton jabłek
Zgadza się...na tego rodzaju sprawy car...
Rosja: Zniszczono 150 ton jabłek
Nie wpłynął Siedow, nie wjechały...
Po przymrozku, po czereśniach...
Dokładnie ,okres karencji to jedno ,data od...
Po przymrozku, po czereśniach...
polisy to jest przekręt roku, w tym roku są...
Po przymrozku, po czereśniach...
Obawiam się, że z naszymi możliwościami...
Zarudzki: Trwają prace nad...
I masz rację G25. Lekarstwo nie zawsze...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Tu się akurat mylisz ,bo w Ewro Sajuzie...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Ja napisałem, że już w "zamierzchłych"...
Zarudzki: Trwają prace nad...
no......już widze ten krzyk jak to sie...
Zarudzki: Trwają prace nad...
W latach 70-tych /przy produkcji ok. 1mln...
Zarudzki: Trwają prace nad...
to co ? zabronić dosadzać ? toż to dopiero...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Prowadź krucjatę aby nie było 6 mln ton....
Zarudzki: Trwają prace nad...
no właśnie, pis pis pis a o PSLu ani...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Osobiście to nic nie mam przedstawiłem...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Masz rację Zielony, nie ja rozpocząłem ......
Zarudzki: Trwają prace nad...
"Kobiety ,które rozkładały nogi". Gdybym...
Zarudzki: Trwają prace nad...
...a ja się tylko zapytam , gdzie jest...
Po przymrozku, po czereśniach...
Mam polisę leży obok komputera i mogę...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Nie pisz bzdur, dwa lata trwa przygotowanie...
Zarudzki: Trwają prace nad...
praca kontrolera lotów jest relaksem bo to...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Espuma jakbyś miał coś wspólnego z...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Jeden drobiazg, płaciłem ZUS... Tak się...
Po przymrozku, po czereśniach...
Cieszmy się. Należało ubezpieczyć. A poza...
Po przymrozku, po czereśniach...
Z 15 na 16 kwi kolejne przymrozki...
Zarudzki: Trwają prace nad...
bo krytykujesz tylko jednych. Jak pytałem co...
Po przymrozku, po czereśniach...
jeszcze zimna Zoska 13-15 maj
Zarudzki: Trwają prace nad...
Co ja chcę? Wyższej emerytury! Reszta to...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Tak tak .... lepiej niech sie z nimi nie...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Co ma strajk (polityczny rzecz jasna, kolejny...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
jablka rosna w kazdym rejonie kontynentu ,...
Instytut Ogrodnictwa w...
Smutną prawdą jest że nikt z nas nie...
Instytut Ogrodnictwa w...
Tak, on chce byś został niewolnikiem...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Nauczycielska mocna organizacja zmienia...
Instytut Ogrodnictwa w...
I ludzie idą do pracy,żeby mieli z czego do...
Instytut Ogrodnictwa w...
Tak by już dawno każdy zrobił,gdyby w...
Instytut Ogrodnictwa w...
Ale na premie w ministerstwie rolnictwa i...
Zarudzki: Trwają prace nad...
i co ta organizacja zmieni oprócz brania...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Jak widać advokat wiele potrafi i to w stylu...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Dość długo byś czytał to co tu...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Artemido i co z tego trwania twojego wynikło...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Czy się dodało plus czy minus zapisywane...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Espuma daj sobie spokój tu z pslowską...
Zarudzki: Trwają prace nad...
To nie tak Espumo... Ja na tym portalu od...
Zarudzki: Trwają prace nad...
chłopie badz powazny.......15 min po wpisach...
Zarudzki: Trwają prace nad...
przepraszam , 56 plusów...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Podliczyłem Twoje plusy czyli poparcie dla...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Ale Schetyna który twierdzi że to co jest...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Dla mnie wiarygodnym jest ten który...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Czyli skoro PO robiło walki i doiło...
Zarudzki: Trwają prace nad...
no Pis tak ma że raz na kwartał walnie coś...
Po przymrozku, po czereśniach...
Niskie temperatury i ryzyko jest do 16...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Jak senator Bierecki oczyści kraj z tych......
Zarudzki: Trwają prace nad...
Putin to nie wezmie od nas jabłek żeby go...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Z tą wiedzą "co i jak było" to przypomnę...
Po przymrozku, po czereśniach...
Na mazowszu straty w czereśniach są po...
Zarudzki: Trwają prace nad...
@Espuma zbliżasz się niebezpiecznie do...
Zarudzki: Trwają prace nad...
aha - Po i PSL rządziło 8 lat, ile...
Zarudzki: Trwają prace nad...
widzowie TVNu Komuna24 całą dobe sie...
Po przymrozku, po czereśniach...
@star001 - w tym roku bez palenia ognisk.
Zarudzki: Trwają prace nad...
Bez sensu dyskusja z nim, kopiuje tylko...
Zarudzki: Trwają prace nad...
To Ty czegoś nie pojmujesz
Zarudzki: Trwają prace nad...
tylko przez to że są zagraniczne mogą ci...
Po przymrozku, po czereśniach...
Czereśnie próbowaliście chronić jakoś-...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Zakłady,które teraz funkcjonują to one...
Zarudzki: Trwają prace nad...
akurat jak czytam to wszystkie posty są anty...
Zarudzki: Trwają prace nad...
widzę pisowskie trolle i na nasz portal...
Rosja wprowadza embargo na...
Espuma: 1. Ile płacą na Nowogrodzkiej za...
Rosja wprowadza embargo na...
Wystarczy posłuchać czołowych polityków...
Rosja wprowadza embargo na...
heh anty rządowy portal nabija minusy hurtem...
Rosja wprowadza embargo na...
W jaki sposób rząd dziala aby "utrzymać...
Rosja wprowadza embargo na...
W zeszłym roku były silne przymrozki w...
Rosja wprowadza embargo na...
W tamtym roku też było embargo i przemysł...
Rosja wprowadza embargo na...
Ale po co piszesz oczywiste rzeczy, faktem...
Rosja wprowadza embargo na...
Pisz fakty a nie co by było gdyby. . A fakty...
Rosja wprowadza embargo na...
A PiS to siedział cicho w sprawie Ukrainy?...
Rosja wprowadza embargo na...
Widzę, że zdecydowana większość docenia...
Zarudzki: Trwają prace nad...
tak zle i tak nie dobrze. Nie robią nic zle...
Rosja wprowadza embargo na...
Po pierwsze to embargo wprowadzili za czasów...
Rosja wprowadza embargo na...
Tylko ze za PO handel jabłkiem był bardzo...
Zarudzki: Trwają prace nad...
Miał być "cholding", teraz jest "grópa" a...
W ciągu 6 tygodni...
Żeby prowadzić równą rozmowę z ministrem...
Rosja wprowadza embargo na...
Ja uważam że druga w kolejności po Pisie,...
W ciągu 6 tygodni...
Ja tam usłyszałem od ministra, że mam...
Rosja wprowadza embargo na...
szampion97 nie żebym był za PiS ale teraz...
W ciągu 6 tygodni...
W sobotę usłyszeliśmy od ministra...
Rosja wprowadza embargo na...
Wiele razy pisałem że sadownictwo w Polsce...
Rosja wprowadza embargo na...
Obecnie najlepiej się opłaca w ogóle nie...
Rosja wprowadza embargo na...
Pozostaje podstawowe pytanie które, być...
Rosja wprowadza embargo na...
Z Instytutem miałem kontakty od lat 60...
Rosja wprowadza embargo na...
W dzisiejszych czasach wybierać szkołę...
Rosja wprowadza embargo na...
Potrzebny to jest. Tylko ,że jakieś zmiany...
Rosja wprowadza embargo na...
Mnie jest potrzebny, bo nie miałem kiedy do...
Rosja wprowadza embargo na...
A po co są uniwersytety, politechniki,...
Rosja wprowadza embargo na...
No a po co ten instytut jak nie ma gdzie juz...
Rosja wprowadza embargo na...
Mam coś jeszcze "ciekawszego"! Pieniążek...
Porównanie produktów...
Czy pryskasz takim czy siakim,główną...
Porównanie produktów...
Kilkanaście lat temu był taki zamienik...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Sam widzisz, że wyrażający swoją ocenę...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Przeczytałem twoją odpowiedź dwa razy i...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Wracając do biznesu pana Zygmunta Wajdlejta....
Pozew w sprawie skupu...
Eskimos kupił, wystawił fakturę ale nie...
Pozew w sprawie skupu...
Nie wiem dlaczego ale link do artykułu nie...
Pozew w sprawie skupu...
Nie mogę czytać tych bredni ministra...
Posiedzenie Zespołu ds....
Ale popatrzec obiektywnie sytuacja polityczna...
Posiedzenie Zespołu ds....
No LOL, a który z postulatów agrouni jest...
Posiedzenie Zespołu ds....
We Wielkiej Brytanii połowa myśli że jak...
Posiedzenie Zespołu ds....
A tak szczerze wierzycie w to ze jak po wroci...
Posiedzenie Zespołu ds....
Troche wiecej 8 , wolał bym miec 100 ton po...
Posiedzenie Zespołu ds....
Jednak jak się prześledzi na spokojnie co...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Każdy ma swoją ocenę... Każdy ma prawo...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Kłotnia między rządami? Artemido...
Posiedzenie Zespołu ds....
Czas na drzewo +. Sadzimy !
Posiedzenie Zespołu ds....
Po tym mało licznym proteście w Warszawie,...
Pomoc klęskową – wnioski...
A co z zagazowaniem/spaleniem pszczół...
Posiedzenie Zespołu ds....
Przed chwilą w TVPis 1 leciał program...
Posiedzenie Zespołu ds....
No tak. najlepiej położyć uszy po sobie i...
Posiedzenie Zespołu ds....
Może mniej , sadzić trzeba.
Posiedzenie Zespołu ds....
Tak z czystej ciekawości ty w tej chwili...
Posiedzenie Zespołu ds....
Można przydzielić 6 h, na kazde siedlisko,...
Posiedzenie Zespołu ds....
Polak sprytny jest i nieglupi. Podzieli swoje...
Posiedzenie Zespołu ds....
To moze wysunać inna propozycje, zakaz...
Posiedzenie Zespołu ds....
Byłem, ale niestety nie bardzo jest o czym...
Posiedzenie Zespołu ds....
Do wyborów na nic nie ma co liczyć a po...
Pozew w sprawie skupu...
Obecnie mamy "prawo i sprawiedliwość" ale...
Rosyjsko-Polski biznes sadowniczy
Między rządami kłótnia -a ludzie się...
Posiedzenie Zespołu ds....
Jeśli przyjmiemy ze pierwsze posiedzenie...
Premier o postulatach...
Widzę, że Pinokio znowu jeździ obiecywać...
Premier o postulatach...
Postulat żeby było więcej polskiego niż...
Premier o postulatach...
może być też sytuacja,że polski towar...
Premier o postulatach...
Napisane Jasieniec w artykule nie jasienice,...
Premier o postulatach...
Ciekawe. 51% czego? Ilości pozycji w...
instagram
2019_04_01_Dj_stopka