Jacek Prządak, sadownik z Wielkopolski i promotor Jabłek Wielkopolskich, w rozmowie o swojej pasji do uprawy jabłek, nowych wyzwaniach oraz zagrożeniach stojących przed branżą sadowniczą, a także o przyszłości polskiego rynku jabłek. Uważa, że kluczem do sukcesu jest dbałość o jakość, szeroki wachlarz odmian, umiejętność dotarcia do konsumentów i wykreowanie mody na jabłko.
Jak mówi sadownik:
Pamięta jeszcze jak w sadach były Spartany, Jonathany oraz McIntoshe, czyli początki sadownictwa. Potem pojawiła się grupa Jonagoldów i to zwiększyło plonowanie, zmieniło obraz polskiego jak i naszego regionalnego sadownictwa. Dziś jabłko w porównaniu do owoców jagodowych jest owocem, które spowszechniało bo jest dostępne przez cały rok. Niestety w przypadku jabłek jest jakaś bariera cenowa, bo gdy cena jabłek podskoczy to klient odchodzi od jabłek…i bardzo często ich ceny są porównywalne do bananów. Dlatego w tym momencie watro odbudować pozycję jabłka, bo największym zagrożeniem dla Nas sadowników jest spadek spożycia jabłek. Musimy więc odwrócić ten trend, tak aby była moda i popyt na jabłko…
Więcej informacji znajdą Państwo materiale poniżej:
Projekt „Jedno jabłko dziennie” realizowany jest przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych w partnerstwie z Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw, Związkiem Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” oraz Stowarzyszeniem Sady Grójeckie.





Najnowsze komentarze