Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2018_Agrosimex_Metalosate
2018_Agrofesh

Embargo już niestraszne sadownikom ?

Szykuje się wyjątkowo dobry rok dla polskich sadowników. Eksperci przewidują obfite zbiory jabłek - nawet 5 mln ton. Ponadto sytuacja na światowych rynkach sprzyja rodzimym producentom, którzy powoli mogą zapominać o eksporcie do Rosji i wciąż obowiązującym embargo.

Polacy coraz więcej eksportują - i to nie tylko do europejskich państw. Kontenery z naszego kraju pływają coraz częściej także do Azji. A ciągle pojawiają się kolejne szanse.

W tym roku zbiory jabłek będą rekordowe ! [czytaj wpis] >>>


Sytuacja jest bardzo korzystna dla polskich producentów, bo w tym roku u nas jabłek nie zabraknie.

Embargo to była ogromna strata. Na rynek rosyjski wysyłaliśmy niemal 90 proc. całej produkcji. Trzeba było zmienić mentalność całej branży, nauczyć się kultury nowych krajów i współpracy z nimi. To były lata intensywnej nauki, dostosowywania się do nowych realiów i na pewno branża temu sprostała - przyznaje Paulina Kopeć.


Bilans handlowy Polski po wprowadzeniu rosyjskiego embarga systematycznie się poprawia. Struktura eksportu nie uległa szczególnej zmianie, jednak wolumen produktów żywnościowych wzrósł. Polakom udało się zatem skutecznie znaleźć alternatywne rynki zbytu.

Podstawowy wniosek z opublikowanego przez ZPP dokumentu jest następujący: polscy eksporterzy doskonale sobie radzą i, mimo embarga, sukcesywnie zwiększają wolumen eksportu, poszukując nowych rynków zbytu. Co istotne, również eksport produktów żywnościowych nie ucierpiał w szczególnym stopniu na embargu. Wydaje się natomiast, że głównymi poszkodowanymi w całej sytuacji są przede wszystkim Rosjanie.

Zaraz po wprowadzeniu embarga straszono nas, jakie straszne skutki przyniesie ono dla polskich producentów, w szczególności rolników miała czekać katastrofa – mówi prezes ZPP, Cezary Kaźmierczak. – Okazało się tymczasem, że Rosja nie jest dla naszych eksporterów niezbędnym rynkiem zbytu, a samo embargo najbardziej uderza w samych Rosjan, którzy muszą płacić za żywność dużo więcej, niż przed 2014 rokiem.

O tym, że embargo nie wpłynęło w istotnie negatywny sposób na wolumen polskiego eksportu, najlepiej świadczą twarde dane – w 2013 roku eksportowaliśmy towary o wartości ok. 648 miliardów złotych. W 2016 roku, po dwóch latach obowiązywania embarga, wartość eksportu wzrosła do 803 miliardów złotych, czyli o ok. 32 proc. w stosunku do roku 2013. Jednocześnie, nie zmieniła się istotnie struktura eksportu – co oznacza, że również wolumen sprzedaży za granicę polskich produktów żywnościowych zwiększył się.

Wyraźnie świadczy to o tym, że embargo nie doprowadziło do załamania eksportu polskiej żywności. Okazuje się ponadto, że Rosja wcale nie jest kluczowym rynkiem zbytu dla polskich eksporterów, już w 2013 roku więcej, niż tam, sprzedawaliśmy do malutkich Czech – mówi Jakub Bińkowski, sekretarz Departamentu Prawa i Legislacji ZPP.

Mimo faktu, że Polacy znakomicie poradzili sobie z wprowadzonym w 2014 roku ograniczeniem, a Rosjanie narzekają na rosnące ceny żywności, Władimir Putin twierdzi, że będzie chciał utrzymywać embargo tak długo, jak się da. Wydaje się, że nie ma ku temu żadnych racjonalnych przesłanek – nawet kondycja rosyjskiego sektora spożywczego, która teoretycznie mogłaby się wskutek tej sytuacji poprawić, z uwagi na jego zwiększony udział w zaspokajaniu wewnętrznego zapotrzebowania na żywność, nie uzasadnia podtrzymywania embarga. Wyraźną poprawę można odnotować w zasadzie tylko w sektorze drobiu i wieprzowiny.

Ostatecznie, wydaje się że Rosja, ze względu na niestabilność sytuacji gospodarczej, uzależnionej w ogromnym stopniu od cen na rynku surowcowym, a także relatywne ubóstwo większości społeczeństwa (zwłaszcza w okręgach oddalonych od Moskwy), nie stanowi bardzo atrakcyjnego rynku zbytu, dlatego też ewentualne utrzymywanie embarga nie powinno stanowić dla polskich producentów żadnej poważnej groźby. Argumentację zatem, jakoby embargo było wyjątkowo dotkliwą reperkusją politycznych i gospodarczych sankcji nałożonych na Rosję, przez co należałoby je – zdaniem niektórych – złagodzić, trzeba uznać za fałszywą.

 

Maliszewski: Embargo w handlu z Rosją jest szkodliwe dla producentów jabłek [czytaj wpis] >>>



REKLAMA
2018_Syngenta_Geoxe_1
2018_Agrosimex_Imidian/Pomax

komentarze (98):

dodaj komentarz
artemida
artemida 16.08.2018 10:41 Powyższy artykuł oprawić w złote ramki i zachować w nienaruszonym stanie do końca grudnia. W styczniu podjąć dyskusję...
Zbigniew
Zbigniew 30.08.2018 09:07 To są bajki, pożal się Boże prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców niejakiego Cezarego Kazmierczaka, który swego czasu przyznał się , że jest Ukrainofilem opowiedział się za sprowadzeniem do Polski 2-3 milionów Ukraińców. Znany ze swoich rusofobicznych poglądów, trudno się dziwić, że opowiada w sprawach dotyczących produkcji sadowniczej dyrdymały

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 16.08.2018 11:45 takie bzdety propagandowo-polityczne to mozna co najwyżej w wychodku powiesić :(
Takie "madrosci " zeby jabłko sprzedawać do Chin =drzewo do lasu wozic
a rope i gaz sprowadzac z USA gdy za miedzą jest jej w bród i za nasze towary -jablka by mozna zamienić
to tylko zaczadzony oszołom lub zwykły czubek moze wymyślić

Bo ktos normalny to najpierw handluje i dogaduje sie z sąsiadami
i pełną racje ma tutaj Piechocinski - tylko szkoda ze nie byl taki madry gdy rządził....
artemida
artemida 16.08.2018 14:16 Piechociński zrobił dość długą kurendę po różnych krajach próbując "sprzedać ryż Chińczykom". Niestety, na "drzewo wożone do lasu" było niewielu chętnych. A później... później to już sobie nikt głowy nie zawracał...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin8787
Marcin8787 16.08.2018 22:33 Powyzszy artykuł ukazał sie w głównym oknie na WP wczoraj. Super jest ten portal, teraz takie rzeczy wczsniej pisali o tym jakie to jablka sa szkodliwe...
Lukas23
Lukas23 16.08.2018 23:14 To po co tam wchodzisz? Przecież te portale są papką bzdur dla gówniarzy.
artemida
artemida 17.08.2018 07:41 Portal może napisać WSZYSTKO ZA CO MU ZAPŁACĄ... nawet że Rosjanie na księżycu piwo sprzedają. Należałoby rozliczyć tych co takie DYRDYMAŁY wymyślają, przecież KTOŚ SIĘ POD TYM PODPISAŁ. Albo niech udowodni na danych statystycznych /to wtedy odszczekam to co piszę/ albo... tu miejsce na fantazję piszących.
Marcin79
Marcin79 19.08.2018 22:07 No nie wiem czy tak może wszystko napisać ?
nie może łamac prawa a i sa inne ograniczenia - np.

jesli ktos zapłaci zeby portal napisał
ze jego czytelnicy-użytkownicy to frajerzy i portal ma ich w d..
to czy portal to napisze ??/ :)

a wiec chyba nie wszystko może napisać -zwłaszcza branżowy portal

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

kacprzak
kacprzak 16.08.2018 23:21 To jest tekst dla ludzi z miasta żeby zrozumieli dlaczego pomimo rekordowego urodzaju w sklepach jabłka nie staniały. Może artemido zanim oprawimy to dzieło w złote ramki warto go przetłumaczyć na język rosyjski i opublikować w tamtejszej prasie niech zazdroszczą tych korzyści jakie mamy z embarga.
artemida
artemida 17.08.2018 06:12 Wątpię czy tam zadziała powiedzenie klasyka i prominenta "głupi lud to kupi". U nas już /chyba/ coraz mniej "to kupuje"

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

rentier
rentier 17.08.2018 07:59 nie czytałem tych bredni ale tytuł pocieszający... że już nie będziemy musieli jeść jabłek na złość Putinowi?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Hetmanpolny
Hetmanpolny 17.08.2018 09:23 To wszystko piszą pachołki PiS którzy liczą na koryto. Były strajki więc Kaczyński chce wmówić narodowi że sadownicy nie mają racji, ten człowiek nie nawidzi Rosji i ludzi którzy mają inne zdanie
rafal123
rafal123 18.08.2018 19:34 Sam jesteś pacholkiem ZSL. Podobał ci się wiek emerytalny 67 dla kobiet? 25 gr za utylizacja Sawickiego i wyzywanie od frajerów? Miałeś lepiej za PO ? Rozkradanie majątku narodowego . kradzież z ofe 150 mld zł. Komisja Europejska wyliczyla straty na wyludzeniach VAT za PO na 260 mld.
jerzy45
jerzy45 23.08.2018 16:43 Upss... Dałem plusa @rafalowi123...miał dostać minusa, bo pisze nie sprawdzone dane, a z wiekiem emerytalnym kobiet, to już totalna nie znajomość faktów...
@Hetmanpolny ...Masz rację. Rosji nie nawidzi, tak samo, jak Hitler Żydów. Jednak faktem jest, że w jego żyłach płynęła żydowska krew ( mówią nawet o 75 %...). Podobnie jest z Kaczyńskim, gdyż jego przodkowie mordowali w czasie rozbiorów Polaków. Zresztą po II wojnie jego wujek też mordował i dał dyla do Moskwy. Tym samym chcąc się odciąć "od korzeni" najlepiej nie nawidzieć...Może Putin gdyby miał naprzeciwko siebie odpowiednich partnerów do dyskusji na tematy rolnictwa byłby w stanie tolerować polską żywność. Przecież polskie rolnictwo mogłoby "postawić na nogi" ich rolnictwo służąc radą, doświadczeniem, wymian handlową. A tak co mamy ?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Sympatyczny
Sympatyczny 17.08.2018 09:38 Propaganda PiS nie zna granic, jak to powiedział Kaczyński ,,Żadne krzyki i płacze nas nie przekonają, że białe jest białe a czarne jest czarne,,
Marcin8787
Marcin8787 17.08.2018 22:18 zanim cos napiszesz zadaj troche trudu sobie i sprawdz to i tamto, artykuł ten ukazywał sie tylko na wp, a nie jest to portal przychylny pisowi, pisza o jablkach raz na jakis czas totalne brednie.. to pewnie o innych rzeczach tez to samo.. a tworca artykuły jest money pl bodajze ktory tez nie jest przychylny pisowi. A kim jest kto jest w zarzadzie wp to sobie sprawdz
Sympatyczny
Sympatyczny 18.08.2018 07:38 Na onecie też był, nie broń PiS bo za kilka lat będziesz płacił po 25 zł za godzine pracy i jeszcze nie będzie miał kto tego zbierać i będziesz się trząsł ze strachu że przyjdzie kontrola i wprowadzą ci nowe podatki

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 17.08.2018 10:53 panowie , moze by tak skonczyc z jabłkiem i zajac sie biznesem ?
jakby to odebrał po cenie zlomu to by u nas szybko sprzedał
albo z dopłatą 2 tys $ -do utylizacji

https://spidersweb.pl/autoblog/wielki-cmentarz-volkswagenow/
Lukas23
Lukas23 17.08.2018 21:36 To są auta czekające na legalizację w związku ze zmianami w przepisach dot.badania emisji i spalania (czytaj łapówka)
W Niemczech też stoi tego naklepane i czeka.
jacenty82
jacenty82 18.08.2018 21:30 Każdy kij ma dwa końce, dla pracodawców brak bezrobocia nie jest dobry. A fakt że Polska dogania Europę jest argumentem że sadownictwo w Polsce będzie w coraz trudniejszej sytuacji. Jakie wnioski - brak światełka w tunelu, zamiast tu siedzieć i lamentować że się nie opłaca, może lepiej zająć się czymś innym w życiu, niż to przereklamowane sadownictwo.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

bobo3333
bobo3333 18.08.2018 08:07 Sympatyczny 18.08.2018 07:38
Na onecie też był, nie broń PiS bo za kilka lat będziesz płacił po 25 zł za godzine pracy i jeszcze nie będzie miał kto tego zbierać i będziesz się trząsł ze strachu że przyjdzie kontrola i wprowadzą ci nowe podatki
Kolego ! TRAKTUJ WSZYSTKICH LUDZI TAK JAK BYŚ CHCIAŁ BYĆ SAM TRAKTOWANY . Bardzo cię prosze poczytaj i nie obrarzaj swojego umysłu. https://www.pracujwunii.pl/art-stawki-minimalne-2018/ i to https://www.google.pl/search?q=stawki+za+godzinę+pracy+w+europie&client=opera&hs=wLc&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ved=0ahUKEwjR4eH58_XcAhXHCJoKHVGeDK4QpwUIHw&biw=1452&bih=675

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

rafal123
rafal123 18.08.2018 19:30 Stawki za pracę godzinowa dyktuje ekonomia. Gospodarka się rozwija wzrost 5.5 % PKB. Najniższe bezrobocie w historii. Może dogonimy zachód w zarobkach . Może młodzi zaczną wracać do Polski a nie wyjeżdżać bo nikt nie będzie pracował za 10 zł jak w Niemczech ma 10 euro za godzinę. Rolnicy by chcieli pracownika za 8 zł. Tylko ten biedny pracownik nic za to nie kupi. Biedne społeczeństwo nie będzie kupować owoców i warzyw. Musi dogonić Europę
jerzy45
jerzy45 23.08.2018 16:49 Może ktoś wie z czego spadł ten @rafal123 ... Jasnowidz, człek wiedzący, co będzie "kiedyś" po wyborach (jeśli w ogóle będą...) znający się na ekonomii, optymista wierzący w garbate aniołki...a na koniec cyklista, bo czym będzie gonił uciekającą Europę...A do tego wszystkiego wygląda na pisowskiego trolla...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

rafal123
rafal123 18.08.2018 19:41 Jak PSL z PO dojdzie do władzy to nie ma
- 500 plus
- wiek emerytalny 67
- likwidacja CBA IPN.
- imigranci islamscy na życzenie Brukseli
-kolejne afery i prywatyzacja majątku narodowego
- likwidacja kopalń i stoczni
-podwyżki VAT jak to miało miejsce w 2013
Lider PO Tusk mówi że polskość to nienormalność
artemida
artemida 18.08.2018 19:54 Rafale skąd się wziąłeś w kraju nad Wisłą, przewidujesz nawet afery, likwidację stoczni których już nie ma, a tak to co przewidujesz to piszesz; MOŻE, coś jak nasz(?) premier... Jakiś prorok? Większość proroków to byli Żydzi...
jacenty82
jacenty82 18.08.2018 21:40 Wiek emerytalny musi być podwyższony, z prostej przyczyny, młodzi ludzie coraz później wchodzą w wiek produkcyjny, pomimo tego że strasznie krzyczą że są patriotami. Człowiek który twierdzi że powinien być obniżony działa na szkodę państwa. Pomiędzy kopalniami, a sadownictwem widzę jedną wspólną cechę, obydwa działy ciągle są dotowane, ludziska ciągle narzekają że się nie opłaca, a ciągle szkolą się nowi. A jest jeszcze jedna cecha wspólna, degradacja środowiska.
Alfred40
Alfred40 19.08.2018 07:45 jacenty przejdź się po cmentarzach .. zobaczy ile tam jest ludzi przed 67 rokiem a ile po .Taką głupią politykę jaką miało PO i prostytutka psl to nikt nie będzie miał ...
jacenty82
jacenty82 19.08.2018 10:31 Co ma wiek zgonów do partii politycznej? Ciekawe jest natomiast to że jak mniemam jesteś chłopem, a wyzywasz od najgorszych partię chłopską, ciekawy stan umysłu. To Wasze ciągłe biadolenie że jest źle nic nie wnosi, na rynku pracy brakuje konkretnych ludzi, zarobki też nie są złe, więc chyba jest dobrze i siedzicie w tym bo nigdzie nie będzie Wam lepiej, albo po prostu jesteście uzależnieni od tego sadownictwa. Co lepsze hodujecie następne pokolenie młodych którzy nie widzą świata poza tym biznesem. Zamiast kupować następny ciągnik, wysłać dzieci na lekcje dodatkowe, na studia za granicę, niech zobaczą jak wygląda inny świat.
artemida
artemida 19.08.2018 11:36 Święte słowa p. J82. ale dominuje myślenie że stan sadownictwa to wina wszystkich ale nie sadowników.
Alfred40
Alfred40 19.08.2018 13:14 Ale chyba wiek zgonów do wieku emerytalnego pewnie już tak .. Gdyby psl rolnikom coś pomógł to dziś nie byłby na granicy progu wyborczego ..(. Zamiast kupować następny ciągnik, wysłać dzieci na lekcje dodatkowe, na studia za granicę, niech zobaczą jak wygląda inny świat. ) Faktycznie już parę milionów Polaków wie jak wygląda inny świat tyrając u niemca .
jacenty82
jacenty82 19.08.2018 13:52 Musisz wiedzieć że taki rejon jak rejon grójecki, ma najwyższą odsetek zachorowań na nowotwory w Europie. Jeżeli ktoś zaczyna pracować w wieku 30 lat to niech nie oczekuje emerytury w wieku 60 bo to nie fair wobec tych którzy zaczynali w wieku 18 lat. Zresztą składka KRUS jest tak żałosna że nie ma co tu wymagać. Oblicz sobie roczną składkę ZUS, odejmij od tego tą Krus-owską i to co wyszło zostaw na emeryturę, przez 40 lat pracy uzbiera się tyle że nie będziesz musiał się nikogo prosić o ochłapy. Z tym zobaczeniem świata to masz rację, po co widzieć jak żyją ludzie, lepiej produkować wiśnie po 80gr i jabłko po 20gr/kg, lepiej dzieciom nie pokazywać nic lepszego bo w końcu zostawią gospodarkę i łojcowizna się zmarnuje. Na fanatyzm nie ma lekarstwa, psietwórcy wiedzą dobrze o tym i robią z Wami co chcą, ale robicie na swoim,.

artemida
artemida 19.08.2018 13:55 Oj Jacenty, ja widzę zasadnicze różnice między sadownictwem a górnictwem. Górnicy są mocno dotowani bo "trzymają się mocno w kupie" a rząd się ich BOI. Sadownicy są dotowani ochłapami bo ... nie są zorganizowani i każdy robi co chce. Górnictwo pomimo to się zwija i importuje od prawosławnych sąsiadów sporo mln ton węgla /coraz więcej/ a sadownictwo się rozwija i nie może NIC wysłać do Rosji. Paradoks goni paradoks a wszystkiemu winien PSL. Niedługo uniezależnimy się od Rosyjskiego gazu i będziemy mieli dużo droższy amerykanski ale patriotycznie, nie od wrednego sąsiada. Tak to się przeplata pseudopatriotyzm z głupotą. Jak widać rosyjski gaz nie będzie Niemcom śmierdział bo będzie tańszy.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

rafal123
rafal123 18.08.2018 20:10 Artemida. Wiem kto do tej pory rządził 3 RP. KLD SLD PSL AWS PO. Wszyscy mają pretensje do PIS że 3 RP jest państwem z dykty. Nie ma polskich firm samochodowych. Nie mamy przemysłu bo unia nam kazała dostosować gospodrke przed wstapieniem do Wspólnoty. Jak likwidowano cukrownie tylko G. Janowski protestował. Gdzie był PSL. Wynegocjowal Kalinowski z rządem SLD dopłaty na poziomie 25 % stawek Uniijnych. I dojście do 50 %. PSL niszczyli polski przemysł z SLD i PO. To partia szkodników . Taka mamy Polskę dzięki ich rzadzom. Bezrobocie za PO 20 %
artemida
artemida 18.08.2018 20:28 A skąd wiesz? Z TVP?
Alfred40
Alfred40 19.08.2018 07:45 nie on wie z pedałenu
artemida
artemida 19.08.2018 15:23 To dla sadowników dobrze czy źle że było duże bezrobocie? Ile płaciliście za godzinę płacy najemnej? A ile dzisiaj i... nie ma chętnych do pracy? Oczywiście, że jest dobrze że nie ma bezrobocia. Sadownicy się cieszą czy trzymają za kieszeń? Nie dla propagandy, ale tak naprawdę. Ja też się nie cieszę, ceny rosną znacząco, emerytury symbolicznie...
jacenty82
jacenty82 19.08.2018 16:03 Bo widzisz artemida propaganda tak otumaniła niektórych sadowników-pracodawców że cieszą się oni z małego bezrobocia. Narzekają że nie ma komu pracować przy zbiorach, a równocześnie jest masa ludzi bez zajęcia którzy żyją z socjalu, ale sadownik-pracodawca cieszy się, bo tak mu każą. Mieszkam w powiecie gdzie jest sporo bezrobotnych, ale gdy szukałem pracownika na umowę o pracę, 5000 zł brutto nie było żadnego odzewu. Bezrobocia nie ma w Polsce, jest tylko lenistwo, albo niechęć do pracy u "kogoś", bo po co ten biedny bezrobotny ma "kogoś" dorabiać, lepiej iść po zasiłek.
artemida
artemida 19.08.2018 18:45 Przyznam, że jak zostałem bezrobotnym to też wolałem brać 500 zł niż za 800 pracować. Zawsze coś tam dorobiłem "na lewo" ... no ale czasy się zmieniły... Zawsze uważałem, ze żadna praca nie hańbi ale ... nie każda daje satysfakcję.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 18.08.2018 20:45 Jak czytam tych naszych portalowych ekspertów i znawców od polityki i gospodarki, to zastanawiam się czemu tak źle jest w sadownictwie, skoro wszyscy znają przyczyny kryzysu, jego winowajców i maja gotowe recepty na wszystkie problemy. Przypomniał mi się dowcip, który opowiedział mi pochodzący z naszej okolicy kierowca byłego premiera Cimoszewicza o urzędujący wtedy w Ministerstwie Finansów niejakim Ministrze Kołodko: ,, Jaka jest różnica pomiędzy Panem Bogiem a Kołodką? Otóż: Pan Bóg nie mówi, że jest Kołodko."
Alfred40
Alfred40 19.08.2018 08:26 Dokładnie tak jest jaceo niektórzy fachowcy są tu na pełnych etatach a jeśli ktoś proponuje całkiem niezłe pomysły to znajdzie się zakodziały stary głupek który krótko skomentuje że to dyktatura ,nacjonalizm a ten który niesie Polską flagę to pewnie faszysta bo ważniejsza jest jakaś szmata z gwiazdkami !!! Polskiemu sadownictwu i całemu kołchozowi unijnemu jest potrzebne zabranie wszelkich dotacji zwłaszcza na nowe nasadzenia .Odtworzenie Polskich zakładów produkcyjnych na podobnych zasadach tak jak( Polski cukier )na terenach upadłych G,P takich Owoc Sandomierski i innych grup które są tylko fikcją mają pare słupów a w prawdzie właścicielami są ludzie z pslu którzy mieli dostęp do zarządzania unijnymi pieniędzmi ..Pomysłów jest w hu....j tylko głupich ciulów jest jest jeszcze sporo , którzy robią wszystko na ,,,NIE .musi ich spotkać ten sam los co dinozaury ..no bo jak może pisowi by się udało !!Jaceo kiedyś napisałeś że polskie sadownictwo stoi w miejscu ,,bo tak jest ! sadownictwo to nie wszechświat ma ograniczoną wielkość którą przekroczyliśmy z 10 lat temu .
artemida
artemida 19.08.2018 10:14 Jak pisze Alfred 40 Wielki "Pomysłów jest w ... no powiedzmy DUŻO, to dlaczego nikt ich TU NIE PREZENTUJE. Skoro nie prezentuje to znaczy albo ich nie ma albo WSZYSCY działają SOBIE NA ZŁOŚĆ co wydaje się nie logiczne. NO TO JAK TO JEST.
Nie dziwi mnie że ktoś ma tak ekstremalne poglądy i wiedzę ukształtowaną skutecznie ale dość wybiórczo ale dziwi że mają one wsparcie choćby w plusach.
Już jedna pani poseł, w porywie patriotycznego uniesienia nazwała flagę Unii "szmatą" ale, mówiąc szczerze nawet w jej klubie nie spotkało się to z entuzjazmem. Jeżeli ktoś wznosi rękę że "dotąd na olejno" a później w niej dzierży polską flagę to... to co to jest?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Kostek7
Kostek7 19.08.2018 13:22 Wpiszcie sobie w jutubie " Spotkanie w Magdalence 1989, biesiada ". Widać jak tam wszyscy sympatyzowali z Kiszczakiem, a Kaczyński jakby się tam źle czuł w tym towarzystwie. Zapewne wolał być wtedy cicho.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

artemida
artemida 19.08.2018 18:05 Mam pomysł który zapewne zaakceptują wszyscy bywalcy portalu.Otóż proponowałbym aby najbardziej "bojowi" i aktywni bywalcy portalu spotkali się /nie wiem gdzie i kiedy/ aby opracować program poprawy/naprawy sytuacji w sadownictwie. Sądzę, że tak zaangażowanych w temat mógłby zaprosić minister rolnictwa, no powiedzmy któryś z sekretarzy w ministerstwie aby pochylili się nad nadzwyczaj ważnym dylematem; CO ROBIĆ... aby było dobrze nawet lepiej. Nie biorę tu pod uwagę p. Maliszewskiego jako że jest z nieakceptowalnej partii czyli PSL-u.
Mam na myśli sadowników podpisujących się; Alfred 40, Marcin 8787, Marcin 79, Rafał 123. Oczywiście nie zamykałbym listy jako że wielu nieco odpuściło obecnie pobyt na portalu. Program wypracowany w tak zacnym gronie zapewne byłby do zaakceptowania dla większości sadowników, o czym jestem osobiście przekonany.
Alfred40
Alfred40 20.08.2018 12:27 Popieram pod warunkiem że Ty artemido wyjątkowo nie staniesz w obronie( słusznej dla UE demokracji ! W obronie niemieckich niegdyś Polskich przetwórni i chłodni sprzedanych przez psl .
artemida
artemida 20.08.2018 13:17 Rozumiem, że się zgłaszasz... Brawo... Zapewniam, że jeżeli poderwiesz do działania sadowników, w tej wyjątkowo drażliwej i słusznej sprawie to... to słowa ani minusa nie dopiszę na portalu. Masz moje słowo, a dla mnie słowo "droższe pieniędzy".
artemida
artemida 20.08.2018 17:24 Widzę, że poparcie jakieś takie bez entuzjazmu? Nie wiem czy pomysł - to niewypał, czy zaproponowani nie zyskują poparcia. Przyznaje, miałem jak najlepsze intencje..
A może dobrze jest jak jest? Oczekiwałbym merytorycznych komentarzy

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

krokodyl
krokodyl 19.08.2018 22:00 Jeżeli jako rolnicy chcemy coś osiągnąć to nie przez taką pyskówke która jest na rękę ludzią którzy sterują polityką zakupów owoców .Dlaczego jesteśmy tak łatwo rozgrywani przez różne lobby ? Największa grupa zawodowa w kraju a nieznaczy NIC ,, to o nasze głosy powinni walczyć politycy ale żeby tak było to muszą powstać silne centrale związkowe jak we Francji .Może w tedy udało by się wymusić ustalenie ceny minimalnej np. na poziomie 75 % kosztów produkcji a jeżeli nie można by było utrzymac tej ceny sadownik by dostawał 30-50% tej stawki a towar obowiązkowo do utylizacji , Proporcje do dyskusji , chodzi o mechanizm, myśle że wystarczyły by 2-3 miesiące i wszystko by się wyregulowało nawet niezbyt dużymi kosztami dla państwa , Ale to tez można by było rozwiąząc jakimś funduszem ogólnym na wzór funduszu promocji .Jednak komu zależy na wyregulowaniu rynku ?Przedsiębiorcą nie a rząd ma tanią żywność dla obywateli i może zbić inflacje .Przemyślcie to pozdrawiam

pilsner13
pilsner13 19.08.2018 23:17 uprawiam 50 truskawki przemysłowej.Chcę dla siebie jak najlepiej,ale to głupie żeby utylizować truskawki które wyprodukuje...
artemida
artemida 20.08.2018 16:20 Ciągle pojawia się sprawa utylizacji, niezbierania spadów a jednocześnie "głodu" ziemi, potrzeby jej zagospodarowania, podnoszenia plonów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii przy widocznych nadwyżkach podaży niektórych produktów. Następuje tu jakieś pomieszanie pojęć - produkować z perspektywą utylizacji, z perspektywą niezbierania, z perspektywą niewychodzenia na jakiś plus...
GDZIE TU SENS, GDZIE LOGIKA, GDZIE EKONOMIA, GDZIE SPOŁECZNE PODEJŚCIE do tego co nam Bozia dała. Czy nie czas dyskutować w TYM KONTEKŚCIE?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

maroni
maroni 19.08.2018 23:12 Dla mnie to krótka piłka. Dlaczego niemieckie, francuskie, włoskie firmy tak nie postępują?? Bo byłby to koniec ich funkcjonowania. Kontrole Urzędów Skarbowych i Pracy zniszczyłyby je na miejscu. A w Polsce Inspekcja Pracy nie istnieje a w US liczy się ten bogatszy. Wszystko na głowie postawione, Dwa lata politycznej destrukcji w tym temacie a tu nagle sadownicy chłopi czegoś oczekują!!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zbig63
zbig63 20.08.2018 16:36 kolejny artykuł który nie poprawi i tak tragicznej sytuacji polskiego sadownictwa ?.Embargo to powolne bankructwo tego działu rolnictwa
artemida
artemida 21.08.2018 11:45 Jak widzę, wszyscy się z Tobą zgadzają i....czekają.....

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zbig63
zbig63 21.08.2018 18:09 Nie ma na co czekać trzeba działać !. Mój dziadek już go nie ma ale jak żył zawsze mówił a zył w mlodosci w zaborze pruskim chodzil do niemieckiej szkoły i jezyk niemiecki zaborcow znał ze jak gospodarka zaborocow nie przynosiła zyskow upadały kolejne młyny browary rolnicy bankrutowali to zawsze znaleziono winnego i winnych w rządzie i były kary sąd kula w łep lub szubienica i tak się starali rządzący rządzić żeby gospodarka niemiecka na ziemiach polskich i w Niemczech przynosiła zyski !.Rządy J Pilsudskiego po 18r nie porawiły tez polskiego rolnictwa bo miał inne problemy na głowie wojne z rosją w 22 i politykow którzy go chcieli zlikwidować.Wracajac do mojego dziatka to dopiero Hitler postawil gospodarke niemiec na nogi i co się dalej stało wszyscy wiemy!.A embargo Wilk z Niedzwiedziem zawsze się dogada a zająca zjedzą na deser!!!!!
artemida
artemida 21.08.2018 18:13 W mieszaniu prawd, półprawd i głupot dorównujesz premierowi naszej Najjaśniejszej...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zbig63
zbig63 21.08.2018 18:22 Duzo Zrowia Ci Artemido Zyczę.pozdrawiam
artemida
artemida 21.08.2018 18:29 Nie wiem czy szczerze, z tyloma błędami to chyba jakoś dziwnie? Życzenia to uroczysta i poważna sprawa...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zbig63
zbig63 21.08.2018 18:36 masz racje zgubiłem d i p ale w necie i esemesach jest to dopuszczalne poczytaj posty nastolatkow jak piszą ?nie mogę znalesc ikonki edytuj >?jak znajde to poprawię
artemida
artemida 21.08.2018 20:10 OK.
No cóż może jestem staroświecki ale przywiązuję wagę do formy jak i treści. Jest to wyrazem szacunku do tego do kogo kierujemy wypowiedź. Zbyt często z treści wpisów sam autor niewiele by zrozumiał.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Alfred40
Alfred40 21.08.2018 20:17 artemido brak mi słów na twoją głupotę ...
artemida
artemida 22.08.2018 12:38 Że Ci brakuje słów to nie musisz o tym pisać, to każdy który ukończył podstawówkę widzi. Pozostali dają Ci plusy...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Alfred40
Alfred40 21.08.2018 20:29 powinieneś chodzić w ręczniku na łubie jak araby ! bo swoją głupotą nie tylko sięgnąłeś dna ale i dokonałeś odwiertu ..Zal mi Ciebie i współczuje rodzinie znajomym że mają takiego pslowskiego zakłamanego buraka ...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Alfred40
Alfred40 21.08.2018 21:08 Artemido tak to właśnie tacy jak Ty i inni działacze pslowcy zniszczyliście Polskę sprzedałeś wszystko co wpadło Ci w łapy Ty i Twoi przyjaciele z sld ,aws ,uni wolności i wszyscy szmalcownicy !! sprzedane cukrownie przetwórnie !!! kto to sprzedał ? ja ??To wasza stara ubecka gwardia !!!
Lukas23
Lukas23 21.08.2018 21:25 Cholercia! Jeszcze wypada napisać kto zbudował to co posprzedawano.
Marcin79
Marcin79 21.08.2018 21:28 no jak to kto ?
Gierek budował a Artemida sprzedawał
Lukas23
Lukas23 21.08.2018 21:40 Rany Boskie!
Dobrze że portalu sadowniczego nie sprzedał, bo nie byłoby się gdzie wyzywać.
artemida
artemida 22.08.2018 12:41 Ostatnią przetwórnie sprzedano Chińczykom parę miesięcy temu - nie słyszałeś?
jacenty82
jacenty82 22.08.2018 13:10 Alfred pokazałeś klasę, nie znasz człowieka, a wyzywasz go od najgorszych. Podobne zachowanie jak tych Twoich idoli, ale na mszy to modlą się i nawet klęczą.
Alfred40
Alfred40 22.08.2018 13:40 Znam go, już od 10 lat na portalu ..jakich Ty masz idoli jacenty? i w co wierzysz ?chyba że mówisz o zachowaniu z Kodowców ale oni się nie modlą oni się jak byki na ulicy kładą ? Ja może mam cięty język ale mówię jak jest ! Nie lubię takiego dzisiejszego głaskania , ktoś ukradł ,,dziś mówi się pięknie( zdefraudował )zamiast jesteś złodziejem lub ( pana wypowiedz mija się z prawdą ) jak ewidentnie kłamie !zamiast łżesz świnio ..Co do obecnej sytuacji w sadownictwie ,, ten rok uważam za stracony no chyba że zima przyjdzie dużo wcześniej a wszystko na to wskazuje .. mój stary dobry kolega mówił ,,czym gorzej tym lepiej ,,,Tylko twardzi wypłyną .
jacenty82
jacenty82 22.08.2018 14:50 Coś Cię gnębi, masz jakieś pretensje do całego świata, tylko nie do siebie. Obwiniasz innych o to co jest w Twoich rękach. Siedzenie przy kompie i pisanie bełkotu nie rozwiąże Twoich problemów.
artemida
artemida 22.08.2018 15:01 Na portalu "sadownictwo" jestem siódmy rok czyli - Alfredzie łżesz...jak to sam ująłeś
Lukas23
Lukas23 22.08.2018 15:27 Może już wystarczy tego obrzucania się błotem Panowie.
Lepiej coś na temat sadownictwa. Jutro mam zrywać lobo, posiadacie?sprzedajecie?jakie ceny w waszym rejonie?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 21.08.2018 21:52 i juz mam wyzej 2 minusy :)
po reakcji na moj post widac
ze tutaj sporo ludzi chodzi " w ręczniku na łbie .. )

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 21.08.2018 21:52 Baca wraca z Afryki i dziennikarz pyta go:
- Jakie zwierzęta tam widzieliście, baco?
Na to baca:
- No to na przykład zebra.
- A jak ta zebra wygląda?
- A wicie jak wygląda kuń?
- Wiem.
- To takie samiusieńkie, tylko że w paski.
- A jakieś inne zwierzę?
- No to np. żyrafa.
- A jak ta żyrafa wygląda?
- A wicie jak wygląda kuń?
- Wiem.
- No to takie samiusieńkie tylko z długą szyją.
- A jeszcze jakieś inne zwierzę?
- No to na przykład krokodyl.
- A jak on wygląda?
- A wicie jak wygląda kuń?
- Wiem.
- No to w ogóle do kunia niepodobne.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

artemida
artemida 22.08.2018 06:56 No tak, przeszliśmy z tematu kryzys w sadownictwie do radosnej tFurczości kibolskiej nic nie mającej wspólnego z tematem ale TU widać jak część sadowników(?) podchodzi do problemów które należy rozwiązywać. Nie będę odpowiadał inwektywami bo i po co... Ileż mi jeszcze można zarzucić, nie przebierając w słowach, no może, że odpowiadam za gradobicia, przymrozki, susze...
Podsumuję krótko, taki mamy stan sadownictwo jak światłych mamy sadowników... którzy, w trudnych sprawach są jak dzieci we mgle.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Mario1404
Mario1404 22.08.2018 08:11 witam okolice Lublina 0,17 szkoda słów .Tak czytam te komentarze to ręce opadają jest tu może 30 sadowników zabierających głos a gdzie jest reszta tych dużych im chyba jest dobrze bo patrząc jak u mnie wożą ci najwięksi to co tu można dodać i to nie jest prawdą że wożą działkowcy niech każdy z nas trochę popatrzy na swojej wiosce i sam sobie odpowie jak to wszystko wygląda i rząd tu nic nie pomoże bo niby jak zabroni wozić sadownikom n skup parodia

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Zbyszek124
Zbyszek124 22.08.2018 10:29 A może tym dużym sadownikom chodzić aby wyemitować tych małych dzialkowiczow. Duży sadownik żyje z jabłka deserowegi dla jego cena przemysłu jest bez znaczenia..
Marcin79
Marcin79 22.08.2018 10:40 duzy sypie zeby wyeliminowac z rynku małego ?/
a nie wie ten duzy ze jak spad bedzie po 20 groszy to jablo konsumpcyjne bedzie po 60 groszy ??
czyli sam siebie wyeliminuje i wczesniej zbankrytuje bo ten maly dodatkowo ma inne źródło utrzymania
-renta ,emerytura ,praca

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

pilsner13
pilsner13 22.08.2018 10:46 Za wyeliminowaniem mniejszych rolników są ci którzy lobbują za obowiązkowymi umowami kontraktacyjnymi.Handel poza nimi ma być zabroniony,a wiadomo że firmy podpiszą umowy tylko z wielkimi sadownikami.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

rafal123
rafal123 22.08.2018 14:40 U nas lobo mcintosch ludzie trzęsą i woza bo stanieje. Na debilow nie ma rady. Musi dużo zbankrutować żeby rolnik doceniam swoją pracę. Francuz zostawia winogrona i nie zbiera żeby nie zanizac cen owoców i wina. To samo w.Niemczech z jabłkami. Zbierają tylko jak są bardzo drogie bo praca jest kosztowna
artemida
artemida 22.08.2018 16:26 We Francji, na winogrona była norma produkcji z ha. O ile pamiętam 6 ton/ha.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Zbyszek124
Zbyszek124 22.08.2018 16:39 U nas wciąż za tani jest pracownik jak bedzie 20zl godz. Każdy będzie szanował swoją pracę.
Lukas23
Lukas23 23.08.2018 10:18 Zbyszku co Cie powstrzymuje przed płaceniem 20zł/godzinę?
Zdobędziesz ogromny szacunek wśród pracowników, rozgłos wśród sąsiadów i zrealizujesz swoją wizję poszanowania pracy.
advocatusdiaboli
advocatusdiaboli 23.08.2018 12:25 Przy zbiorze owoców deserowych typu truskawka czereśnia ,dobry pracownik już zarabia 20 zł. Nie u każdego ,nie każdy jest tak wydajny ale zarabia.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 23.08.2018 17:05 Co do samego artykułu nie będę się wypowiadał, ale tylko zaznaczę, że tylko za rządów PO+PSL coś drgnęło w polskim sadownictwie i min. Sawicki wynegocjował z kilkoma rządami by nasz towar mógł trafić na tamtejsze rynki. To, że są one trudne...cóż niekiedy nie do przeskoczenia dla polskiego przeciętnego sadownika.
Jak wyeliminować tych, co psują rynek i sypią ? tego się nie da zrobić ! Jedynym wyjściem jest nacjonalizacja tych gospodarstw i siłą przy pomocy bata rozpędzić !! Tylko tu rodzi się pytanie - kogo... działkowców, tych do 1 ha, do 5 , czy 10 ha ? Tylko czy takie rozważanie czysto teoretyczne coś da ?? Nie. Wczoraj byłem w Biedronce. Jabłka (wieże pisało...) o śr. ok. 7 cm. były w cenie 3,50. Było to Lobo i Delikates. Tylko czy to zielone Lobo miało smak Lobo ? I tu wrócę do tego "bata" .Okazuje się, że to nic nie da, skoro tzw. grupa daje na market takie drobne, mało smaczne jabłko, a te duże wyrośnięte i kolorowe, to gdzie ? Na spady wysypali, czy poszło do tzw. żyda ?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 24.08.2018 11:15 Trzeba się ustosunkować do tego, co dzieje się na własnych śmieciach. Tutaj jest źle ! I wcale nie chodzi o jakość jabłek, o parcha, czy o inne czynniki. Wszystko zależy od wielu czynników. Jednym z takich czynników jest człowiek. Tutaj aktywność przejawia @rafal123. To może być "dzieciak", który ma wiedzę ograniczoną, bo informacje czerpie wyłącznie z wiadomych mediów. Kolega, że tak powiem pisze, że stawkę godzinową dyktuje ekonomia. Bujda. To rząd zadecydował, że najniższa płaca ma wynosić tyle i tyle - najniższa !! Tym samym pisowcy zrobili ukłon dla Ukraińców w Polsce, by mogli dobrze zarabiać, a polski pracodawca ich nie okradał. Brawo dla PiS.

Ten gość sądzi, że poprzez niesprawiedliwe rozdawnictwo publicznych pieniędzy w tym kraju zapanuje miłość i szczęście. Czy taka Pani Pyżalska, milionerka, która ma szóstkę dzieci i otrzymuje 500+, a kobieta samotnie wychowująca dziecko jest sprawiedliwe społecznie ? Czy sprawiedliwym jest przekroczenie o 50 gr. stawki i zabranie całego świadczenia ? Czy czasami wszystkie dzieci nie są takie same, bez podziału na dochody, dzietność rodziców itd. ?
Dlaczego o tym piszę ? Dlatego, że wiadomo na kogo ten gość głosuje, jakie ma preferencje. On nie wie co z czego się bierze, co z czego wynika, jak działa tzw. państwo, jak tworzy się budżet... On sądzi, że tworzy go św. Mikołaj. To nie ta bajka.
Spytacie, co to ma wspólnego z jabłkami ? Statystyki są okrutne. Ok. 1 miliona osób zrezygnowało z pracy bo dostaje przeróżne zasiłki. Spytacie się dlaczego musimy płacić więcej za pracę, skoro nasza produkcja jest ciągle na takim samym poziomie cen, jak przed laty. Spytajcie się tego gościa, jak rozwiązać problem polskiego sadownika, bo wielu z nas będzie musiało dziurkować swe paski, by zacisnąć w pasie, albo założyć na szyję.
Marcin79
Marcin79 24.08.2018 12:39 Jerzy45 >Czy taka Pani Pyżalska, milionerka, która ma szóstkę dzieci i otrzymuje 500+, a kobieta samotnie wychowująca dziecko jest sprawiedliwe społecznie ? Czy sprawiedliwym jest przekroczenie o 50 gr. stawki i zabranie całego świadczenia ? Czy czasami wszystkie dzieci nie są takie same, bez podziału na dochody, dzietność rodziców itd. ? <
-- po pierwszeto nie ma sprawiedliwosci na swiecie i nie bedzie
ale akurat to ze Pani Pyżalska, dostaje na dzieci razem z pania nie pracujaca lub malo zarabiajaca to akurat uznalbym za sprawiedliwe bo trzeba wiedziec ze wlasnie to 500+ obie te panie dostaja z podatków Pani Pyżalskiej i jak sam piszesz wszystkie dzieci sa takie same i to dla nich placone sa te pieniadze a nie dla ich rodziców
-- po drugie- to ze musimy wiecej placic za prace jest b. sluszne i sprawiedliwe bo nie powinnysmy traktowac pracownika jak Amazon i nie tutaj lezy nasz problem - PROBLEMEM JEST TO ZE ZA TANIO SPRZEDAJEMY SWOJE PRODUKTY I SWOJA PRACE
- po trzecie - nie jestem fanatykiem PiSu (i racje mial Korwin co powiedził po wyborach banda oszołomów - PiS napadła na meline złodziei -PO ) ale te zmiany ida w dobrym -lepszym kierunku
BO PO TYCH ZŁODZIEJACH z PO TO KAZDY nawet taki co mniej kradnie bedzie i jest lepszy
to samo dotyczy zmian i wypieprzania tej "nadzwyczajnej kasty ( ja mowie mafii sądowniczej)
Trzeba wyczyścić to bagno a ze robia ta "operacje "czesto siekierą nie lancetem to trudno bo pewnie inaczej sie nie da
to tyle w skrocie na tematy polityczne ale polityka jest scisle powiazana z sadownictwem ,rolnictwem
o czym dobrze wiesz jak kazdy PSLowiec

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 24.08.2018 12:04 jacenty82.......................Zamiast kupować następny ciągnik, wysłać dzieci na lekcje dodatkowe, na studia za granicę, niech zobaczą jak wygląda inny świat.

Jacenty , jestes jeszcze młody chyba i mało odswiadczony

JA WŁASNIE TAK ZROBILEM -wysłalem dzieci za granice - Erasmus
pokonczyły studia , znaja jezyki ,zobaczyli swiat i ...
zostały za granicą

a ja teraz sam z żoną "ciągnę wózek zadowniczy "
i mysle czasem ze trzeba było jakiegoś głąba nie kształcić tylko zostawic na ojcowiźnie :)

a wiec sa plusy dodatnie i plusy ujemne
a na powaznie to chyba dobrze zrobiły bo sam bym teraz tak zrobił gdybym wybierał swoja drogę
ROLNICTWO NA CAŁYM SWIECIE JEST BIEDNE , zadluzone i slabo dochodowe bo wolny przepływ pieniadza
poczytajcie sobie jak płaca rolnicy pracownikom we wloszech , mam znajomego co mu nawet Norweski rolnik
nie wypłacił pieniedzy za prace bo ich nie miał
gorzej to juz chyba tylko pracować u Amazona
jacenty82
jacenty82 24.08.2018 14:39 Jeżeli Twoje dzieci wyrwały się z tego niewolniczego zawodu, to nic tylko się cieszyć. Przecież rolnik to jeden z najcięższych i najgorszych zawodów, tu trzeba konkurować ze wszystkimi, trzeba być agronomem, mechanikiem, sprzedawcą, księgowym, psychologiem itd. W sezonie nie ma chwili wolnej, nawet w niedzielę gdy niby jest wolne systematycznie co jakiś czas pracownik dzwoni do drzwi, wozak Ukraiński przywiezie pracowników o północy i masz do wyboru przyjąć go, albo pokłócić się z kolejnym przewoźnikiem. Na koniec jak już wyprodukujesz ładny towar musisz sprzedać go w cenie robocizny, bo jak nie Ty to czeka 10 następnych. Tak nie ma nigdzie. Gdyby ktoś zatrudniał pracownika i dał mu taki zakres obowiązków to za samą pracę zaoferuje podobne albo większe pieniądze niż można zarobić u siebie, bez wkładu w postaci zainwestowany przez minione lata pieniędzy w tą działalność.
Marcin79
Marcin79 24.08.2018 14:54 100% prawdy
takiego pracownika kazdy pracodawca ozłoci
tak za granica jak i teraz juz w
Marcin79
Marcin79 24.08.2018 15:06 znowu mi sie wyslal fragment ..
cd.
.. tak za granica jak i teraz juz w Polsce
Syn mieszka i pracuje w Polsce a ze jest sumienny i nauczony porządnej pracy
to po dwóch latach po studiach ma 5k na reke i szacunek sze3fow
i tyle juz sie prywatnie i sluzbowo po swiecie wyjeździł
ze ja nawet o tym marzyc nie mogę
bo albo nie mam czasu - w sezonie jesiennym = kasowym
albo pieniedzy - na wiosne bo sie kase w gospodarstwo wlozyło

a teraz w tym sezonie doszla nowosc
JESIENIA NIE MAM CZASU I PIENIEDZY - bo trudno odzyskac wlozone pieniadze
i to juz przebralo czare goryczy w tym zawodzie
i choc troche przykro ze ojcowizna -z dziada pradziada , pojdzie w cholere
to ten sezon dodatkowo mnie upewnia ze slusznie zrobilem
i dzieci nie nakłanialem do gospodarzenia
Niech jedzą lżejszy chleb bo tutaj ja nie widze perspektyw

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin79
Marcin79 24.08.2018 13:53 A teraz , gdy spady pozbierane , korzystnie sprzedane a od jutra weekend
to bawic sie póki jeszcze zdrowia ( i kasy ) starcza i pieprzyć biedę polskiego sadownika
:) :)

НОВИНКА 2017
https://www.youtube.com/watch?v=1z4kfmdpqAg

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 24.08.2018 18:42 @Marcin79...Wielu nie tylko tu myli pojęcia. Praca. płaca, życie. Rolnictwo, je jest ani wyrokiem, ani przymusem. Ja chcę by moja wnuczka żyła w normalnym kraju bez Piotrowiczów, Ziobrów, Kaczyńskich, Palikotów i innej mizerii, która tylko ma do zaoferowania populizm, brak kompetencji, czy zwykłe okradanie państwa w postaci przeróżnych nagród, stanowisk, czy przekrętów. To wszystko się dzieje na naszych oczach i wielu sądzi, że to normalne...Czyżby ?
Ostatnio na Facebooku umieściłem informację, że pisowskie cycki z IPN chcą rozebrać pomnik, który upamiętnia w mojej okolicy lądowanie w 1943 roku z 8/9 września oddziału kilku żołnierzy 1 Samodzielnego Batalionu Spadochronowego. I nie byłoby w tym zapewne nic dziwnego, gdyby tyczyło się to tzw. wdzięczności. Tutaj nie ma o tym mowy. To tylko pomnik upamiętniający to wydarzenie. Niedaleko jest zresztą starszy obelisk, który upamiętnia jeden oddział, który miał dokonać zwiadu w okolicy. Niestety większość z nich zginęła, bo pilot pomylił miejsce zrzutu i wyrzucił ich na środku jeziora. To co napisałem wcześniej - mijanie się z prawdą poprzez mylenie pojęć. Zwiad miał dokonać rozpoznania od Noteci, po Wartę. To tędy poprzez Warszawę biegnie najbliższa droga na Berlin. Tą drogą szedł Napoleon. Po drodze Wał Pomorski, Kołobrzeg, Odra, Berlin. Może nie jest to o produkcji jabłek, ale szukanie wszelkich śladów sowieckich na naszych ziemiach jest już szaleństwem.
Na tym pomniku jest ufundowana przez Gminę tablica pamiątkowa ku czci mych Dziadków, których zamordowano za ukrywanie tych żołnierzy. Swoich grobów nie mają i chociaż w tym symbolicznym miejscu mogliśmy zapalić znicz...
jerzy45
jerzy45 24.08.2018 18:49 Napisałem ten krótki komentarz nie dlatego, że tyczy się losów mych Dziadków, mego Ojca...Nas. Nie . Napisałem, by wielu zrozumiało, co oznacza normalność. Ten pomnik rozbiorą, ale nie daleko mnie jest obelisk poza granicami z 1939 r., gdzie niemiecka społeczność, przeróżne instytucje pamięci utrzymują "przy życiu" pamięć o tych, co poszli na wojnę z tej miejscowości. I ci Niemcy mówią tak...Dla nas nie liczy się to, czy on był w SS, czy Wermachcie, nie liczy się to, czy był w Gestapo, czy Kripo ... on był człowiekiem ! Resztę zostawmy historykom, a nie politykom. Czy my jesteśmy Bogiem, by kogokolwiek oceniać ?
Dlatego mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, gdzie o produkcji jabłek i nie tylko będzie decydował rachunek ekonomiczny i z góry założony zysk. Co mamy dziś ? Gnój i jesteśmy w nim po uszy !

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 24.08.2018 22:26 Proszę o wybaczenie, że pozwoliłem sobie na prywatę na tym portalu. Wiem, że wielu to nie interesuje, wielu chce może nawet by polała się krew... Pozwoliłem sobie na zarys historyczny sprzed ponad 70 lat nie z powodu dziejów mojej rodziny. Zresztą drugi Dziadek został zamordowany 19 lipca 1944 na Majdanku...Moi wujkowie brali udział w Powstaniu Warszawskim...
To wszystko, co widzimy w TV, w innych mediach, to tylko walka polityczna i oczernianie przeciwnika. Sądziłem, że w tym kraju, w mojej Ojczyźnie będzie stabilizacja prawa, gospodarki...Jednak nie. Destabilizacja, granie na ostrzu noża, robienie z nas idiotów...Do tego wielu łapie ten chłam, jak poranną rosę i tym się karmi, codziennie. Moje życie powoli zbliża się do punktu, gdzie już niczego zmienić się nie da...Czy doczekam normalności, gdzie 2+2=4, czy prawo będzie prawem, gdzie rachunek ekonomiczny pozwoli rolnikom żyć godnie i zasobnie ?
Doczekałem jednak czasów, gdzie prawo jest deptane, gdzie dziękuję, proszę, słucham, dzień dobry... nic już nie znaczy. Czy w tym kraju będą palić na stosie, szukać czarownic, czy wreszcie przestaną prowadzić politykę rozkopywania grobów dla celów politycznych. Jednak kij ma dwa końce. Jeśli Konstytucję PiS może zmienić ustawą, bo uważa, że może, to rodzi się precedens... Może przyjść czas, że następcy pójdą jeszcze dalej i znacjonalizują to, co macie z tzw. reformy rolnej i oddadzą ziemię prawowitym właścicielom.
Ja chcę tylko normalności !!
Kostek7
Kostek7 30.08.2018 21:16 Prawo łamią sędziowie, bo są bezkarni. Zwykły człowiek został skazany za kradzież batonika, upośledzony człowiek. A sędzia zgarnoł 50zł należące do kogo innego i nie dostał nic. Gerzdorf mówi że złamano konstytucję a paragraf 180 p. 4 mówi że o czasie pujścia sędziego w stan spoczynku decyduje USTAWA a nie konstytucją to ta pani ma gdzieś . Bądźmy poważni!!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Lukas23
Lukas23 25.08.2018 00:13 Hym...Ciekawe to wszystko ale...Cóż by na to wszystko powiedział Adam Asnyk?
Przestańmy własną pieścić się boleścią,
Przestańmy ciągłym lamentem się poić.
Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią,
Mężom przystoi w milczeniu się zbroić...
artemida
artemida 25.08.2018 06:53 Zacytowany fragment wiersza Asnyka /nie znam tytułu/ winien być mottem wszelkiej dyskusji o sytuacji w sadownictwie... romantycznie i roztropnie ujęte...
Lukas23
Lukas23 25.08.2018 08:51 A. Asnyk - Miejmy nadzieję!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

Chiny miały być remedium na wszystko, ale...

Od paru lat się mówi, że zdobyliśmy rynki azjatyckie, szczególnie Chiny. Wedle umów,...

Przygodę z rynkiem rozpoczynają nowe owoce – Minikiwi !

W tym roku swoją „komercjalizację” zaczyna pełną parą przeżywać minikiwi. Owoc,...

Zarząd ŚIR zwraca się do unijnego Komisarza w sprawie polskich sadowników

Zakaz handlu z Rosją w efekcie konfliktu z Ukrainą i sankcji nałożonych przez UE, a w...

Ludzie rzucili się na darmowe jabłka podczas święta cydru

W sobotę (15.09) w Lublinie odbyło się Lubelskie Święto Młodego Cydru. Na placu przed...

Co z tym cydrem ?

Mógłby to być nasz flagowy trunek, bo to Polska w końcu jest największym producentem...

Prognozy zbiorów jabłek w UE w 2018 r.

Jak wynika z danych udostępnionych przez WAPA (World Apple and Pear Association) zbiory...

Najnowsze ogłoszenia

Sprzedam gale na soki lub na suchy przemysł

18.09.2018 09:46 autor: rososzanin

Rozsiewacz nawozów

17.09.2018 09:23 autor: Edward

Ciągnik sadowniczy Ursus 3502

17.09.2018 08:09 autor: Edward

Maszt 4,5m.

16.09.2018 22:14 autor: OM4x4

Kosiarko rozdrabniacz 160cm

16.09.2018 19:28 autor: Edward

Sprzedam Kompletny Zestaw Chłodniczy

15.09.2018 21:23 autor: damian115

2018_Yara_domyslny

Najnowsze komentarze

Zarząd ŚIR zwraca się do...
... żadnej pomocy... napisał Zbyszek z...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Żadnej pomocy, 3-5 lat przemysł powinien...
Polskie sadownictwo coraz...
Dlatego powinniśmy jako państwo zabiegać o...
Co z tym cydrem ?
Jak wykazuje paroletnia praktyka sprawę...
Przygodę z rynkiem...
Oferta interesująca choć jeszcze bardzo...
Zarząd ŚIR zwraca się do...
Uff! Bo już myślałem,że znowu wyskoczą z...
ZSRP: 18 września protesty...
Ja wśród nich bylem, reszta nie ma czasu bo...
ZSRP: 18 września protesty...
Jaki sens blokować tych co kupują? Co oni...
ZSRP: 18 września protesty...
Strajk sadowników Białobrzegi przetwórnia...
ZSRP: 18 września protesty...
Właśnie ta forma strajku jest cały czas z...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pięknieś to zapisał Sławku, ująłeś...
Nie ma planu awaryjnego na...
Artemida, nie rozróżniasz nawet wyprzedaży...
Nie ma planu awaryjnego na...
Kostku, uzupełnij listę o największy...
ZSRP: 18 września protesty...
Zakłady trzeba zablokować , najlepiej...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Popyt na jabłka w Polsce to kropla w morzu...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Chcą dobrze a wyjdzie jak zwykle... Umowa...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Polski BIZNES(?) to klepy owocowo-warzywne....
ZSRP: 18 września protesty...
Sytuacja jak z malinami jedni strajkują...
ZSRP: 18 września protesty...
tylko związek sadowników może nam pomóc...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Niemiecki lidl czy inny market może...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
przygotowanie to zbioru 2 minuty, a raptem...
ZSRP: 18 września protesty...
A niech dosadzają.Na tym polega...
ZSRP: 18 września protesty...
Masz rację M79. Ale trzeba chcieć chcieć...
ZSRP: 18 września protesty...
weźcie ten problem niskiej ceny...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Dwóch takich co mieli supermarkety czyli...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Niemiecki lidl może sprzedawac jabłka nawet...
ZSRP: 18 września protesty...
To że napisałem iż pomysł jest zły...
ZSRP: 18 września protesty...
+sylit100 Pierwszym podstawowym błędem jest...
ZSRP: 18 września protesty...
Jonatansad dziś Niedziela jak masz...
ZSRP: 18 września protesty...
chyba już nadszedł czas ,żeby tak jak...
ZSRP: 18 września protesty...
Pomysł jest ale, według oceny - ZŁY -...
ZSRP: 18 września protesty...
wszyscy dobrze wiedzą ze żeby cena wzrosła...
ZSRP: 18 września protesty...
Pan Maliszewski z PSL-u ma piękny...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Nic nowego, ani nadzwyczajnego
ZSRP: 18 września protesty...
A po strajkach obniżka cen na zakładach,...
ZSRP: 18 września protesty...
Wiadomo, że NIE MA SIŁY NA WSTRZYMANIE...
ZSRP: 18 września protesty...
Jedyne wyjście z sytuacji to wstrzymanie...
ZSRP: 18 września protesty...
IDĄ WYBORY I CO??? Jakaś partia ma pomysł?...
ZSRP: 18 września protesty...
Ale idą wybory i trzeba się pokazać
ZSRP: 18 września protesty...
Po co strajkować? wystarczy wstrzymać...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Niech spróbóją tak goldena zerwać
ZSRP: 18 września protesty...
Weźcie się uspokójcie, bo was sadowniki...
Nie ma planu awaryjnego na...
cd. PO CO IM KOLEJNE HEKTARY ??? KOLEJNE...
Nie ma planu awaryjnego na...
chciałem dołączyć do "po trosze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Walduś Ile z tych 3.3k odłożysz na...
Nie ma planu awaryjnego na...
Wszystko co napisałeś to prawda ale...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zgadzam się z niektórymi, że "to prawie...
Nie ma planu awaryjnego na...
Napisałem - 60 t/ha po 1,5 złotego... To...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pilsnerze, dziś sadzenie sadu to jest wjazd...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy zmuszać do podpisywania już w marcu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Bo niby dlaczego ktokolwiek ma mi zabronić...
Nie ma planu awaryjnego na...
Może -pilsner - napiszesz coś więcej o...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czyli po korporacji prawniczej broniącej...
Nie ma planu awaryjnego na...
Marcinie- można policzyć i zakolczykować...
Nie ma planu awaryjnego na...
My, czyli kto? Proponowałem na TYM portalu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Dziabaczka piszesz " zakaz nowych nasadzeń...
Pomoc de minimis dla...
Kolejny raz rząd próbuje wprowadzić...
Lidl i (nie)polskie jabłka
Śliwki po 1.49zł/kg w sklepie to nie jest...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zobacz " Lista 10 kontrowersyjnych...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zapowiada to sie ciekawie przyszły sezon...
Nie ma planu awaryjnego na...
Pamiętam ów rok. Nieboszczka partia...
Nie ma planu awaryjnego na...
PODOBNY rok był O ile pamiętam jeszcze za...
Polska sprzeda wszystkie...
Sprzeda czy da prawie za darmo!!!
Nie ma planu awaryjnego na...
w tym roku to dla większości chyba osioł...
Nie ma planu awaryjnego na...
Idąc po tych końskich śladach, to dla...
Fruit Logistic Asia - Polski...
To pokazuje jak głęboko w d... wszyscy ,,...
Fruit Logistic Asia - Polski...
To pokazuje jak bardzo jesteśmy słabi,...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Oczywiście że takie cudo można dziś...
Nie ma planu awaryjnego na...
jak spadniesz to jakie znaczenie ma...
Nie ma planu awaryjnego na...
Spójrz na to inaczej -który jest bardziej...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Rusztowanie też można wstrząsami porwać.
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
to jest trzęsienie jabłek a to nic nowego...
Fruit Logistic Asia - Polski...
"Polskich organizacje sadownicze nie są...
Automatyzacja zbiorów jabłek ?!
Historia prób zmechanizowania zbiorów...
Fruit Logistic Asia - Polski...
:) https://youtu.be/v4gFPdyTXRE
Nie ma planu awaryjnego na...
Jak spadać to z wysokiego konia a nie...
Nie ma planu awaryjnego na...
maja powieksyc areał i zwiększyć...
Nie ma planu awaryjnego na...
waldus - jak satysfakcjonuje Cię...
Nie ma planu awaryjnego na...
to się weź do roboty i bądź tym...
Nie ma planu awaryjnego na...
Większość najwiekszych obszarowo...
Nie ma planu awaryjnego na...
Na Ukrainie też mają likwidować po 1/3...
Nie ma planu awaryjnego na...
Tu się kłania wielka matematyka...
Nie ma planu awaryjnego na...
Skoro nie ma planu to może czas żebyśmy...
Nie ma planu awaryjnego na...
Waldus Ręce opadają ja się czyta to co...
Nie ma planu awaryjnego na...
60000*0,18zł=10800zł/ha obciecie nawozy...
Nie ma planu awaryjnego na...
60000*0,18zł=10800zł/ha obciecie nawozy...
Nie ma planu awaryjnego na...
jerzy45 Czy możesz w małym skrócie...
Nie ma planu awaryjnego na...
waldus...Nie dziw się, że kupują, sadzą,...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy uważasz Lukasie23, że ja jestem taki...
Nie ma planu awaryjnego na...
Oczywiście że płaci :)
Nie ma planu awaryjnego na...
Jerzy zamiast lać tę wodę w sad to lepiej...
Nie ma planu awaryjnego na...
Czy takie lanie wody Wam pomaga w uśnięciu...
Nie ma planu awaryjnego na...
Kluczowe jest ostatnie zdanie... "My sami...."
Nie ma planu awaryjnego na...
A propos wody. A mi siadła pompa w studni...
Nie ma planu awaryjnego na...
Ten news ma tytuł "Nie ma planu awaryjnego...
Nie ma planu awaryjnego na...
...Lukas23... Piszesz o wodzie i o tym, że...
Polskie jabłka trafią na...
Ktoś skrupulatnie liczył i policzył, że...
Polskie jabłka trafią na...
Gdybyś używał tzw. łyżki do wkładania...
Polskie jabłka trafią na...
Każdy daje świadectwo kim jest poprzez...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
oprócz sadownictwa(50 ha truskawek) zajmuje...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Patrząc na ten rok, ceny i dojenie nas bez...
KUPS: Umowa kontraktacyjna...
Cały czas mam nadzieję,że te pomysły z...
Borówki utrzymały wysoką...
Borówkom nie sprzyjała ani susza, ani...
Polskie jabłka trafią na...
Dodawanie ocen na tym portalu jest...
Polskie jabłka trafią na...
Szkoda że nie można cofnąć się do...
Polskie jabłka trafią na...
Marcin daj spokój .. szkoda Twoich nerwów...
Polskie jabłka trafią na...
jerzy ciebie prostak i niemiecki cham zrobił...
Nie ma planu awaryjnego na...
No widzisz jaceo, już jest nas dwóch...
Nie ma planu awaryjnego na...
Ale czemu tu się dziwić.? Mój stały od...
Nie ma planu awaryjnego na...
Oczywiście że wiem. W dużej mierze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Zgadza się! Trzeba by, dla jasności obrazu,...
Nie ma planu awaryjnego na...
Można powiedzieć że masz rację p.Lukas...
Nie ma planu awaryjnego na...
Wszyscy świetnie bawią się za pieniądze...
Nie ma planu awaryjnego na...
Jerzy to by tylko wyrywał i niszczył, bo za...
Polskie jabłka trafią na...
Jesteś Marcinie79 zdziwiony ? Ja może tak....
Polskie jabłka trafią na...
Green25... A jakie programy dla Wsi mają...
Przygotują 5 ton jabłek,...
A o kim mówisz artemido ? Czy tym "panem"...
Nie ma planu awaryjnego na...
Trzeba sobie zadać pytanie i na nie...
Przygotują 5 ton jabłek,...
Pan premier, również w Sandomierzu, mówił...
Przygotują 5 ton jabłek,...
Tylko uważajcie żeby wam tej imprezy nie...
Maliszewski: 500 tys. ton...
Czy pan Maliszewski potrafi tę zbawczą(?)...
Polskie jabłka trafią na...
Parafrazując stare arabskie przysłowie...
ŚIR: Mechanizm wycofania...
Mi tez ARIMR nie zapłacila za około 500kg !
Polskie jabłka trafią na...
Z tego też powodu nie wszyscy chcą...
Polskie jabłka trafią na...
Dziwisz się jaceo ? .. jak po ciężkiej...
Polskie jabłka trafią na...
Może małe uzupełnienie... Chcesz znać...
Polskie jabłka trafią na...
No to czas na odpowiedzi P. Green- P....
Polskie jabłka trafią na...
Ktoś nieraz dziwi się , że niektórzy...
Polskie jabłka trafią na...
Artemida ,zadam Ci pytanie na pytanie...a...
Polskie jabłka trafią na...
artemida weź już przestań agitować psl...
Polskie jabłka trafią na...
Kto to jest Kołodziejczak? Młody człowiek...
Polskie jabłka trafią na...
No właśnie dwóch leśnych ludków...
Polskie jabłka trafią na...
A cóż to takiego UWZ? Kim jest ów...
Polskie jabłka trafią na...
Po co niszczyć...Niektóre partie ulegną...
Polskie jabłka trafią na...
Chyba kluczową była wypowiedź premiera...
Polskie jabłka trafią na...
Jeżeli nie POLITYCY TO KTO? KTO decyduje o...
Polskie jabłka trafią na...
Jest szybka pomoc rządu dla rolnictwa...
Polskie jabłka trafią na...
Po komentarzach i minusach, mi wklejonych,...
Polskie jabłka trafią na...
A ja agituję POLITYCZNIE do polityków...
Polskie jabłka trafią na...
Rynek owoców znacząco różni się od rynku...
Polskie jabłka trafią na...
Nie przesadzaj jurol, kto przez wiele lat...
Inicjatywa Młodzi dla...
Widzę, że Korwin skutecznie wyprał Twój...
Inicjatywa Młodzi dla...
Artemida dlaczego twierdzisz że masz prawo...
Polskie jabłka trafią na...
Patrząc na to co się dzieje nasze jabłka...
KZGPOIW w odpowiedzi na ceny...
Jak patrzę na jablka z ubieglego roku...
Polskie jabłka trafią na...
Nie dwa lata tylko coś kolo trzydziestu już...
KZGPOIW w odpowiedzi na ceny...
Nie ma znaczenia czy jest w grupie 5 osób...
KZGPOIW w odpowiedzi na ceny...
Przecież po to grupy powstały by...
Inicjatywa Młodzi dla...
Waldus - WOLNY CZŁOWIEK. Jeśli faktycznie...
Inicjatywa Młodzi dla...
To po jaką cholerę jest rząd, po cholerę...
instagram