Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Czy sadownicy mają następców ?

Czy sadownicy mają następców ?

Unijne rolnictwo się starzeje. Za to, w Polsce, młodych rolników coraz więcej Wydatki ponoszone w Unii Europejskiej na rzecz młodych rolników wyniosły ok. 10 mld euro od 2004 r. Od 2005 r. liczba rolników w UE zmniejszyła się o prawie 4 mln, z 14,5 mln do 10,7 mln. Liczba młodych rolników (do 44 lat) spadła z 3,3 do 2,3 mln, czyli o 20%. Polska obok Austrii ma największy udział rolników liczących poniżej 35 lat – 12%.

Polska jest jednym z niewielu krajów, gdzie nastąpiła pewna poprawa struktury wiekowej, a liczba młodych rolników do 44 lat zwiększyła się do 36%.

Takie dane przedstawił Janusz Wojciechowski, członek Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Raport ETO wykazuje, iż pomoc na rozpoczęcie działalności opiera się na mało precyzyjnych założeniach. Nie określono dla niej oczekiwanych rezultatów. Podczas kontroli wydatkowania środków w Polsce nie stwierdzono nadużyć.

Brak następcy w gospodarstwach sadowniczych w Niemczech, Włoszech czy Holandii widoczny jest od kilku lat i jest jednym z głównych powodów likwidacji sadów, a co za tym idzie zaprzestania produkcji owoców.

W Polsce młodych sadowników nie brakuje, szczególnie tych którzy mają szanse i chęć przejąć dobrze prosperujące gospodarstwo sadownicze po rodzicach.

 Przykładów jest sporo np:

Kurzejowie gospodarują w Czerńcu w powiecie nowosądeckim już od paru pokoleń. Pradziadek pana Krzysztofa zaczynał od hodowli bydła. Ojciec w latach 90. podjął jednak decyzję o przestawieniu gospodarstwa na produkcję owoców. Decyzja pana Jana okazała się strzałem w dziesiątkę. W 2016 roku gospodarstwo przejął syn Krzysztof. Nie bał się sięgnąć - już na początku działalności na swoim - po pieniądze z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. „Dzięki wsparciu dla młodego rolnika kupiłem nowoczesny ciągnik i opryskiwacz” – przyznaje Krzysztof Kurzeja, 22-letni absolwent technikum rolniczego w Starym Sączu.



REKLAMA
2_King_Roat
3_czeresnie_com_pl
4_TSW_2018

Tagi:

sadownicy

komentarze (41):

dodaj komentarz
Sympatyczny
Sympatyczny 29.10.2017 09:32 Jak zwykle brednie i propaganda. U mnie na wsi już teraz są 4 gospodarstwa co na 100% nie mają następców a szykują się kolejne. Niektóre z nich mają dobre zaplecze przechowalnicze i maszynowe a mimo to młodzi poszli do Warszawy. Takich gospodarstw będzie coraz więcej bo czeka nas w polsce bum płacowy i nikt z młodych nie będzie chciał produkować jabłek po 80 groszy i szukać ludzi i się ich prosić by je zerwali. W sumie to dobrze bo jest nadprodukcja, szkoda że nie urodziłem się 20 lat później bo sam bym to zostawił widząc co się dzieje w sadownictwie.
zandarski
zandarski 29.10.2017 16:51 U nas we wsi 20 lat temu było około 40 gospodarstw. Dziś jest 13 ze średnią powyżej 40ha. I powiem szczerze że może trzy gospodarstwa ma pewnych następców. A niby taki mód na wsi wszystko za darmo i jeszcze dopłaty...
sadownik51
sadownik51 30.10.2017 13:04 Ja z chęcią przejmę jak nie ma następcy i nie ma kto :]
artemida
artemida 30.10.2017 17:09 Z tych 40 aż 27 nie miało następców ... I co? Nic - zmieniła się struktura użytkowania ziemi.
artemida
artemida 31.10.2017 13:57 A jak kształtują się ceny ziemi? Drożeje, tanieje...?
rewers
rewers 31.10.2017 18:59 Trudno powiedzieć, bo na rynku brak ofert sprzedaży. Więc skoro brak podaży to i ceny raczej nie spadną.
decosta
decosta 01.11.2017 12:43 Wejdź sobie na igrit to zobaczysz czy brak ofert ?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jurol
jurol 29.10.2017 11:07 Zależy od tego jak interpretuje się pojecie rolnik.Bo jeśli każdy kto mieszka na wsi i jest z ustawy płatnikiem KRUS to tak takich będzie przybywać ,ale jak ktoś żyje tylko z tego co urodzi ziemia to sytuacja jest katastrofalna.
Wedlug oficjalnych danych GUS 60 procent mieszkańców wsi nie ma nic wspolnego z rolnictwem nawet ogródka warzywnego nie posiadają.Pewnie o takich "rolnikach" mysli europosel Wojciechowski.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Darkbaron
Darkbaron 29.10.2017 12:12 Popieram kolegów. Ten rok to anomalia, zaraz szerokie grono się zachlysnie i będzie sadzić bez opamiętania, a to się zemścić, szybciej niż myślicie. Coraz więcej będzie do sprzedania bo każdy woli w tych czasach pracować inaczej, mieć czas na inne rzeczy, rozrywki, rodzinę, a w sądzie? Człowiek jest niewolnikiem samego siebie. Ja już dawno sad traktuje dorywczo.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

adi111
adi111 29.10.2017 14:36 Z tymi młodymi rolnikami w większości to jest ze sa tylko na papierze u mnie we wsi jest tylko kilku młodych co robia i chcą robic reszta się uczy i wyjezdza a ci co niby sa młodymi to tylko biora kase bo jest to dość wysoka kwota i wyjezdzaja a starsi rodzice pracują a po 5 latach wszystko na sprzedaż ot i tacy to sa młodzi rolnicy

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

janflaster
janflaster 29.10.2017 16:44 co niektórych martwi mnie cieszy ,w wiekszości "następcy" mają już mieszkania kupione przez rodziców za pieniądze a nie na kredyty 30 letnie,mają w zamysle "meetingi" z fiendami po 8 godzinnej zmianie pracy w korpo, to jest życie na poziomie.Osiedla ogrodzone ze wstępem na kod dostępu,"sąsiedzi" dokarmiają ptaki na dachach aut ,grzeczne pouczenia na tablicy ogłoszeń na klatce schodowej.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

lutek76
lutek76 29.10.2017 20:27 napisze tak : gdybym mial utrzymac rodzine tylko z sadu to brakuje na jakies 7 miesiecy zycia !!! moj syn to widzi jak tne , jak pryskam.zbieram itd i ILE NA CZYSTO Z TEGO JEST !!! obecnie nie kwapi sie do przejecia "biznesu" - nie potepiam go

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

szampion97
szampion97 29.10.2017 21:33 1. Jako osoba z tych młodych rocznik 97 to tyle powiem, znam kolegów i koleżanki co nie będą pracować w gospodarstwie, studiują w W-wie i w niej zostaną, znam takich co będą w sadzie dorabiać oraz tych co będą na niej opierać, choć jest to mniej liczna grupa składająca się z kolegów którzy są w technikach/na studiach ogrodniczych.
2. Co kto lubi, najważniejsze jest by robić to co się kocha, nie zrażać się trudnościami, choć czasem jest to niełatwe (grad/niskie ceny itp.). Nie ma pracy idealnej, a W-wa to też nie jest ziemia obiecana, gdzie sama manna z nieba spada.
3. Czy sadownicy/rolnicy mają następców? I tak i nie, choć wolałbym by część młodych jednak poszła w miasto. Mniej rolników, to może i by się poprawiła wielkość gospodarstw rolnych, która w Polsce jest jedną z niższych w UE.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

stepka
stepka 30.10.2017 11:09 Dobry tekst "nie bał się sięgnąć po pieniądze z agencji" na starcie. Dobre. Lek na całe sadownictwo i rolnictwo kasa z agencji śmiechu to wszystko jest warte.
krzysiek95
krzysiek95 01.11.2017 16:20 Jeśli sa pieniądze to dlaczego z nich nie korzystać gdyby nie te środki Uni europejskiej to nie oszukujmy się polskie rolnictwo i sadownictwo wyglądało by jak 20, 30 lat temu a po wsiach dalej pracowały by stare wysluzone ciągniki i maszyny. Czasy sa teraz takie aby sie rozwijac to sila rzeczy trzeba sięgać po te fundusze co za tym tez idzie trzeba spełnić wymagania ale nic za darmo nie daja a ciężka praca mozna do czegoś dojść a nie tylko siedziec z zaloznymi rękami i narzekac jak to wszędzie zle

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

wania1234
wania1234 31.10.2017 07:06 No to u mnie raczej na odwrót, kiedy sporo wyjeżdżało do miast, ale teraz trend się raczej odwrócił, często z jednego powstaje 2-3, biorą młodego rolnika, dokopują trochę ziemi i starają się rozwjiac, wiec jak widać wszystko zależy od okolicy

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

waldus
waldus 31.10.2017 14:14 Trzeba by nie miec serca i być sadysta aby włąsne dzieci w taki biznes próbować angażować. Zrozumieli to na zachodzie a w Polsce jak widać wolniej myślą albo są bardziej bezlitośni.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

SlawekS
SlawekS 31.10.2017 14:24 Narzekania, ciągłe narzekania, a ciekawe czy Ci młodzi tak by uciekali do tego miasta, gdyby na mieszkanie i samochód stojący na parkingu musieli zarobić własną pracą na etacie...Póki rodziców stać na solidne wyprawki dla dzieci, nie jest tak źle ;)
anbol
anbol 03.11.2017 10:59 To nie wiem co robią "tamci młodzi", bo moi po ucieczce do miasta pytają czy nie potrzebujemy kasy..
wania1234
wania1234 03.11.2017 14:53 Tych co ja znam co puciekali, to rodzice ze wsi im mieszkania po kupowali to sobie jakoś radzą

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

lutek76
lutek76 02.11.2017 21:44 tak Sławku tylko jak dlugo tych rodzicow bedzie na to stac???
jacenty82
jacenty82 03.11.2017 18:38 Przecież wywianowanie dzieci do miasta ( nie licząc oczywiście wykształcenia) będzie tańsze niż ustawienie na wsi. Za bańkę można już sporo zrobić, na wsi za te pieniądze dużo się nie zrobi.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

artemida
artemida 04.11.2017 08:20 Wpisy w powyższym temacie czasem są groteskowe... od tego iż ktoś jest sadystą bo dzieciom chce zostawić dorobek /często pokoleń/ po wyważone stwierdzenie iż sady pozwoliły wywianować dzieci w mieście. Ot przykład znajomych, dwóch braci, absolwentów technikum ogrodniczego. Jeden został na ojcowiźnie założył sad - wartość majątku 5 mln, drugi pracował "na państwowym" - wartość majątku 200 000. Jeszcze jedno, pierwszy ma emerytury /z żoną 2000/, drugi - 3000. Komentarze pozostawiam czytającym...
janflaster
janflaster 04.11.2017 17:41 te miliony to Twój szacunek czy jakiś "znafca po szkole" oszacował.Majątek jest wart tyle ile w stanie byłby za niego zapłacić kupiec i ani grosza więcej.W naszym nieszczęśliwym kraju mamy wielu potencjalnych milionerów którzy wystawiają na sprzedaż po dwa hektary przy drodze krajowej jako "działka inwestycyjna strategicznie położona".Sprzedaż domów wygląda podobnie, wstawia się 600 tys. i czeka na frajera. Pośrednicy nieruchomości wtrącają swoje trzy grosze by potencjalni nabywcy pozbawili się złudzeń o pójsciu na swoje.
artemida
artemida 04.11.2017 17:52 Nie janflaster, to moi koledzy ze szkoły, znajomi...
jacenty82
jacenty82 04.11.2017 20:05 Zgadza się artemida, trzeba być sadystą żeby od dzieci wymagać zostania na wsi, na łojcowiźnie. Często jest to robione w ten sposób, że od najmłodszych lat tłumaczy się jakie to sadownictwo przynosi kokosy, dzieciaki wierzą w to i na każdego kto robi coś innego patrzą z góry. Potem częśto jak już przejmą kubeł zimnej wody, czasami pomaga, często nie. Dlatego też panuje przekonanie że najlepszy biznes to ten na wsi, a w mieście można się żyć jak kasa popłynęła ze wsi.
Sadownik to stan umysłu, widać to dobrze po młodych 15-25 lat wychowanych w duchu "jabcokowym".
artemida
artemida 05.11.2017 09:31 Czy nikt nie dostrzega różnicy między: pozostać i pomnażać/stabilizować dorobek przodków, często paru pokoleń a ZACZYNAĆ OD NOWA. U nas nie ma przymusu pozostania, u nas jest WOLA pozostania lub wywędrowania ze wsi. Sadownik, jak napisałeś, to stan umysłu czyli ZAINTERESOWANIE takim czy innym wyborem drogi życiowej. Z ponad miliona rodzin dzisiaj żyjących /gorzej lub lepiej/ z rolnictwa część zapewne będzie miało następców / choćby co piąta to i tak wystarczy na utrzymanie odpowiedniego poziomu produkcji. Polscy rolnicy są jednymi z najmłodszych w Europie i to jest gwarantem że nie jest źle. Co prawda NOWI przesunęli wiek emerytalny, świński wirus gdzieniegdzie daje się we znaki ale, jak sądzę to "przejściowe trudności".

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 05.11.2017 11:47 Najlepiej wszyscy wyślijcie dzieci do miasta,wtedy moje dzieci zostaną na wsi. Zakładam, że wasze dzieci będą tam dyrektorami banków,prezesami korporacji,czy też radcami prawnymi wykupującymi roszczenia od dawno nieżyjących byłych właścicieli. Czarną robotę w marketach czy przy oczyszczaniu miasta zostawicie rodowitym mieszczuchom. Jakie to proste.
Lukas23
Lukas23 06.11.2017 16:37 Skąd wiesz że twoje zostaną?
jacenty82
jacenty82 06.11.2017 20:17 To pewnie już postanowione, że dzieci mają zostać.
Płodów rolnych nie zabraknie, Ukraina wcześniej czy później wejdzie do Unii, ziemi tam dostatek, już teraz robione są tam duże inwestycje, na najwyższym poziomie i ciężko będzie nam wytrzymać tą konkurencję, tym bardziej że stawki pracowników poszły i będą szły do góry.
Będzie coraz trudniej, coraz więcej opłat, wydatków a cena za towaru stoi w miejscu. W tym roku cena za przemysł 0,9zł, wydaje się dużo, w 1999 też były przymrozki i cena przemysłu była na podobnym poziomie bo 0,85 zł/kg, tylko za tą złotówkę można było trochę więcej kupić niż teraz. Pracownik wtedy pracował za 2zł/h i w zasadzie nie wymagał nic po za tym, teraz jest 10 zł/h plus samochód do biedronki, internet, natryski, pralka i trzeba jeszcze mu jakąś premię odpalić żeby miał chęć wrócić za rok, bo chętnych do pracy w tych warunkach brakuje.
Lepiej nie będzie, lepiej już było.
szampion97
szampion97 06.11.2017 23:55 No tak, lepiej zapatrzyć się ślepo na stolicę, spalić za sobą mosty i wziąć kredyt na 30 lat na mieszkanie. Nie, dziękuję.
jacenty82
jacenty82 07.11.2017 10:07 Jeżeli na wsi dziedziczysz dorobek ojca i dziadka i jeżeli działali prężnie to może nie musisz brać kredytu, jeżeli zaczynasz od nowa to albo weźmiesz kredyt i masz szansę na przetrwanie, albo stajesz się warzywem. Cyferki kredytu na wsi też trochę większe niż w mieście, co prawda na wsi na 15 lat nie na 30. Zakup mieszkania w mieście w porównaniu z inwestycjami na wsi to stosunkowo niewielki wydatek.
artemida
artemida 07.11.2017 10:11 Zobacz Jarkoski, jacenty zaczął rozumieć że 2x2 to 4 /cztery a nie pięć/

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

wlodek267
wlodek267 05.11.2017 19:35 Czemu nikt nie zastanawia się, czy robotnicy rolni mają następców?
janflaster
janflaster 06.11.2017 16:56 To że nie będzie komu robić ,spędza sen z powiek niejednemu bambrowi.Może za jakiś czas będziemy klonować robotników rolnych ,bo są na świecie rzeczy które nie śniły się fizjologom.opowiem Ci jak było gdy byłem pare lat temu na jabłkach w Belgi.Były ze mną osoby po sześćdziesiątce z miasta które za 70 zł w Polsce nie miały zdrowia do rwania,a tam nabierały werwy ,bo płaca była większa.Ktoś powie takie warunki płacowe nie sa w Polsce realne, nie ma pokrycia ,ktoś wyżej zauważył że w roku nieurodzaju jak ten można sobie pozwolić na stawki 10 zł/h. Ale nic nie jest dane raz na zawsze ,ludzie się starzeją, sady także.W moich stronach ludzie są w stanie trzymać sad w ryzach 6 -7 lat, starsze drzewa różnie.Efektem tego jest jest uciekanie owoców w góre poza zasięg drabin. RAczej nie bedzie im się opłacało tego zbierać ,chyba że tzw.swoją siłą.Gy robiłem w Austri zastanawiało mnie dlaczego na małym kawałku truskawek rwało z 50 ludzi.okazało sie że to kupujący,jak urwałeś sam to taniej. Jakis czas temu wmawiano Polakom że rosyjskie embargo nie odbiło sie czkawką polskiemu rolnictwo.Nawet pojawiła się wizja eksportu jabłek do Chin,gdzie populacja wynosi ok 1,5 mld.Z tego co czytałem tam produkują 50 mln ton jabłek rocznie.Teraz pytanie.Kto prędzej znajdzie rwaczy sadownik polski czy chiński?Wg mnie chiński,więc jabłka będą płynąć raczej w kierunku odwrotnym, do Polski.Tak że włodek może nam braknąć pracowników ale nie owoców.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 06.11.2017 17:46 Czy to ten Wojciechowski, od "dudapomocy", czy ten, co ukradł komuś tort urodzinowy w Brukseli ? Jeśli to ta sama osoba, to mogę powiedzieć o tych jego rewelacjach, że żadnej Ameryki nie odkrył. Chciał się po prostu pokazać - błysnąć. W mojej wsi jest ok. 125 kominów. Za czasów Gierka prawie wszystkie zabudowania, to były gospodarstwa rolne... mniejsze, większe. Dwa lata temu, gdy moja piękna żona była Gospodynią na dożynkach gminnych, to z informacji z urzędu gminy wynikało, że z rolnictwa żyje tylko 5 gospodarstw. Reszta wybrała inne życie - lżejsze. Jaki płynie wniosek z przemian po upadku komuny. Rozbito PGR-y, przeróżne spółdzielnie...duże gospodarstwa. Dzisiaj jest ponowna tendencja do scalenia małych, nie opłacalnych gospodarstw w duże farmy. Dlaczego ? Bo mały nie ma szans przeżycia w tej dżungli...Ja mógłbym mieć następcę, ale go nie spłodziłem. Mam za to śliczną i mądrą córkę, niedługo zostanę dziadkiem. Jednak nie sądzę, bym namawiał ich do tego, by zajęli się rolnictwem - sadownictwem. Dlaczego ? Bo nie masz wpływu na wiele czynników i jesteś wręcz od nich uzależniony, by nie powiedzieć, że niejednokrotnie te czynniki powodują to, że możesz zostać bankrutem..
jerzy45
jerzy45 06.11.2017 18:18 Dodam tylko, że zamierzałem sprzedać 7 ha w jednym kawałku za 50 koła. Po tym, jak dotarła do mnie informacja o byciu mężem babci cena ziemi podskoczyła do 55 koła. Gdy się wnuczka urodzi, to cena podskoczy do 60 koła. Później co roku do I Komunii po 5 koła za rok...
artemida
artemida 06.11.2017 18:54 Z tego co gdzieś czytałem to w naszej Najjaśniejszej upada/bankrutuje rocznie ok. 60 000 podmiotów gospodarczych, różnych, w tym iluś sadowników. I co w tym dziwnego ? NORMALKA. Normalka nie tylko w Polsce, normalka w całym cywilizowanym świecie...
Bankrutowali ci co świnie opasali, ci co bykom... Teraz ci co słabo doili, doją/sprzedają drożej bo Amerykanie i Kitajce więcej masła jedzą. FORTUNA KOŁEM SIĘ TOCZY... Niestety owe koło Fortuny często popychają a czasem w szprychy wkładają kołki POLITYCY.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 07.11.2017 12:02 Drodzy koledzy chciałem tylko uświadomić, że niema jednakowych, dobrych rozwiązań dla wszystkich.Każdy powinien robić to co mu najlepiej wychodzi ,a nie na siłę robić to co sąsiad czy jego dzieci ( czyt.wszyscy).I naprawdę nie jest się sadystą ,kiedy ma się następcę na swoje gospodarstwo. Jeżeli chodzi o wynik mnożenia 2x2 to słyszałem kiedyś, że prawidłowa odpowiedź brzmi ,,a ile ma być" Pozdrawiam.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 09.11.2017 22:51 Pewnie te minusy na temat ceny ziemi w mym gospodarstwie, to z powodu zazdrości ! Prawdziwy Polak patriota, katolik, to żądny krwi sąsiad... Ja winduję w okolicy cenę ziemi, by inni mogli pójść w moje ślady i gdy sił brak, czy następcy godne spieniężyć swój warsztat pracy... Wielu pewnie woli sprzedać ziemie za przysłowiową zagrychę i pół literka... Ja do takich nie należe. Najwyżej będę odłogował. Ucieszą się pszczelarze, zwierzyna płowa, ptactwo. Może i w morzy zieleni ktoś zostanie poczęty...któż to wie.
rewers
rewers 11.11.2017 19:38 A nie przyszło Ci do głowy, że te minusy są od osób, które znają wartość ziemi i dziwi ich , że tak tanio się cenisz?
Poczekaj na drugą wnuczkę lub wnuka to wreszcie weźmiesz uczciwe pieniądze :)

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

Kara więzienia za wwiezienie jabłek do Rosji ?

Rosyjskie Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie odpowiedzialności karnej za...

Kończy się skup jabłek przemysłowych

Coraz mniejszy jest skup jabłek przemysłowych. Do końca listopada większość firm już...

Trwa "badanie" sadowników. Po co urzędnikom te dane ?

Jak informuje Agrobiznes badania te posłużą tworzeniu scenariusza polityki rolnej na...

Borówkowa ekofarma – czyli turystyka borówkowa ?

Borówkowa ekofarma znajduje się we wsi Nagawki, między Warszawą a Łodzią, niedaleko...

Zakaz handlu w niedzielę, a sadownicy ?

Tradycja czynnych w niedzielę rolno-spożywczych rynków hurtowych wynika z potrzeby...

Sad źródłem owoców, ale także biopaliwa !?

Ścinki drzew owocowych nie muszą być dla sadowników kłopotliwymi odpadami – mogą stać...

Najnowsze ogłoszenia

KUPIE słupki beto.dł 300cm/70SZTUK

20.11.2017 10:29 autor: kkkkkk9

Praca w gospodarstwie sadowniczym

19.11.2017 17:24 autor: kolczyk24

Sprzedam ślęzę

19.11.2017 12:52 autor: mariusz1961

Kupie opryskiwacz sadowniczy

18.11.2017 16:27 autor: rafal123456

Sprzedam Sleza Pilmet 20011r stan bdb.

18.11.2017 08:57 autor: kkkkkk9

Electrocoup F 3010

16.11.2017 11:09 autor: Kewals

B1_Yara_Kielce
B2_Msort
B3_TSW2018
2017_Soldrip
B4
B3
B7_King_Roat

Najnowsze komentarze

Kara więzienia za...
20.11.2017 10:05 autor: artemida
Analizując plusy/minusy dwóch powyższych...
Kara więzienia za...
20.11.2017 09:12 autor: delikatess
rosja uszczelnia granice ,nowych rynków...
Kara więzienia za...
19.11.2017 17:31 autor: artemida
Sądzę, że "familia" handluje bronią....
Kara więzienia za...
19.11.2017 15:18 autor: advocatusdiaboli
Widać wyraźnie,że za handel biorą się...
Trwa "badanie" sadowników....
19.11.2017 10:28 autor: huberto
Ja za każdym razem jestem jakoś dziwnie...
Rośnie powierzchnia winnic...
18.11.2017 18:57 autor: artemida
Skoro na produkcji win "można się dorobić"...
Borówkowa ekofarma –...
18.11.2017 09:58 autor: artemida
Kolejny pozytywny przykład nieszablonowego...
Kara więzienia za...
18.11.2017 07:24 autor: artemida
"Jak to nigdy, jak to nigdy nie wiadomo..."...
Kara więzienia za...
17.11.2017 19:45 autor: szampion97
Hahahahaha, no normalnie posikam się ze...
Trwa "badanie" sadowników....
17.11.2017 08:31 autor: SlawekS
Losowanie raczej nie było uzależnione od...
Trwa "badanie" sadowników....
16.11.2017 21:39 autor: manka
Ile macie hektarów, że akurat was wylosowali?
Kończy się skup jabłek...
16.11.2017 17:47 autor: manka
Autorze artykułu a jakie ceny były na...
Trwa "badanie" sadowników....
16.11.2017 10:06 autor: advocatusdiaboli
Ja bym nie oczekiwał ,że tego typu badania...
Trwa "badanie" sadowników....
16.11.2017 06:56 autor: SlawekS
Dodam jeszcze, że miło by było, gdyby GUS...
Trwa "badanie" sadowników....
16.11.2017 06:28 autor: SlawekS
Mnie "wylosowali" drugi raz z rzędu, w...
Trwa "badanie" sadowników....
15.11.2017 22:19 autor: janflaster
klasa pasożytnicza próbuje wykazać...
Trwa "badanie" sadowników....
15.11.2017 21:40 autor: jacenty82
Wypełniałem ankietę przez internet kilka...
Trwa "badanie" sadowników....
15.11.2017 21:31 autor: Stefek
Też miałem szczęście w tym losowaniu....
Kiedy byliśmy dziećmi,...
15.11.2017 20:59 autor: Drupi
To co w jabłkach jest chemii to jest nic, w...
Trwa "badanie" sadowników....
15.11.2017 20:56 autor: zandarski
Dzwoniła pani i pytała o powierzchnie....
Zniesienie akcyz szansą na...
14.11.2017 19:25 autor: Lukas23
Na polskich półkach sklepowych ciężko...
Zniesienie akcyz szansą na...
14.11.2017 19:04 autor: advocatusdiaboli
W Polsce nie powstaną wybitne wina . Nie ten...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 18:54 autor: artemida
Widzę, SławekS że wiesz lepiej niż...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 17:58 autor: SlawekS
Oj, chyba nie takiej odpowiedzi oczekiwał...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 16:58 autor: jaceo1
Wcześniej Sawicki, teraz Jurgiel. Zupełnie...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 15:54 autor: artemida
... "nikt słuchać nie chce"... NIKT czyli...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 12:48 autor: jaceo1
Własnie problem w tym że delegują związki...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 08:17 autor: artemida
Nie chciałbym być źle zrozumiany ale......
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 08:04 autor: jaceo1
A tak na marginesie mój wniosek z obserwacji...
Glifosat: Po raz kolejny...
14.11.2017 07:57 autor: jaceo1
Komisja Europejska decyduje na podstawie np...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
13.11.2017 20:45 autor: jaceo1
Podczas szacowania strat powstałych w wyniku...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
13.11.2017 20:35 autor: przemo8025
W grójeckim podobnie, oj moim zdaniem cos tu...
Fendt 211 VARIO V z tytułem...
13.11.2017 19:58 autor: zbig63
A cena tego traktorka jest zaporowa dla...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
13.11.2017 10:49 autor: tomek2374
W Szydlowie nie wolno bylo pisac na...
Glifosat: Po raz kolejny...
13.11.2017 09:22 autor: artemida
Dyskusja o wpływie śor na środowisko w tym...
Glifosat: Po raz kolejny...
12.11.2017 19:11 autor: jerzy45
Zacząłem o pszczelarzach, ale się...
Glifosat: Po raz kolejny...
12.11.2017 19:01 autor: jerzy45
Najwięcej bzdur na temat stosowania...
Odstąpie Jeromine na m9
12.11.2017 02:19 autor: decosta
Biorę podaj adres?
Odstąpie Jeromine na m9
11.11.2017 20:08 autor: tpilka
Aktrakcyjna tj. niższa niż na rynku....
Sad źródłem owoców, ale...
11.11.2017 19:42 autor: rewers
No widzisz trzeba mieć umiar - to tak jakby...
Czy sadownicy mają następców ?
11.11.2017 19:38 autor: rewers
A nie przyszło Ci do głowy, że te minusy...
Nielegalne pestycydy !
10.11.2017 17:26 autor: janflaster
Plus dla Cb za czujność! Miało być u mnie...
Ceny jabłek wyhamowały ?
10.11.2017 17:26 autor: jurol
Znowu jakiś prezes dewiant GP płacze że...
Glifosat: Po raz kolejny...
10.11.2017 17:14 autor: jurol
Z tego co można usłyszeć w mediach to...
Zniesienie akcyz szansą na...
10.11.2017 12:26 autor: artemida
Czytam już któryś optymistyczny komentarz...
Zniesienie akcyz szansą na...
10.11.2017 12:26 autor: artemida
Czytam już któryś optymistyczny komentarz...
Zniesienie akcyz szansą na...
10.11.2017 12:22 autor: artemida
Czytam już któryś optymistyczny komentarz...
Glifosat: Po raz kolejny...
10.11.2017 11:47 autor: Jarkoski
Wszystko w porządku kiedy UE zakazuje czy...
Nielegalne pestycydy !
10.11.2017 09:41 autor: Guzik
Jak coś może kosztować ponad 100% mniej ??...
Nielegalne pestycydy !
10.11.2017 08:38 autor: zandarski
od 824 do 284zł Niezły rozrzut cenowy. Taka...
Sad źródłem owoców, ale...
09.11.2017 23:06 autor: jerzy45
Ja na fali tej ekologi spalałem w kotle...
Glifosat: Po raz kolejny...
09.11.2017 23:00 autor: jerzy45
Pewnie nie polityka ma wpływ na to, czy...
Czy sadownicy mają następców ?
09.11.2017 22:51 autor: jerzy45
Pewnie te minusy na temat ceny ziemi w mym...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
08.11.2017 12:45 autor: przemo8025
Oki dzięki za info
ARiMR: wnioski o pomoc w...
08.11.2017 10:56 autor: manka
Dowiadywałam się i musi być szkoda w...
Sad źródłem owoców, ale...
08.11.2017 06:55 autor: artemida
Z tym bio-użytkowaniem drewna z sadu to tak...
Sad źródłem owoców, ale...
08.11.2017 06:01 autor: sasha
Ktoś jest nie na czasie z tym artykułem...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
08.11.2017 05:39 autor: przemo8025
dołączam się do pytania
Sad źródłem owoców, ale...
07.11.2017 20:54 autor: cielmus
Tej jesieni ten temat dosyć modny....sporo...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
07.11.2017 20:51 autor: Krol1
"która obejmuje czynności bezpośrednio...
ARiMR: wnioski o pomoc w...
07.11.2017 17:54 autor: borann
straty spowodowane przez przymrozek powodują...
Nielegalne pestycydy !
07.11.2017 17:30 autor: janflaster
co to znaczy nielegalny?jakiś czas temu...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
07.11.2017 17:17 autor: Guzik
Znowu kombinacje.... Problem dotyczy...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
07.11.2017 16:49 autor: Sobek
Nie ma jeszcze ustawy i przepisów...
Czy sadownicy mają następców ?
07.11.2017 12:02 autor: Jarkoski
Drodzy koledzy chciałem tylko uświadomić,...
Czy sadownicy mają następców ?
07.11.2017 10:11 autor: artemida
Zobacz Jarkoski, jacenty zaczął rozumieć...
Czy sadownicy mają następców ?
07.11.2017 10:07 autor: jacenty82
Jeżeli na wsi dziedziczysz dorobek ojca i...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 23:55 autor: szampion97
No tak, lepiej zapatrzyć się ślepo na...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 20:17 autor: jacenty82
To pewnie już postanowione, że dzieci mają...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 18:54 autor: artemida
Z tego co gdzieś czytałem to w naszej...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 18:18 autor: jerzy45
Dodam tylko, że zamierzałem sprzedać 7 ha...
„Specumowy” dla...
06.11.2017 18:14 autor: jerzy45
@wlodek267... Prosto wyjaśniłeś tą...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
06.11.2017 18:12 autor: janflaster
Noblista Friedman mawiał że jeżeli rząd...
„Specumowy” dla...
06.11.2017 18:11 autor: jerzy45
@janflaster ... Co ty człowieku chcesz od...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
06.11.2017 18:10 autor: wandalin
jeśli zatrudnisz pracownika na umowę...
„Specumowy” dla...
06.11.2017 18:09 autor: jerzy45
Tzw. pracownicy rolni, czy najemni np. w...
„Specumowy” dla...
06.11.2017 18:06 autor: jerzy45
Mylisz się @jurol. Partia rządząca z...
„Specumowy” dla...
06.11.2017 17:55 autor: jerzy45
Odpowiedź jest prosta...mają dziurę i nie...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 17:46 autor: jerzy45
Czy to ten Wojciechowski, od "dudapomocy",...
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
06.11.2017 17:32 autor: jerzy45
Ja co dzień jestem starszym człowiekiem i...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 16:56 autor: janflaster
To że nie będzie komu robić ,spędza sen z...
Czy sadownicy mają następców ?
06.11.2017 16:37 autor: Lukas23
Skąd wiesz że twoje zostaną?
MRiRW: Pomoc przy zbiorach...
06.11.2017 16:32 autor: Lukas23
"Zgodnie z oczekiwaniami środowiska...
Czy sadownicy mają następców ?
05.11.2017 19:35 autor: wlodek267
Czemu nikt nie zastanawia się, czy robotnicy...
KUPIE zbiornik Ślęza do...
05.11.2017 17:25 autor: patrykf6
zadzwon pod nr 506 188 515 to jest producent...
Nagrzewnica sadownicza...
05.11.2017 12:01 autor: artemida
Zabezpiecza 1- 1,5ha , dla jakiej temperatury...
Czy sadownicy mają następców ?
05.11.2017 11:47 autor: Jarkoski
Najlepiej wszyscy wyślijcie dzieci do...
Nagrzewnica sadownicza...
05.11.2017 11:47 autor: decosta
Z jakiego powodu jest na sprzedaż, bo...
Czy sadownicy mają następców ?
05.11.2017 09:31 autor: artemida
Czy nikt nie dostrzega różnicy między:...
Czy sadownicy mają następców ?
04.11.2017 20:05 autor: jacenty82
Zgadza się artemida, trzeba być sadystą...
Czy sadownicy mają następców ?
04.11.2017 17:52 autor: artemida
Nie janflaster, to moi koledzy ze szkoły,...
Czy sadownicy mają następców ?
04.11.2017 17:41 autor: janflaster
te miliony to Twój szacunek czy jakiś...
Czy sadownicy mają następców ?
04.11.2017 08:20 autor: artemida
Wpisy w powyższym temacie czasem są...
Czarne jabłka z Tybetu
04.11.2017 07:42 autor: artemida
Szukanie oryginalności dla zwiększenia...
Czarne jabłka z Tybetu
04.11.2017 06:33 autor: wandalin
piękne i z czekoladą nie będzie problemu
Czy sadownicy mają następców ?
03.11.2017 18:38 autor: jacenty82
Przecież wywianowanie dzieci do miasta ( nie...
Innowacyjna metoda...
03.11.2017 18:33 autor: artemida
O ile pamiętam podobny system prowadzenia...
Innowacyjna metoda...
03.11.2017 17:42 autor: polisz34
To żadna innowacja ponieważ takie...
„Specumowy” dla...
03.11.2017 16:59 autor: kobra8502
wlodek267 już to widzę jak oznajmiam...
PROW dla grup producentów
03.11.2017 15:49 autor: waldus
Jestem z okolic Sandomierza i z checia bym...
Czy sadownicy mają następców ?
03.11.2017 14:53 autor: wania1234
Tych co ja znam co puciekali, to rodzice ze...
Czy sadownicy mają następców ?
03.11.2017 10:59 autor: anbol
To nie wiem co robią "tamci młodzi", bo moi...
„Specumowy” dla...
03.11.2017 09:38 autor: wlodek267
To nie pracodawca płaci podatek dochodowy od...
Odstąpie Jeromine na m9
02.11.2017 22:54 autor: wania1234
myślę ze cena jest istotna
Czy sadownicy mają następców ?
02.11.2017 21:44 autor: lutek76
tak Sławku tylko jak dlugo tych rodzicow...
„Specumowy” dla...
02.11.2017 19:46 autor: kobra8502
Że ubezpieczenie trzeba zapłacić to się...
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 19:04 autor: radbas42
Tak podobna konstrukcja jest w SAE , BAB....
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 13:39 autor: malwin25
Przecież podobna przystawka jest w Agrola...
Ofelia strąciła z drzew...
02.11.2017 10:45 autor: Jarkoski
Swoją drogą, piękny sad i okolice.
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 09:29 autor: wania1234
przystawka Dominiaka kosztuje zbliżoną...
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 07:02 autor: Malvin
Bo to konstrukcja nie przetestowana jeszcze?...
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 06:59 autor: Malvin
Ciekawe jak jest w wiatr żeby nie było że...
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 06:58 autor: Malvin
Jest sens założyć to do opryskiwacza...
Kolumna sadownicza...
02.11.2017 06:57 autor: Malvin
Jak to pryska?
Sprzedam słupki używane
01.11.2017 22:33 autor: Hetmanpolny
12 zł
Czy sadownicy mają następców ?
01.11.2017 16:20 autor: krzysiek95
Jeśli sa pieniądze to dlaczego z nich nie...
Czy sadownicy mają następców ?
01.11.2017 12:43 autor: decosta
Wejdź sobie na igrit to zobaczysz czy brak...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 22:36 autor: waldus
Przez około 6000lat spisanej historii...
Czy sadownicy mają następców ?
31.10.2017 18:59 autor: rewers
Trudno powiedzieć, bo na rynku brak ofert...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 18:57 autor: janflaster
To moze by sie sprawdziło w kraju...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 18:07 autor: wlodek267
Pracownicy rolni powinni być zatrudniani na...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 17:22 autor: jurol
Partia rządząca preferuje rolników co nic...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 17:10 autor: Green25
Oj nie ładnie nie ładnie...Coś mi się...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 16:44 autor: szampion97
A w Wiadomościach DTvPiS mówią o "dużej...
Czy sadownicy mają następców ?
31.10.2017 14:24 autor: SlawekS
Narzekania, ciągłe narzekania, a ciekawe...
Czy sadownicy mają następców ?
31.10.2017 14:14 autor: waldus
Trzeba by nie miec serca i być sadysta aby...
„Specumowy” dla...
31.10.2017 14:11 autor: waldus
Żeby dać 500 trzeba zabrać min 750 Co...
Czy sadownicy mają następców ?
31.10.2017 13:57 autor: artemida
A jak kształtują się ceny ziemi? Drożeje,...
Czy sadownicy mają następców ?
31.10.2017 07:06 autor: wania1234
No to u mnie raczej na odwrót, kiedy sporo...
Czy sadownicy mają następców ?
30.10.2017 17:09 autor: artemida
Z tych 40 aż 27 nie miało następców ... I...
Sprzedam słupki używane
30.10.2017 16:17 autor: mariusz3008
witam jaka cena
Czy sadownicy mają następców ?
30.10.2017 13:04 autor: sadownik51
Ja z chęcią przejmę jak nie ma następcy i...
Czy sadownicy mają następców ?
30.10.2017 11:09 autor: stepka
Dobry tekst "nie bał się sięgnąć po...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 21:33 autor: szampion97
1. Jako osoba z tych młodych rocznik 97 to...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 20:27 autor: lutek76
napisze tak : gdybym mial utrzymac rodzine...
Ofelia strąciła z drzew...
29.10.2017 19:38 autor: lutek76
no to ma sens i logike :) rewers i slawek s...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 16:51 autor: zandarski
U nas we wsi 20 lat temu było około 40...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 16:44 autor: janflaster
co niektórych martwi mnie cieszy ,w...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 14:36 autor: adi111
Z tymi młodymi rolnikami w większości to...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 12:12 autor: Darkbaron
Popieram kolegów. Ten rok to anomalia, zaraz...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 11:07 autor: jurol
Zależy od tego jak interpretuje się pojecie...
Kontrole straży granicznej...
29.10.2017 10:47 autor: Jancyk
Trzeba żyć w zgodzie i starać się żyć w...
Czy sadownicy mają następców ?
29.10.2017 09:32 autor: Sympatyczny
Jak zwykle brednie i propaganda. U mnie na...
Kontrole straży granicznej...
29.10.2017 07:59 autor: jaceo1
Jeśli wykonywana praca spełnia kryteria...
Ofelia strąciła z drzew...
29.10.2017 07:29 autor: SlawekS
Pod zdjęciem pisze, że sad najpierw zalała...
Kontrole straży granicznej...
28.10.2017 22:15 autor: decosta
Dodam jeszcze, że to jest właśnie ,pisanie...
Kontrole straży granicznej...
28.10.2017 22:10 autor: decosta
Odpowiedz na moje pytanie w prosty sposób,...
Ofelia strąciła z drzew...
28.10.2017 21:55 autor: rewers
Ja tu widzę duże nachylenie terenu. Za...
Ofelia strąciła z drzew...
28.10.2017 21:04 autor: lutek76
co to za odmiana , ze tyle az tego ???...
Kontrole straży granicznej...
28.10.2017 19:28 autor: jaceo1
W dużej części powiatu grójeckiego były...