Według wstępnych danych (GUS) w okresie styczeń - czerwiec 2019 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 115,2 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 4,3%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,4%, dla porównania w pierwszym półroczu 2018 roku udział ten był na poziomie 12,9%.
W okresie styczeń - czerwiec 2019 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 15 419 mln EUR, co oznaczało wzrost o 8,4% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W pierwszym półroczu 2018 roku wartość zagranicznej sprzedaży była na poziomie 14 226 mln EUR.
Sprzedaż do państw Unii Europejskiej (UE) wzrosła w tym okresie o 7,0% do wartości 12 583 mln EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE w porównaniu do pierwszego półrocza 2018 roku zmniejszył się z 82,7% do 81,6%.
Wartość eksportu do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 751 mln EUR i w stosunku do pierwszego półrocza 2018 roku spadła o 14,6%. W dalszym ciągu obowiązuje rosyjskie embargo na import z Polski wielu, ważnych dla polskiego eksportu produktów rolno-żywnościowych (w tym m.in. mięsa, produktów mleczarskich oraz świeżych owoców i warzyw). Sprzedaż towarów rolno-spożywczych do państw WNP w pierwszym półroczu 2019 roku stanowiła 4,9% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych i była wyższa niż przed rokiem (4,6%).
Jak wynika z danych zamieszczonych na stronie MRiRW w okresie I-VI 2019r. Polska wyeksportowała ok. 642 tys. ton jabłek. Głównym odbiorcom polskich jabłek była Białoruś, która importowała ponad 160 tys. ton polskich jabłek. Na drugim miejscu znalazł się Egipt (ok. 69 tys. ton), Następnie Kazachstan (ok. 64 tys. ton), Rumunia (ok. 45 tys. ton), Niemcy (30 tys. ton), Holandia i Hiszpania (ok. 20 tys. ton), Indie (ok. 17 tys. ton), Jordania (16.tys. ton), Francja i Szwecja (ok. 13 tys. ton) oraz Wielka Brytania (ok. 10 tys. ton).
*Dane są w trakcie weryfikacji - mogą być obarczone istotnymi błędami
W okresie styczeń - czerwiec 2019 roku, jak ma to miejsce od lat, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec. Wartość tego eksportu wyniosła 3 520 mln EUR i w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku był to wzrost o 7,0% (w I pół. 2018 r. – 3 290 mln EUR). Eksport do Niemiec stanowił 23% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w okresie styczeń - czerwiec 2019 roku. Na rynek niemiecki najwięcej (wartościowo) sprzedano: papierosów, ryb wędzonych, w tym głównie łososia, mięsa drobiowego, karmy dla zwierząt (gł. dla psów i kotów), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli, czekolady i wyrobów zawierających kakao ryb przetworzonych i zakonserwowanych, filetów rybnych, surowego mleka i śmietany, syropów cukrowych, soków z owoców (gł. soku jabłkowego) oraz mięsa wołowego.
Znaczący, bo prawie 40% wzrost wartości sprzedaży do Niemiec odnotowano w przypadku karmy dla zwierząt, o 28% czekolady i przetworów spożywczych zawierających kakao, o 22% papierosów, zaś o 18% wzrosła wartość eksportu ryb wędzonych. Natomiast o 32% spadła sprzedaż soków owocowych (gł. soku jabłkowego).
Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania. W okresie styczeń – czerwiec 2019 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 1 374 mln EUR, czyli o 6,5% więcej niż przed rokiem (w I pół. 2018 r. – 1 290 mln EUR), zaś udział w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 8,9%. Wielka Brytania była odbiorcą głównie przetworzonego i konserwowanego mięsa głównie drobiowego i wieprzowego (ok. 12% eksportu rolno-spożywczego do Wielkiej Brytanii), mięsa drobiowego (ok. 12%), czekolady i wyrobów zawierających kakao (ok. 10%), papierosów (7%) oraz wafli i herbatników (7%).
Na trzeciej pozycji znalazła się Holandia, gdzie sprzedano towary o wartości 1 111 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o 14,5% (w I pół. 2018 r. - 970 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 7,2%. W pierwszym półroczu 2019 roku do Holandii sprzedawano głównie papierosy (ok. 26% eksportu rolno-spożywczego), i mięso drobiowe (9%), a także czekoladę i wyroby zawierające kakao, mięso wołowe oraz soki owocowe (gł. sok jabłkowy).
Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazły się Włochy. W pierwszym półroczu 2019 roku sprzedano tam towary o wartości 868 mln EUR, co oznaczało wzrost o 10,4% (w I pół. 2018 r. - 786 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 5,6%. W analizowanym okresie do Włoch sprzedawano głównie papierosy (ok. 26% eksportu rolno-spożywczego) i mięso wołowe (ok. 17%), a także mięso wieprzowe, ryby wędzone, sery, czekolada oraz wyroby zawierające kakao oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki).
Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Francja - 847 mln EUR, Republika Czeska - 732 mln EUR, Węgry – 420 mln EUR oraz Belgia- 409 mln EUR.
Do Francji sprzedawano najczęściej mięso drobiowe, karmę dla zwierząt, wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki), czekoladę oraz wyroby zawierające kakao oraz syropy cukrowe. Republika Czeska była odbiorcą przede wszystkim mięsa drobiowego, papierosów, wyrobów piekarniczych i cukierniczych (np. wafli, herbatników) oraz serów i twarogów. Na Węgry trafiały przede wszystkim takie towary jak: papierosy, mięso drobiowe oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki). Natomiast do Belgii sprzedawano głównie papierosy, mięso drobiowe oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki).
Spośród państw spoza UE najwięcej polskich towarów rolno-spożywczych trafiło do USA. Państwo to znalazło się na 12 miejscu wśród największych odbiorców polskiej żywności. W pierwszym półroczu 2019 roku wartość eksportu do USA wyniosła ponad 301 mln EUR, co oznaczało wzrost o 19% (w porównaniu do I pół. 2018r. – 254 mln EUR ). Kolejnym państwem była Ukraina, gdzie odnotowano wzrost eksportu o około 24% do poziomu 274 mln EUR. Ponadto, ważnymi odbiorcami polskiej żywności spoza UE była również Rosja (268 mln EUR), Białoruś (141 mln EUR), Izrael (126 mln EUR), Arabia Saudyjska (123 mln EUR), Norwegia (93 mln EUR), Chiny (90 mln EUR), oraz Szwajcaria (79 mln EUR). Udział tych państw w eksporcie poza UE stanowił ponad połowę wartości.
Największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z pierwszym półroczem poprzedniego roku, odnotowano w handlu ze Jemenem. Sprzedaż do tego państwa wzrosła prawie 6-krotnie, osiągając poziom 20,0 mln EUR (w I pół. 2018r. było to 3,5 mln EUR), głównie z powodu znaczącego eksportu mleka i śmietany w proszku. Sprzedaż m.in. znaczącej ilości pszenicy oraz mięsa drobiowego przyczyniła się do ponad 3,5-krotnego wzrostu wartości polskiego eksportu na Kubę, osiągając poziom 26,3 mln EUR. Wzrost sprzedaży mleka i śmietany w proszku do Meksyku i pszenicy do Nigerii wpłynął na wzrost wartości eksportu w przypadku Meksyku blisko 2,5-krotnie, tj. do 30,6 mln EUR, zaś w odniesieniu do Nigerii ponad 2-krotnie, czyli do około 17,5 mln EUR. W przypadku Chin, za sprawą większego eksportu mięsa drobiowego odnotowano wzrost sprzedaży z 54,1 mln EUR do 89,5 mln EUR, tj. o 65%. Wzrost sprzedaży mleka i śmietany w proszku oraz mięsa wołowego do Japonii przyczynił się do wzrostu wartości eksportu do tego państwa o około 65%, tj. do około 33 mln EUR. Wartość sprzedaży do Egiptu wzrosła o 61%, czyli do poziomu około 67 mln EUR. Na ten wzrost złożył się znaczący wzrost eksportu takich towarów jak: świeże jabłka oraz pszenica.
Poza wyżej wymienionymi państwami, odnotowano również znaczący wzrost wartości sprzedaży polskich towarów rolno-spożywczych m.in. do Senegalu (o 56%), Australii (o 38%), Arabii Saudyjskiej (o 32%), RPA (o 29%), Norwegii (o 27%) i Irlandii (o 26%).
Spadła natomiast wartość eksportu, m.in. do Turcji (o 57%), Słowenii (o 19%), Hongkongu (o 18%) oraz do Łotwy (o 6%).
W pierwszym półroczu 2019 roku pod względem wartości eksportowano głównie: papierosy, mięso drobiowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze (herbatniki, wafle, itp.), czekoladę i przetwory zawierające kakao, mięso wołowe, karmę dla zwierząt, syropy cukrowe, mięso wieprzowe, przetworzone i konserwowane mięso, ryby wędzone (głównie łososia), sery i twarogi, filety rybne, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), przetwory spożywcze z mąki, wody w tym wody mineralne i gazowane oraz owoce mrożone. Wartość eksportu wymienionych wyżej towarów stanowiła ponad 60% ogólnego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski.
W porównaniu do pierwszego półrocza 2018 roku wartość eksportu mleka i śmietany w proszku wzrosła o 38%. Znacząco wzrosła również wartość wywozu czekolady i przetworów spożywczych zawierających kakao (o 29%), karmy dla zwierząt (o 28%), papierosów (o 27%), tytoniu przetworzonego (o 20%), ryb solonych lub wędzonych, gł. łososia (o 15%) oraz mięsa drobiowego (o 10%).
Spadła natomiast wartość eksportu m.in. masła (o 33%), mięsa wołowego świeżego lub schłodzonego (o 19%), mięsa solonego w solance lub suszonego (o 19%),, cukru (o 18%), jabłek świeżych (o 12%) oraz jaj ptasich (o 10%).
- źródło: gov.pl/web/rolnictwo
Najnowsze komentarze