W odpowiedzi na wniosek KRIR w sprawie zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów ciężarowych wykorzystywanych wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, Ministerstwo Finansów, pismem z dnia 26 maja 2025 r., przedstawiło następujące wyjaśnienia.
W uzasadnieniu potrzeby wprowadzenia postulowanego zwolnienia podkreślono, że obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy nie osiągają przychodów z przewozu towarów, tak jak podmioty świadczące usługi transportowe.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, co oznacza, że jest związany z samym faktem posiadania przedmiotu opodatkowania, tj. pojazdu wymienionego w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych1 (dalej: upol). Obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje i istnieje niezależnie od uzyskiwania dochodów z tytułu użytkowania przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają wyłącznie wskazane w upol rodzaje środków transportowych, tj.:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
- autobusy2.
Podatkowi od środków transportowych nie podlegają natomiast ciągniki rolnicze oraz przyczepy i naczepy, posiadające łącznie z pojazdem silnikowym dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.
Wpływy z podatku od środków transportowych stanowią źródło dochodów własnych gminy3 i służą finansowaniu zadań gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym4 .
Uwzględnienie postulatu przedstawionego w wystąpieniu polegającego na wprowadzeniu nowego ustawowego zwolnienia z podatku od środków transportowych spowodowałoby ograniczenie wpływów z podatku i uszczuplenie dochodów gmin.
Jednak brak powszechnego, ustawowego zwolnienia nie wyklucza możliwości wprowadzenia przez gminy lokalnych preferencji w podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton wykorzystywanych wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Rady gmin w ramach posiadanej autonomii finansowej mogą samodzielnie kształtować politykę podatkową zgodnie ze swoją właściwością terytorialną i wprowadzać, w drodze uchwały, inne niż określone w upol zwolnienia przedmiotowe z tego podatku np. dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton5, a także różnicować stawki dla ww. samochodów ciężarowych6 np. ustalając niższą stawkę dla przedmiotów opodatkowania wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej.
Z uwagi na powyższe nie przewiduje się wprowadzania zwolnienia z podatku od środków transportowych w zakresie wskazanym w wystąpieniu.
1 Dz. U. z 2023 r. poz. 70, z późn. zm.
2 Art. 8 upol.
3 Zgodnie z art. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, z późn. zm.).
4 Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, z późn. zm.
5 Art. 12 ust. 4 upol.
6 Art. 10 ust. 2 upol.
źródło: krir.pl
Najnowsze komentarze