Polska jest siódmym producentem borówek na świecie - poinformowała Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Jest to nasz drugi - po jabłkach - owoc eksportowy.
Moda na borówkę amerykańską przyszła z Ameryki i Kanady ponad 40 lat temu. W tym czasie powstały nowe odmiany tej jagody, a nasz kraj stał się jej czołowym producentem.
Jak mówiła Kozarzewska podczas konferencji prasowej, w tym czasie borówka stała się dobrem narodowym i nie jest już "amerykańską", a polską jagodą.
- źródło: biznes.interia.pl za PAP / Czytaj całość >>>
Produkcja borówki w Polsce sięga 16 tys. ton, co daje nam siódme miejsca na świecie. Aż 80 proc. zbiorów jest eksportowana do 25 krajów na czterech kontynentach.
"Owoce trafiają na najbardziej wymagające rynki" - zaznaczyła Kozarzewska. Dodała też, że pod względem wartości, jest to drugi nasz - po jabłkach - owoc eksportowy.
Największym importerem borówek z Polski jest Wielka Brytania.
- źródło: niezalezna.pl za PAP / Czytaj całość >>>
Borówki będą w tym roku średnio o kilkadziesiąt groszy tańsze, niż przed rokiem - wynika z prognoz sadowników. W tym tygodniu rozpoczyna się sezon zbiorów tych owoców. Rocznie - polscy sadownicy - zbierają średnio ponad 16 tysięcy ton borówek, co daje nam 3. miejsce w Europie i 6. na świecie.
Susza nie dotknęła borówki amerykańskiej w takim stopniu jak choćby malin, ponieważ wszystkie plantacje towarowe są nawadniane - przekonuje w rozmowie z RMF FM Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Standardowe opakowanie borówki wielkości 250 gramów będzie kosztować w tym roku około 4-5 złotych. Cena początkowo nieco spadnie, w miarę wchodzenia w pełnię owocowania, a potem zacznie rosnąć. Sezon na borówkę potrwa do połowy września. Za nami dziewięć trudnych miesięcy prac na plantacjach - dodaje. 80 procent polskiej borówki trafia na eksport.
- źródło: twojezdrowie.rmf24.pl / Czytaj całość >>>
Razem można więcej - ta zasada sprawdza się także w rolnictwie. Doskonale zdają sobie z tego sprawę plantatorzy borówek, którzy nie tylko łączą się w grupy producentów, ale także wspólnie promując owoce.
Wyższa opłacalność produkcji, większy zbyt i mocniejsza pozycja na rynku - to tylko niektóre z korzyści członkostwa w grupie producentów. Jednak by zwiększyć sukces rynek się jeszcze bardziej konsoliduje.
Mamy grupę producentów w której zrzeszonej jest 5 plantacji. Stworzylismy również Polish Berry Cooperative z dwiema innymi grupami producentów i to pozwala nam być obecnym na wielu światowych rynkach. Pozwala to także na tworzenie bardziej partnerskich relacji z sieciami supermarketów – informuje Dominika Kozarzewska prezes Grupy Poroducentów Owoców „Polskie Jagody”.
Zrzeszone w ten sposób trzy grupy producentów eksportują polskie borówki do ponad 25 krajów na 4 kontynentach.
Producenci borówki amerykańskiej mają świadomość tego, że w pojedynkę nie zawojują rynku. Mogą to zrobić tylko działając wspólnie – dodaje Hubert Woźniak, Krajowy Związek Grup Producentów i Warzyw.
- źródło: tvp.pl / Oglądaj całość >>>
Najnowsze komentarze