Zarząd KRIR, na wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej, pismem z dnia 22 lipca 2025 r., zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego w sprawie problemu narastającej liczby anonimowych donosów składanych na rolników, które skutkują częstymi i uciążliwymi kontrolami.
Od kilku lat obserwujemy systematyczny wzrost napięć i konfliktów pomiędzy rolnikami a mieszkańcami wsi niezwiązanymi z produkcją rolną. Sytuacja ta rodzi poważne obawy o pogarszające się relacje społeczne na obszarach wiejskich oraz o swobodę prowadzenia działalności rolniczej.
Rolnicy coraz częściej wyrażają poczucie niesprawiedliwego traktowania i nadmiernej kontroli ze strony różnych instytucji, wynikającej nierzadko z anonimowych zgłoszeń, które nie zawsze są poparte faktami. Takie działania nie tylko destabilizują codzienne funkcjonowanie gospodarstw, ale także wpływają negatywnie na psychikę i poczucie bezpieczeństwa rolników.
W związku z powyższym, wnosimy o przeanalizowanie przedstawionego problemu i rozważenie ewentualnych zmian w procedurach kontrolnych, które pozwoliłyby na ograniczenie nadużyć, a jednocześnie zapewniły skuteczność działań nadzorczych bez zbędnego obciążania uczciwie działających producentów rolnych.
Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz
W związku z rosnącą liczbą nieuzasadnionych i niepotwierdzonych donosów składanych do instytucji takich jak Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Inspekcja Weterynarii, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz innych organów kontrolnych, Podlaska Izba Rolnicza wnioskuje o podjęcie działań legislacyjnych i organizacyjnych mających na celu:
- wprowadzenie kar finansowych dla osób, które składają nieuzasadnione, fałszywe lub niepotwierdzone donosy, które generują niepotrzebne koszty i obciążają pracę instytucji kontrolnych;
- wprowadzenie procedur wykluczających automatyczne reagowanie urzędów na anonimowe zgłoszenia, co ograniczy wpływ nieodpowiedzialnych donosów i pozwoli skupić zasoby na rzetelnych i potwierdzonych sygnałach;
- jednocześnie postulujemy, aby organy kontrolne dysponowały skutecznymi narzędziami prawnymi do identyfikacji i pociągania do odpowiedzialności osób składających fałszywe zawiadomienia, zgodnie z przepisami Kodeksu karnego (art. 212 oraz art. 234 k.k.) oraz Kodeksu postępowania karnego (art. 488 k.p.k.).
Uzasadnienie:
1) Nadmierna liczba anonimowych i bezpodstawnych donosów powoduje nieuzasadnione kontrole i nakładanie kar na rolników, co generuje niepotrzebne koszty i stres. Przykładem jest sytuacja, gdzie kontrole są często wynikiem „złośliwych” donosów sąsiedzkich, które nie mają merytorycznego uzasadnienia.
2) Obciążenie instytucji kontrolnych i rolników kosztami oraz czasem, które można by wykorzystać na efektywną pracę i rozwój gospodarstw. Wprowadzenie sankcji finansowych dla donosicieli odstraszyłoby od składania fałszywych lub niepotwierdzonych skarg, co ograniczyłoby zjawisko „samowolki obywatelskiej” i poprawiłoby klimat współpracy między rolnikami a instytucjami.
3) Ochrona dobrego imienia rolników i zapewnienie im większego szacunku za trud i poświęcenie wkładane w prowadzenie gospodarstw rolnych. Obecnie rolnicy często czują się niesprawiedliwie traktowani, gdy są wielokrotnie karani za drobne lub wątpliwe przewinienia, a dodatkowo poddawani kontrolom na podstawie anonimowych donosów.
4) Zachowanie równowagi prawnej – obecnie rolnik może być karany wielokrotnie za jedno wykroczenie, podczas gdy donosiciel pozostaje anonimowy i bezkarny. Wprowadzenie kar finansowych dla donosicieli za nieuzasadnione skargi pozwoliłoby na wyważenie tej nierówności i zwiększenie odpowiedzialności za składane informacje.
Wprowadzenie powyższych rozwiązań pozwoli na ograniczenie nadużyć wynikających z bezpodstawnych donosów, poprawi efektywność działania instytucji państwowych oraz ochroni osoby i przedsiębiorstwa przed nieuzasadnionym narażaniem na kontrole i sankcje.
Prezes Podlaskiej Izby Rolniczej Grzegorz Leszczyński
źródłó: krir.pl





Najnowsze komentarze