Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej 13.04.2021 r. wystosował pismo do MRiRW w sprawie wprowadzenia zmian w Ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych z późniejszymi zmianami.
Przypomnijmy:
Zdaniem Lubelskiej Izby Rolniczej datą graniczną dla podpisania umów kontraktacyjnych dla owoców miękkich powinien być oznaczony jako koniec I kwartału lub początek okresu wegetacyjnego. Określenie ceny na samym końcu procesu produkcyjnego, w dużej mierze niezależnego od człowieka i opartego na działaniu natury, nie sprzyja stabilności i rozwojowi gospodarstw rolnych (…) [czytaj wpis: Cena skupu owoców miękkich - już na początku wegetacji ! >>>]
W odpowiedzi na pismo Lubelskiej Izby Rolniczej MRiRW informuje iż:
"W opinii KE nie jest dopuszczalne ustalanie cen przez władze krajowe."
„(…) Należy zauważyć, że jedynie Polska wśród państw członkowskich, wprowadziła na tak szeroką skalę obowiązek zawierania umów na dostarczanie produktów rolnych.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w roku 2019 opracowało projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Propozycje zmian polegały m.in. na rozszerzeniu delegacji ustawowej poprzez określenie rodzajów produktów, dla których minister właściwy dla spraw rynków rolnych mógłby określić w drodze rozporządzenia minimalny okres obowiązywania umowy lub minimalny okres od zawarcia umowy do realizacji dostawy wybranych produktów lub termin zawarcia umowy na dostarczanie produktów rolnych oraz możliwości ustalania przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych ceny referencyjnej określonego produktu. Zakup produktu rolnego poniżej ceny referencyjnej mógłby stanowić podstawę do zbadania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy nie została nieuczciwie wykorzystana przewaga kontraktowa, co groziłoby wymierzeniem kary dla nabywcy. Propozycje zawarte w projekcie ustawy stanowiły pozytywną odpowiedź na postulaty zgłaszane przez producentów, w szczególności owoców miękkich. Projektowane przepisy były przedmiotem notyfikacji do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska w dniu 4 października 2019 r. przekazała opinię szczegółową do notyfikowanego ww. projektu ustawy. Podkreśliła, że zgodnie z art. 168 ust. 6 rozporządzenia 1308/2013 wszystkie elementy umów na dostawę produktów rolnych zawieranych przez producentów, odbiorców, przetwórców lub dystrybutorów, w tym elementy obejmujące cenę do zapłaty za dostawę, są swobodnie negocjowane między stronami.
W opinii KE nie jest dopuszczalne ustalanie cen przez władze krajowe. Ponadto KE zakwestionowała upoważnienie dla ministra właściwego do spraw rolnych do określenia minimalnego okresu między zawarciem umowy a realizacją dostawy produktu rolnego oraz terminu zawarcia umowy. W opinii KE jedynie dopuszczalne jest określenie minimalnego okresu obowiązywania umowy między producentem a pierwszym nabywcą produktów rolnych, zgodnie z art.168 ust.6 akapit drugi lit. a) rozporządzenia 1308/2013 (…).”
Pełna treść odpowiedzi MRiRW zamieszczamy poniżej:
- źródło: lir.lublin.pl
Najnowsze komentarze