Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2019_A_Delfin_promocja
2019_BASF_Sercadis

KUPS: Zmiany w VAT pogorszą sytuację sadowników

Proponowana przez Ministerstwo Finansów podwyżka stawki VAT na nektary i napoje owocowe lub warzywne z 5% do 23% będzie odczuwalna nie tylko przez polskich producentów, ale również rolników i sadowników. Obecnie w Polsce obserwujemy potężną nadprodukcję owoców i kluczowe jest zagospodarowanie każdej tony produktów rolnych. Zmiana stawek VAT na napoje zmniejszy zapotrzebowanie branży na owoce nawet o 190 tys. ton.

Ministerstwo Finansów proponuje zwiększenie stawki VAT na nektary i napoje owocowe lub warzywne o zawartości min. 20% soku z 5% na 23% podatku. Zmiana dotyczy wszystkich napojów owocowych i warzywnych z wysoką zawartością soku w tym także tych, które oferuje się dzieciom do 3. roku życia. Oznacza to zmiany w strukturze konsumpcji i jakości tych produktów na polskim rynku – wzrost spożycia napojów bez dodatku soku z owoców i warzyw oraz zmniejszenie zawartości soku lub przecieru w napojach.

Wzrost stawki VAT zmniejszy konkurencyjność napojów owocowych i warzywnych, względem innych produktów do picia na rynku. Będzie to miało poważne konsekwencje zarówno dla producentów (najczęściej polskich przedsiębiorców), konsumentów, ale również dla sadowników. Adaptacja branży przetwórczej do nowej sytuacji rynkowej oznacza spadek zapotrzebowania na surowiec o ok. 75%. Będzie to potężny cios również dla sadowników, w sytuacji kiedy niezbędne jest zagospodarowanie każdej tony surowca – mówi Julian Pawlak, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

W Polsce soki, nektary i napoje owocowe i warzywne z zawartością min. 20% soku stanowią najpopularniejszą kategorię (poza wodami). Zawartość soku w rodzimych napojach jest ok. dwukrotnie wyższa od europejskiej średniej (ok. 20% w Polsce w porównaniu z ok. 10% w EU). W celu utrzymania cen i konkurencyjności po ewentualnych zmianach VAT proporcja ta będzie zbliżać się do europejskiej średniej. Zmniejszenie zapotrzebowania na sok najmocniej dotknie producentów jabłek, ale także czarnej porzeczki, wiśni, aronii, czy marchwi. W Polsce produkuje się rocznie ok. 300 tys. ton zagęszczonego soku z jabłek w 51 zakładach. 96% całego przetwórstwa jabłek w kraju stanowi zagęszczony sok, w większości eksportowany, ale też wykorzystywany w dużej części do produkcji soków, nektarów i napojów.

Najmocniej zmianę w VAT odczują sadownicy uprawiający jabłka. Szacujemy, że zapotrzebowanie spadnie nawet o 123,5 tys. ton. W kontekście rosyjskiego embarga na eksport tych owoców i coraz większej konkurencji innych owoców z zagranicy takie zmniejszenie krajowego spożycia wygeneruje dalszą nadwyżkę i napięcia na naszym nasyconym rynku – uważa dr Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Nieopłacalna stanie się także produkcja tradycyjnych i cennych żywieniowo produktów, takich jak nektar z czarnych porzeczek, nektar czy napój z aronii i wiśni. Z owoców tych, z uwagi na wysoką kwasowość, nie można wyprodukować soku 100% bez dodatku cukru, a tylko soki stuprocentowe nie zostaną objęte podwyżką stawki VAT.

Czarna porzeczka, czy aronia to tradycyjnie polskie i cenne żywieniowo owoce, których jesteśmy największym producentem w Europie. Stanowią one ćwierć produkcji wszystkich owoców z grupy jagodowych w naszym kraju. Ich wykorzystanie w produkcji nektarów i napojów jest bardzo ważne. Byłoby dużą stratą nie tylko dla rolników, ale również dla konsumentów, gdyby zniknęły z rynku – mówi Julian Pawlak, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

W założeniach Ministerstwo Finansów mówi, że podwyżka VAT ma charakter niefiskalny i ma służyć uporządkowaniu tabeli stawek. Tymczasem konsumenci zapłacą za wysokiej jakości napoje znacznie więcej, niż teraz. Równocześnie resort zapowiedział obniżenie VAT do 5% dla produktów takich jak: ciastka, wafle, chipsy i krakersy – tym samym wspierając konsumpcję produktów wysoko przetworzonych.



DEFINICJE

Sok - produkt otrzymany z jednego lub większej ilości gatunków zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców i warzyw. Posiada barwę, smak i zapach charakterystyczny dla soku z owoców i warzyw, z których jest otrzymany. Do soku owocowego można dodać miazgę i komórki miąższu, które były uprzednio oddzielone. Zabronione jest dodawanie barwników, słodzików, substancji konserwujących (konserwantów) oraz aromatów innych, niż uzyskanych z owoców i warzyw, z których ten sok jest wyprodukowany. Do soków owocowych również nie wolno dodawać żadnych cukrów, jedynie soki warzywne ze względów smakowych można dosładzać. Soki można wzbogacać w witaminy i sole mineralne.

Nektar - zawiera od 25 do 100% soku/przecieru owocowego lub warzywnego w zależności od rodzaju owoców czy warzyw, nektar otrzymywany jest przez dodanie wody i cukru i/lub miodu oraz czasem kwasu cytrynowego do soku/przecieru owocowego lub warzywnego. Przykładowo nektary jabłkowe, pomarańczowe, grejpfrutowe zawierają min. 50% soku owocowego, nektary wiśniowe min. 35%, a nektary z czarnych porzeczek min. 25%. Do nektarów nie można dodawać barwników i substancji konserwujących (konserwantów) oraz aromatów innych, niż uzyskanych z owoców i warzyw, z których ten sok jest wyprodukowany.

Napój owocowy/warzywny - grupa napojów jest bardzo szeroka. Najlepiej wybierać napoje warzywne i owocowe, które wg definicji GUS muszą zawierać min. 20% dodatku soku lub przecieru owocowego i/lub warzywnego. Takie napoje są bogate w składniki odżywcze pochodzące z owoców lub warzyw. Napoje owocowe i warzywne w olbrzymiej większości są pasteryzowane, co jest deklarowane na opakowaniu . Nie ma wówczas konieczności dodatku substancji konserwujących (konserwantów), gdyż napój zostaje utrwalony w wyniku obróbki termicznej poprzez pasteryzację. Do wszystkich napojów można dodawać również większą niż w przypadku soków i nektarów ilość dodatków, które nadają smak, aromat, ale również mogą być dodawane w celu wzbogacenia napoju. Jeżeli do 100% soku owocowego dodamy np. przyprawy lub ich ekstrakty to z punktu widzenia prawa, produkt ten musi być nazwany napojem.

Informacja prasowa KUPS



REKLAMA
2019_BASF

2019_Syngenta_Topas

2019_Syngeta_Scorpion

komentarze (34):

dodaj komentarz
szampion97
szampion97 17.12.2018 13:27 Skopiowałem dwa najważniejsze teksty w tym artykule:
"Proponowana przez Ministerstwo Finansów podwyżka stawki VAT na nektary i napoje owocowe lub warzywne z 5% do 23%."
"Równocześnie resort zapowiedział obniżenie VAT do 5% dla produktów takich jak: ciastka, wafle, chipsy i krakersy – tym samym wspierając konsumpcję produktów wysoko przetworzonych."
Brawo, rządzący, takich cymbałów jeszcze nie było. Cały świat podnosi VAT na chipsy, a Polska obniża.
Polska - kraj absurdów.
Abukk
Abukk 17.12.2018 16:46 Oni myślą perspektywicznie, jak się nawpieprzamy produktów takich jak: ciastka, wafle, chipsy i krakersy – tym samym wspierając konsumpcję produktów wysoko przetworzonych - to nie dożyjemy do emerytury - czyste oszczędności - brak emeryta, brak obciążenia budżetu...
szampion97
szampion97 17.12.2018 16:59 Ciekawa teoria hehehe.
A co z VAT-em na cydr? Przecież Plastuś był w Modrzewinie i zapowiadał zerowy VAT.
A nie no, jeśli pisior coś obiecuje to jest dokładnie na odwrót. Tak samo będzie z prądem.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Kostek7
Kostek7 17.12.2018 13:52 Przetwórcy zarobili krocie na jabłkach w tym roku, mają z czego płacić. Sadowników się nie żałowali, rząd to widział i się do tego ustosunkował. Na pewno jak oni będą w takiej sytuacji jak w tym roku sadownicy, to im obniżą.
cichon40
cichon40 17.12.2018 16:12 To nie przetwórcy będą płacić tylko konsument za soki zapłaci więcej czyli kupią ich mniej a kasa z vatu zgarnie dobra zmiana na ratowanie budżetu w zapaści finansowej

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

borowik90
borowik90 17.12.2018 15:09 Rząd planuje także obniżenie stawki VAT na owoce tropikalne i cytrusowe z 8 na 5%.
wania1234
wania1234 17.12.2018 15:55 dobra zmiana, po co pic soki z polskich owoców lepiej jeść cytrusy i owoce tropikalne

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zbi123
zbi123 17.12.2018 16:38 Ja się zastanawiam czy w tym żałosnym rządzie jest choć jedna osoba co myśli logicznie czy to sami d.......

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

SlawekS
SlawekS 17.12.2018 17:00 Kolejna sterta bzdur i populizmu głoszona przez naczelnego hipokrytę KUPS - Pana Pawlaka. Skoro rozpoczął się płacz, to znaczy, że wyzyskiwacze odczują zmiany na własnej kieszeni, bo losem sadowników się nie przejmują. To chyba wybitnie zostało udowodnione po tym sezonie.
Po pierwsze, w jaki sposób mają zmiany odczuć głównie producenci jabłek, gdy ponad 90% produkcji trafia na eksport w postaci koncentratu? Nie dość, że jest to sok 100%, którego zmiana nie dotyczy, to dodatkowo nie ma tam naliczeń VAT, bo importerem nie jest konsument końcowy. Po drugie, rynek nie znosi pustki. Nawet jeżeli 4 na 5 konsumentów zrezygnowałoby całkowicie z picia nektarów/napojów o zawartości soku na poziomie 20-25%, to ten jeden ostatni zacznie pić 100% sok, czyli sumarycznie zapotrzebowanie na surowiec nie ulegnie zmianie. Choć proporcje będą pewnie dużo korzystniejsze dla naturalnych soków, bo na co ma się przenieść zapotrzebowanie - mineralna, herbata czy cola? Trudno przewidzieć jak rynek zareaguje, ale zniwelowanie różnicy w cenie pomiędzy nektarem/napojem a naturalnym sokiem, może skłonić konsumentów do zakupów tych drugich, tym samym powodując większe zapotrzebowanie na surowiec, co nie jest na rękę KUPS.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin8787
Marcin8787 17.12.2018 18:15 szampion97 17.12.2018 16:59
Ciekawa teoria hehehe.
A co z VAT-em na cydr? Przecież Plastuś był w Modrzewinie i zapowiadał zerowy VAT.
A nie no, jeśli pisior coś obiecuje to jest dokładnie na odwrót. Tak samo będzie z prądem.


Ale za to jak Peowiec ci obieca to dotrzyma słowa na pewno masz przykład po Warszawie z bonifikatami za mieszkania.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

ekro2
ekro2 18.12.2018 09:13 100 % sok z owoców jagodowych nie nadaje do konsupcji przez przeciętnego osobnika "homo sapiens". Z tym poziomem kwasowości soku się nie da konsumować. Oczywiście można mieszać z innymi rodzajami owoców jako wieloowocowy ale to już nie ten smak. Trochę szkoda bo w ostatnich latach pojawiło się dużo napoi z zawartością soków naturalnych. Po tych zmianach podatkowych znów napoje smak truskawkowy będą zawdzięczać trocinom jak było dawniej, a porzeczkowe wyciągom z liści. Może na produkcji jabłek to się tak nie odbije ale dla owoców jagodowych gdzie ponad połowa owoców kierowanych do przemysłu szła na koncentrat a na soki NFC tak śladowe ilości, że prawie bez znaczenia dla zbytu, to ta zmiana podatkowa oznacza totalną klapę. Czyżby znów zakamuflowane wspieranie przez rządzących sadownictwa za wschodnią granicą?
Zamiast wspierać krajową konsumcję, ktoś chce zlikwidować zbyt koncentratów z owoców jagodowych w Polsce. Chyba lepiej pić wodę z sokiem niż wodę z chemią, ale widocznie niektórzy wiedzą lepiej co dla szarego obywatela jest dobre. Jak żyć - krótko oto ich motto i nie dotyczy ono elit.
szampion97
szampion97 18.12.2018 11:45 Nie tylko jagodowe, ale i także np. sok z wiśni. Weź i wypij 100 % sok z Łutówki.
anbol
anbol 18.12.2018 12:41 Dlaczego nie da się wypić soku z wiśni? Nie tylko się da, ale ma jeszcze zdrowotne znaczenie- wypłukuje kwas moczanowy co jest bardzo istotne przy dnie moczanowej. Nie tylko tłoczymy 100% sok wiśniowy, ale i go sprzedajemy...w butelkach, dla "Kowalskiego", z Łutówki...
SlawekS
SlawekS 18.12.2018 18:35 Jako wypełniacz i naturalny słodzik zawsze można użyć sok z innych owoców. Niektóre 100% soki reklamowane jako "porzeczka" zawierają 80% soku z winogron, których smak ginie w tle...
jerzy45
jerzy45 18.12.2018 21:18 Ja sobie nie wyobrażam takiej sytuacji, jak to opisał @SlawekS... Tylko głupiec dodawałby sok z winogron, by coś tam w smaku ukryć... Sok z winogron idzie na wino. Zresztą, gdyby trak miało być, to cały winogronowy świat nie potrafiłby wyprodukować tyle winogron...he, he..
SlawekS
SlawekS 19.12.2018 06:33 Jerzy, a jednak są tacy głupcy na polskim rynku np. firma Fortuna. A drugą częścią swojej wypowiedzi odpowiedziałeś jaki jest poziom zapotrzebowania rynku na soki z porzeczki...praktycznie śladowy, zatem soku z winogron i na wina wystarcza. Jakby świata nie zaklinał, rynek podzielony jest głównie na sok pomarańczowy i jabłkowy. Jeżdżę trochę po różnych hotelach i w serwisie śniadaniowym rzadko można spotkać coś innego, a jak już jest dostępny "ten trzeci" - to z reguły jakiś cierpki grejfrut...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zandarski
zandarski 18.12.2018 13:48 No to może zamiast jęczeć trzeba przedstawić swoje rozwiązanie promujące zdrowe i krajowe produkty? Jak patrzę na składy większości tego co chcą opodatkować stawką 23% to mnie krew zalewa. Owszem zdarza się że jest tam ponad 20% soków ale do tego masa chemii która u nas jest dozwolona a w innych krajach nie. np napój wieloowocowy caprio za niecałe 2 zł litr , zawiera słodziki które są szkodliwe a używanie jednego z nich jest zabronione np w USA od 1969r! Z tym że płacimy podatki trzeba się pogodzić...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Demix
Demix 18.12.2018 19:02 Mnie krew zalewa na te reklamy w radiu, ile my leków żremy. Jak są potrącane pieniądze na fundusz promocji owoców to powinny iść na reklamę jabłek.
jerzy45
jerzy45 18.12.2018 21:23 @Demix ...Sprostowanie. Żremy nie leki, a suplementy diety !! Suplement diety, to może wszystko oznaczać, ale jest realna możliwość, że to, co reklamują wcale w tym specyfiku nie ma. Wyobraźcie sobie ile trzeba by zabić rekinów i pozyskać ich wątroby, by wydusić to, co jest w reklamie... Wyobraźcie sobie teraz te miliardy ludzi, co mają to łykać...Wyobraźcie sobie teraz, że taka kampania trwa już od dziesiątek lat... Pamiętam swoją młodość, gdy mój "stary" przyniósł tran kupiony w geesowskim sklepie z 200 litrowej, dębowej beczki... Dziś mogę tylko przekląć - ożesz ku*** jakie to było niedobre - brrr.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

kris2018
kris2018 18.12.2018 19:53 Fajnie patrzeć jak KUPS ''portkami trzęsie'',trzeba było dołożyć do przemysłu,tak jak się należało za ciężką pracę!

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Mazur
Mazur 18.12.2018 20:16 Putin obniżył wat na owoce i warzywa dwa miesiące temu

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

pilsner13
pilsner13 18.12.2018 20:41 Te wszystkie napoje(caprio i inne),to jest jeden totalny syf! Na wesela i imprezy gdzie je serwują biorę ze sobą soki 100%.Bardzo dobrze,że rząd podnosi vat. Tylko soki 100%!!!
cichon40
cichon40 18.12.2018 21:14 Rząd podnosi vat na napoje o zawartości min 20% soku ,czyli wszystkie powyżej 20 % będą objęte vatem 23%.Prawdopodobnie producenci napojów będą próbowali obejść przepis zaniżając zawartość soku poniżej 20%.To dobrze że podnoszą vat?
pilsner13
pilsner13 18.12.2018 21:35 Przepraszam,cichon40-masz rację.Nie doczytałem do końca tego zarządzenia.Teraz będą produkować jeszcze większy syf.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 18.12.2018 21:29 A co ja teraz mogę na to poradzić...? Trzeba było myśleć zanim wybierano takich przedstawicieli ludu... Mądry Polak po szkodzie ? Polak rzadko się uczy na swych błędach. Pewnie brakuje już kasy na cokolwiek i ratują się pisowcy czymkolwiek. Zobaczymy co z prądem od 1 stycznia. Niby mówią, że nie będzie podwyżek, ale, jak wierzyć komuś, kto dwa razy musiał przepraszać że skłamał...Ale ku pokrzepieniu serc...Vat na cytrusy spadł ! Hura. To jest władza przyjazna polskim obywatelom...Tak obywatelom, ale nie rolnikom, bo My jesteśmy nikim !! Nas w dupie mają !
zandarski
zandarski 19.12.2018 08:49 Jerzy w Polsce mamy taką ordynację że to na kogo głosujesz jest mało istotne. Do koryta pójdzie pierwszy z listy choć dostał 100 razy mniej głosów od tego który był daleko na końcu listy, a jak zechce to z dnia na dzień zmieni poglądy i przejdzie do innej partii. I nikt mu nic nie zrobi.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 18.12.2018 22:20 ...cyt. ..." Zmiana stawek VAT na napoje zmniejszy zapotrzebowanie branży na owoce nawet o 190 tys. ton."
I tu rodzi się we mnie taka wątpliwość, a zarazem pewność...Czy czasami te 190 tys. ton nie jest odbiciem sobie strat, nadrobieniem podatkiem tego, co wydano na tzw. interwencyjny skup jabłek ? Dlaczego UE tego absurdu nie zablokowała ? Te skupione jabłka nigdy nie powinny trafić na rynek !!
@pilsner. Piszesz, że teraz będą produkować jeszcze większy syf. A kogo to obchodzi ?! Obywatele wręcz żądają tego taniego syfu, gdzie cukier, woda i barwnik ! Czy będąc w markecie zauważyłeś, że jakiś klient kupił tłoczony sok, czy ma w koszyku gówno pt. nektar, napój, oranżada ? Złożyłem propozycję kilku restauracjom, lokalom na to, by w ofercie miały także takie naturalne soki. Jaka reakcja ? Panie - nikt tego nie kupi ! A co króluje na stołach na weselach, zabawach, stypach ? Coś, co jest tym gównem do picia...My, jako świadomi tego, czym jest sok, a np. napój, czy nektar nie bójmy używać się dosadnych określeń na to coś...
pilsner13
pilsner13 18.12.2018 22:25 Ja się mogę pochwalić,że pod moim wpływem,po weselu mojej córki, w Pałacu Brunów wycofali się z tego syfu i wprowadzili na stałe sok 100%

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

17misiek
17misiek 19.12.2018 23:14 Powtórzę to co niektórzy moi przedmówcy wyżej już zauważyli - część konsumentów sięgnie po sok zamiast nektar widząc że cena nektaru czy napoju jest podobna do ceny soku. I kochani sadownicy nie dajmy się robić w bamabuko bo KUPS chce nas sadowników wykorzystać dla własnych zysków. Otóż dla nich lepsza jest sprzedaż nektarów często z dodatkiem chemii bo 1. mają na tych produktach wyższą marżę, 2. użycie "polepszaczy" jest technologicznie łatwiejsze (wiem bo trochę pracowałem dla jednego z rynkowych gigantów kategorii SNNN) . Kilka lat temu KUPS zorganizował akcję pijmy soki nektary etc. gdzie ceny skupu owoców były na żenująco niskim poziomie a kampania KUPSU została zorganizowana ze środków UE oraz z funduszu na promocję owoców i warzyw czyli to co myśmy oddawali (0,1%) przy naszych fakturach. Ja tym oszustom nie wierzę. A i proszę o sprawdzenie powiązań zarządu KUPSu z np. firmą Maspex czy Hortex. W tym sezonie pokazali jak o nas dbają gdzie mogli podnieść spokojnie cenę jabłek przemysłowych o 10 gr a teraz nas sadowników proszą o pomoc poprzez "szantaż" że zmniejszy się spożycie i zużycie...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

17misiek
17misiek 19.12.2018 23:34 I najważniejsza rzecz - do nektarów można dodawać cukier czyli do nektaru porzeczkowego można dodać cukier żeby konsument go wypił. Można też użyć soku z winogron ale.. cukier jest tańszy czyli wyższa marża dla producenta. Zresztą dodawanie cukru jest łatwiejsze. Nie pamiętam dokładnie ale gdzieś ok roku 2007 czy 2008 jabłka przemysłowe były drogie i tym samym koncentrat był drogi to nasz przemysł sokowy wpadł własnie na pomysł żeby do soków dolewać sok z winogron co firmom przyniosło duże oszczędności. Nawet byłem na imprezie firmowej gdzie "pomysłodawca" dostał dużą nagrodę pieniężną za ten pomysł tak że pamiętajcie przemysł będzie miał nas w dupie i sobie poradzi kopiąc nas po dupie...
SlawekS
SlawekS 20.12.2018 18:02 Miło widzieć, że ktoś tu jeszcze myśli. Ta szeroko zakrojona akcja pod tytułem "ratowania" losu polskiego producenta owoców, to nic innego jak lobbing własnych interesów, który świetnie opisałeś. ZSRP zamiast tańczyć w tej sytuacji jak KUPS zagrał, powinien lobbować nasze interesy, prowadzące do zwiększenia zapotrzebowania na surowiec. Wyjścia są różne - choćby te dodatkowe 18% podatku VAT przeznaczyć na szerszy program popularyzacji spożycia 100% soków wśród dzieci.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Legionista12345
Legionista12345 20.12.2018 09:59 Panowie zaglosujmy madrzew tym roku bo bedzie niedobrze!
SlawekS
SlawekS 20.12.2018 17:16 Czyli na kogo? Na Ciebie? Rządzili już prawie wszyscy na politycznej scenie...Skoro zmiana władzy nic nie pomaga, to chyba pora spróbować naprawiać świat własnym postępowaniem.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

mateuszg24
mateuszg24 28.12.2018 08:49 Zachodnie koncerny wyzyskują sadowników traktując ich jako tanią siłę roboczą.
Po czym w kraju w którym trwa wyzysk, najlepiej nie płacić żadnych podatków.
Nie ważne jaka partia rządzi. Każda partia musi utrzymać szkoły , szpitale , wojsko itp.

KUPS nas kocha, nie chcę żeby nasze dzieci musiały męczyć się w szkołach.
Niech posiedzą sobie w domu i pomogą przy zbieraniu jabłek rodzicom

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

250 tys. Ukraińców wyjedzie z Polski !

250 tys. Ukraińców chce wyjechać z Polski w tym roku. Większość mówi: to przez...

Rosja: Polskie jabłka zakazane w internecie

Ofiarami rosyjsko-europejskiej wojny handlowej mogą paść internauci. Zapłacą za...

Gradobicia – ostrzeżenia pogodowe (19-22.06)

Po krótkiej przerwie do Polski znów napływa coraz cieplejsze i wilgotniejsze powietrze. To...

KSPOiW odpowiada na zarzuty Mirosława Maliszewskiego

W odpowiedzi na emocjonalne zarzuty Pana Przewodniczącego Związku Sadowników...

KUPS: Ceny referencyjne pogłębią problem braku rynków zbytu na owoce

KUPS wystosowało list otwarty do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Rolnictwa oraz do Posłów...

Minister rolnictwa: To koniec dzikiego rynku

Koniec dzikiego rynku, na którym kupujący określa wszystkie warunki i zmusza tego...

Najnowsze ogłoszenia

Kombajn otrząsarka do wiśni

17.06.2019 07:53 autor: adriann

Kombajn do porzeczek

17.06.2019 07:49 autor: adriann

Wózek sadowniczy na 4 skrzyniopalety

14.06.2019 21:15 autor: jacek850

Tyczki bambusowe 1 raz używane

14.06.2019 09:12 autor: sad-krzysztof

Kosiarko rozdrabniacz węgierski

13.06.2019 16:16 autor: Marcinzidan

Belka Herbicydowa Dwustronna Hydrauliczna

13.06.2019 13:33 autor: mario363

2019_Yara_po_kwitnieniu

Najnowsze komentarze

Polska chce dłuższych...
@Espuma Wszystko OK. tylko co stoi na...
Polska chce dłuższych...
Ekhm. Najsilniejszym?;). Miltarnie ,moze.......
Polska chce dłuższych...
Widzisz..... ? Jak ci nasi są tacy źli, to...
Rosja: Polskie jabłka...
nie ma w tym nic dziwnego. To efekt polityki...
Polska chce dłuższych...
Nie sądzę...wydarzenie w Smoleńsku...
Polska chce dłuższych...
artemida masa ludzi siedzi w aresztach za Vat...
Polska chce dłuższych...
Patologiczna sytuacja. Lud ociemniały, taka...
KUPS: Ceny referencyjne...
Powoli, po cichu, jeszcze kilka lat i zmiana...
Polska chce dłuższych...
Kolejne dwa wpisy Artemidy nic nie wnoszące...
Polska chce dłuższych...
jaceo - smutne jest to że ideologia...
Polska chce dłuższych...
No i ta młocka vatem... Władza trzyma...
Polska chce dłuższych...
Takie zagrywki sa antypolskie, z rosja...
Polska chce dłuższych...
Jaceo, widzę że jesteś pesymistą,...
Polska chce dłuższych...
Może nasze służby specjalne donoszą o...
Polska chce dłuższych...
Dwa tygodnie temu w Budapeszcie na spotkaniu...
KUPS: Ceny referencyjne...
Ja jednak widzę tu symbiozę, przetwórni z...
Polska chce dłuższych...
To nie Polska chce tylko Jacek...
KSPOiW odpowiada na zarzuty...
relacje partnerskie,,,,hahahaha.trzeba by...
KUPS: Ceny referencyjne...
KUPS strasznie troszczy się o nasze...
KUPS: Ceny referencyjne...
Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się...
KSPOiW odpowiada na zarzuty...
hahaha, rynek konkurencyjny, uśmiałem...
KUPS: Ceny referencyjne...
Jest tylko jeden problem, szanujący się...
KUPS: Ceny referencyjne...
Zdrowy słowiański organizm radzi sobie...
KUPS: Ceny referencyjne...
Toż to nie jest nawet protokooperacja......
KUPS: Ceny referencyjne...
Pewien człowiek ostatnio wysłał zapytanie...
KUPS: Ceny referencyjne...
Tą symbiozę odczuwają niemal wszyscy...
KUPS: Ceny referencyjne...
A ja nie wierzę w dobrą wole ministra,...
KUPS: Ceny referencyjne...
Stawiam , ale mogę się mylić, że...
KUPS: Ceny referencyjne...
Obawiam się że słowo symbioza pomyliła im...
KUPS: Ceny referencyjne...
To jest kwik rozpaczy "aby było tak jak...
KUPS: Ceny referencyjne...
Ścisła symbioza przetwórców z...
KUPS: Ceny referencyjne...
wzajemna współpraca..........życie w...
KUPS: Ceny referencyjne...
Mafijna korporacja kups zaczyna panikować...
Kombajn do porzeczek
Jakbyś jeszcze jakieś zdjęcie wstawił i...
Trwa walka sadowników ze...
Dzięki tym hektarom zalanych łąk woda po...
Zaczyna brakować wody !
Przez jeden dzień podlewania piachu na kilku...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Ja mam na myśli rynek w kraju nad Wisłą!...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Za przeproszeniem myślicie tylko o swojej...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Wybór to jest między próbą ucywilizowania...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Przed Rosją możemy leżeć na kolanach i...
Maliszewski: Nie chcemy być...
No bo widzisz,ja mogę sobie pozwolić na...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Mas rację p.Pilsner co do mojego życiorysu....
Maliszewski: Nie chcemy być...
Artemida,nie wiem co robiłeś w swoim...
Zaczyna brakować wody !
To że w miastach brakuje wody to też...
Zaczyna brakować wody !
W dzisiejszych czasach to zmierzenie...
Kary za kupno owoców...
Nie chodzi by kogoś ZMUSIĆ do zakupu...
Zaczyna brakować wody !
Ludzie nie wiedzą jak wspaniała jest woda...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Panie Maliszewski, jak widzę to ma Pan...
Kary za kupno owoców...
Przy płatnościach za faktury jest podobnie...
Maliszewski odpowiada...
jabłek w tym roku będzie bardzo mało , na...
Zaczyna brakować wody !
Przy budowie lub oczyszczaniu stawu koszty...
Zaczyna brakować wody !
Zmiany klimatu widać gołym okiem....
Zaczyna brakować wody !
Bardzo dobrze, jak zwykle wszyscy obudzą...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Ciągle odwołujesz się do "komuny"... Jaka...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Artemida,a może jest tak,że co niektórzy...
Zaczyna brakować wody !
A nie tak dawno był nadmiar opadów i akcja...
Zaczyna brakować wody !
To że zmianę klimatu widać gołym okiem...
Zaczyna brakować wody !
Zmianę klimatu widać już gołym okiem,a...
Maliszewski: Nie chcemy być...
Po takiej wypowiedzi klawiatury winne się...
Zaczyna brakować wody !
Najbardziej spada poziom wody głębinowej...
Zaczyna brakować wody !
Ja jestem z tego rejonu. Dziś troche...
Trwa walka sadowników ze...
Gdzie ja napisałem tępić co popadnie?...
Trwa walka sadowników ze...
Podziwiam was za te troskę o przyrodę. Czy...
Trwa walka sadowników ze...
No i kolejna przyczyna i skutek; wyniszczone...
Trwa walka sadowników ze...
artemida - w linku zdjęcie sadu jednego z...
Sadownicy zakładnikami...
Wszystkie powyższe wywody oparte są na...
Sadownicy zakładnikami...
Guzik,tym wpisem dowiodles,ze prawie cama...
Sadownicy zakładnikami...
Drogie Krajowe Stowarzyszenie.... chyba...
Trwa walka sadowników ze...
U mnie jakos kwiczoły i szpaki uciekają...
Trwa walka sadowników ze...
Jacenty, gdzie Ty mieszkasz??? Mam trochę...
Trwa walka sadowników ze...
Masz rację trzeba tępić co popadnie. W...
Trwa walka sadowników ze...
Jacenty, dlaczego od razu durny człowiek???...
Trwa walka sadowników ze...
Uwierz mi że jak krogulec wpadnie w...
Sadownicy zakładnikami...
Handluje truskawkami z przetwórniami od 1986...
CBA: Nieprawidłowości w...
Sławek to były rzetelne informacje nie...
Trwa walka sadowników ze...
jacenty co Ty bredzisz ? Kwiczoła żaden...
Sadownicy zakładnikami...
Przyznam, niezły kabaret, dawno się tak nie...
CBA: Nieprawidłowości w...
W każdej plotce jest ziarno prawdy, a takich...
Minister rolnictwa zapowiada...
Wały są za blisko wody, w tym problem, w...
Trwa walka sadowników ze...
Kwiczoł rozwinął się nadmiernie bo ludzie...
Trwa walka sadowników ze...
Przedstawiciele przemysłu przetwórczego są...
Trwa walka sadowników ze...
Widzisz jacenty ,kwiczoły chcesz tępić a...
Trwa walka sadowników ze...
Jest zagrożenie, że w tym roku jest mało...
Minister rolnictwa zapowiada...
Tak jacenty, jestem rolnikiem mam nadzieje...
Kary za kupno owoców...
Tylko k... nie malkontentow. Jestem...
Minister rolnictwa zapowiada...
Nie to żebym się czepiał ale chyba źle...
Kary za kupno owoców...
Co najmniej dwie furtki pozostawione dla...
Kary za kupno owoców...
Spartan300 Bardzo trafny komentarz jest to...
Minister rolnictwa zapowiada...
Jakoś nie zdarzyło mi się żeby bobry...
Minister rolnictwa zapowiada...
jacenty82 Powiedz to właścicielom stawów...
Trwa walka sadowników ze...
Każde środowisko ma swoich kwiczołów...
Trwa walka sadowników ze...
Kwiczoły były ptakami łownymi i bardzo...
Trwa walka sadowników ze...
advocatusdiaboli - uwierz mi że sikorki czy...
Kary za kupno owoców...
Fragment nowelizacji, pozwalający na...
Trwa walka sadowników ze...
Ale fajna dyskusja +17 === -17 . A gdzie...
Minister rolnictwa zapowiada...
Działalność bobrów zapobiega powodziom to...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Nie jestem za tym aby administracja...
Trwa walka sadowników ze...
Admin też powinien się zmobilizować i...
Minister rolnictwa zapowiada...
Wydaje mi się ,że za często słuchamy co...
Trwa walka sadowników ze...
Te odgłosy drapieżnych ptaków u mnie nic...
Trwa walka sadowników ze...
Szpaki są bardzo inteligentne i tą bronią...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Jeśli Sandomierz tak "mocno stoi" w tym roku...
Minister rolnictwa zapowiada...
Szczaw i mirabelki chyba lepiej działają...
Minister rolnictwa zapowiada...
Minister najpierw chce wystrzelać bobry a...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Gdyby o tej porze administracja rządowa...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Myślę że cenną wskazówką do oceny strat...
Sezon 2019 będzie gorszy...
W starej/pierwszej Polskiej encyklopedii...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Służby i administracja rządowa ma oceniać...
Sezon 2019 będzie gorszy...
Widzę że ocena przewidywanych plonów jest...
Sezon 2019 będzie gorszy...
po przymrozkach wydawało się ze jabłek...
Wstrzymano prace nad nową...
Ale te napoje które mają w sobie więcej...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Właściwie to tak zjada się to co...
Wstrzymano prace nad nową...
W dniu Święta Ludowego życzę, wszystkim...
MRiRW: Rozmowy...
Wliczając niemowlęta i bezzębnych...
MRiRW: Rozmowy...
Kiedyś liczyłem, wyszło prawie 100 kg na...
MRiRW: Rozmowy...
Dobrze że bracia Biało-Rusini polubili...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Wegetować po takim sezonie jak ostatni...
Ukraińska przetwórnia...
Minusującym radzę zapoznać się ze...
Ukraińska przetwórnia...
Chyba masz rację wania... Niemcy będą...
Handel nielegalnymi...
W legalnych rzeczach też są rozcieńczone...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Kortezo...bez urazy, ale właśnie...
Handel nielegalnymi...
Dzisiaj dostałem maila z Chin w sprawie...
Handel nielegalnymi...
Robaki też przychodzą do sadu nie legalnie....
Owoce w tym roku będą...
zdecydowanie beda wysokie ceny owocow, widac...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Ja osobiście nie zbierałem genevy bo było...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Mam świadomość że koszty rosną, pracy,...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Problem w tym, że wynagrodzenia za pracę...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
nie wozili tylko tacy którzy mieli grad i...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Mysle że dalsza dysksja nie ma sensu bo...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Witam Korteo i to jest właśnie to te...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Inaczej jest w praktyce i w teorii jeśli...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Jedną kwestią się nie zgodzę - z tym że...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
Witam ja już pracuje ale mam szwagra który...
Ukraińska przetwórnia...
po to żeby z Ukrainskich jabłek uzyskać...
Mafia truskawkowa w Warszawie ?
Jedna z sieci handlowych (w ramach budowania...
Mafia truskawkowa w Warszawie ?
Pod koniec lat 80-tych i na początku 90-tych...
Ukraińska przetwórnia...
Na zdrowy rozum. Komu się by opłaciło...
Ukraińska przetwórnia...
Rynek Bronisze i Elizówka , za duże...
Zbiory jabłek od 30 do 90%...
A czemu nie zainwestujesz w siebie np tyle...
Ukraińska przetwórnia...
Może ja w tych sprawach międzynarodowych...
Handel nielegalnymi...
nielegalny biznes kwitnie bo jest bezkarnosc....
Ukraińska przetwórnia...
Ano. To pomysł ichniego rządu na wspieranie...
Ukraińska przetwórnia...
tak dostawiają te przetwórnie bo im jabłka...
Ukraińska przetwórnia...
Nie będą tylko już to robią
Ukraińska przetwórnia...
cichon40Będą wozić towar z UA tirami i...
Ukraińska przetwórnia...
Właśnie ?????????.....
Ukraińska przetwórnia...
Nie ciesz się tak bo żeby ze szwabskiego...
Ukraińska przetwórnia...
A co z Polskim Holdingiem?
Ukraińska przetwórnia...
Brawo !! Wreszcie ktoś odważył się...
instagram