Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2019_A_Plukobag
2019_BASF_Bellis

KUPS: Ceny referencyjne pogłębią problem braku rynków zbytu na owoce

KUPS wystosowało list otwarty do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Rolnictwa oraz do Posłów i Senatorów w związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

Jak czytamy:

Od kilku miesięcy trwają prace nad zmianą ustawy dotyczącej organizacji niektórych rynków rolnych oraz przewagi kontraktowej, mającej na celu wzmocnienie pozycji polskiego rolnika w łańcuchu dostaw.

Propozycja projektu ustawy, z którą zapoznaliśmy się z końcem maja 2019 r., budzi nasze duże obawy i wątpliwości, z uwagi na przyjęte w niej nierynkowe rozwiązania, które pogłębią istniejące nieprawidłowości i problemy w sektorze produkcji oraz przetwórstwa owoców.

Polskie sadownictwo i ogrodnictwo, jak również przetwórstwo, zderzają się obecnie z dynamicznie zmieniającymi się potrzebami rynku światowego, dla którego jesteśmy istotnym dostawcą półproduktów owocowych. Musimy mierzyć się z konkurencją krajów rozwiniętych, ale także takich, które aspirują do udziału w rynku, dzięki niskim kosztom produkcji. Aby sprostać współczesnym wyzwaniom rynku, niezbędna jest głęboka reforma polskiego sadownictwa i ogrodnictwa, która między innymi doprowadzi do specjalizacji produkcji, z podziałem na produkcję owoców deserowych i owoców do przetwórstwa oraz zapewnienia wysokich europejskich standardów jakości i bezpieczeństwa.

Przedmiotowa ustawa nie pomoże branży sprostać wspomnianym wyzwaniom, natomiast jest próbą częściowego i chwilowego rozwiązania problemu niskich cen. Co więcej, poprzez gwarancję cen skupu, może zachęcać do zwiększenia produkcji, pogłębiając jeszcze bardziej bieżące problemy związane z brakiem rynków zbytu na owoce deserowe i półprodukty.

Pragniemy zwrócić uwagę, że przyjęcie ustawy w proponowanym kształcie, niesie za sobą konkretne konsekwencje, w szczególności:

1. Zagrożenia spowodowane wprowadzeniem w życie ustawy w trakcie sezonu

Większość producentów nie jest świadoma planowanych zmian, a tym bardziej nie ma wiedzy na temat szczegółowych warunków sprzedaży owoców do przetwórstwa. Wprowadzenie ustawy w środku sezonu doprowadzi do zamieszania i bardzo utrudni funkcjonowanie, zarówno producentów, jak i przetwórców. Efektem niedotrzymania warunków ustawy będą kary finansowe w wysokości nawet do 15% zapłaty za surowiec dla każdej ze stron. Szczególnie zagrożeni są tutaj mali i średni sadownicy oraz rodzinne gospodarstwa ogrodnicze.

2. Brak możliwości rzetelnej kalkulacji kosztów produkcji większości owoców przemysłowych, która ma być podstawą do ustalenia cen referencyjnych

Ponieważ nie istnieje wyspecjalizowana produkcja owoców przemysłowych, takich jak np. jabłka czy truskawki, to niemożliwe jest oszacowanie kosztów ich produkcji. Żaden instytut nie dysponuje danymi niezbędnymi do ich wyliczenia. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ogłaszając w drodze obwieszczenia ceny referencyjne, będzie opierał się bardziej na oczekiwaniach rolników niż na potwierdzonych danych.

Rzetelna kalkulacja kosztów produkcji owoców przemysłowych będzie możliwa w momencie powstania upraw dedykowanych wyłącznie do przetwórstwa, a nie w sytuacji przeznaczania do przerobu niższej jakości lub niesprzedanej części produkcji owoców deserowych.

3. Utrata konkurencyjności i rynków zbytu dla soków zagęszczonych i mrożonek, a w efekcie zmniejszenie popytu na owoce przemysłowe

Ogłaszane 2 razy do roku (do 15 VI i 15 XII) przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, referencyjne ceny skupu produktów rolnych, nie będą mogły uwzględniać wszystkich warunków rynkowych, które nagle pojawią się w danym sezonie. W przypadku produktów sprzedawanych w dużych ilościach za granicę, np. soków zagęszczonych, finalną cenę w eksporcie kształtują relacje podaży i popytu na rynkach światowych. Po wejściu w życie ustawy, cena polskiego soku zagęszczonego zależeć będzie od sztywno narzuconej ceny skupu owoców, co uniemożliwi jej elastyczne kształtowanie i utrudni konkurowanie z tańszymi dostawcami, np. dynamicznie rozwijającym się rynkiem ukraińskim.

Ponadto, zagraniczna konkurencja, znając z dużym wyprzedzeniem koszty surowca, a przez to cenę produkowanego z nich soku zagęszczonego, przygotuje korzystniejszą ofertę, która w szybkim czasie zmarginalizuje zapotrzebowanie na polski koncentrat w eksporcie. Zmniejszenie popytu na zagęszczone soki (obecnie produkujemy ich do 400 tys. ton rocznie) będzie równoznaczne ze zmniejszeniem popytu na owoce przemysłowe (przykładowo obecnie przemysł zagospodarowuje nawet do 60% produkcji jabłek, mimo że nie ma sadów przemysłowych), a to bezpośrednio przełoży się na pogorszenie sytuacji ekonomicznej zarówno małych, jak i większych gospodarstw sadowniczych.

Szanowni Państwo,

Apelujemy, aby miejsce odgórnej regulacji rynku, jaką wprowadza przedmiotowa ustawa, zajęły rozwiązania systemowe, przyjęte w oparciu o mechanizmy rynkowe. Zdajemy sobie sprawę, że problem jest ważny, a wielu interesariuszy oczekuje jego natychmiastowego rozwiązania, niemniej jednak uważamy, że wdrożenie nowych rozwiązań w pośpiechu skończy się nieuchronnym paraliżem rynku, olbrzymimi stratami dla całej branży oraz bankructwami wśród małych i średnich producentów owoców i przetwórców.

Przemysł przetwórczy funkcjonuje w ścisłej symbiozie z producentami owoców. Poprawa sytuacji na rynku to temat istotny dla każdej ze stron, wymagający wzajemnej współpracy i samoregulacji branży, a nie rozwiązań nakazowych. Branża rolno-spożywcza rozwinęła się w ostatnim czasie dzięki różnym sprzyjającym czynnikom. Przyjęcie przedmiotowej ustawy doprowadzi polskich rolników i przetwórców do utraty znaczenia na rynkach europejskich i światowych. Raz utracona pozycja na rynku krajowym i w eksporcie będzie niemożliwa do odbudowania – już teraz na rynkach ukraińskim i mołdawskim nasila się konkurencja, z którą możemy skutecznie walczyć dzięki wysokiej jakości produktów oraz konkurencyjnej cenie.

Apelujemy do Państwa o rozważenie przytoczonych przez nas argumentów. Jednocześnie deklarujemy naszą gotowość do kontynuowania współpracy na rzecz wypracowania najlepszych rozwiązań dla polskiej branży rolno-spożywczej. Z wyrazami szacunku,

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków

Unia Polskiego Przemysłu Chłodniczego



REKLAMA
2019_BASF

2019_Syngenta_Geoxe

2019_Arysta_Plantivax_news_lato

2019_Osadkowski

komentarze (59):

dodaj komentarz
Alfred40
Alfred40 17.06.2019 13:02 Mafijna korporacja kups zaczyna panikować ,,ciekawe czy lobby przetwórcze załatwi temacik ,,,,czyli kasa w łapę i problem znika .

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

simpson
simpson 17.06.2019 13:31 wzajemna współpraca..........życie w symbiozie........jak ładnie napisane:)
ubiegły sezon pokazał chyba wszystkim tą wspołprace i symbioze....ceny upodlające sadowników.
i nagle troska o padające gospodarstwa.....hahahaha

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

SlawekS
SlawekS 17.06.2019 13:53 Ścisła symbioza przetwórców z producentami. Dobre żarty się ich trzymają. Chyba pora zerknąć do słownika na czym polega symbioza... Świetlaną przyszłość roztaczają - Polski producent ma konkurować z Ukrainą i Mołdawią za pomocą cen surowca... W swoim krzyku rozpaczy brakuje im już logiki, bo nie mam pojęcia jak spadek popytu na surowiec (brak kontraktowania dostaw) ma wywołać zwiększenie produkcji przez sadowników (przy braku możliwości kontraktowej sprzedaży).
Green25
Green25 17.06.2019 14:29 Obawiam się że słowo symbioza pomyliła im się z zupełnie innym słowem o całkowicie odmiennym znaczeniu...
Green25
Green25 17.06.2019 18:59 Tą symbiozę odczuwają niemal wszyscy producenci owoców niezależnie od gatunku owoców jaki produkują.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

fruity81
fruity81 17.06.2019 14:22 To jest kwik rozpaczy "aby było tak jak było" :) Tylko czekać jak będą straszyć że zabiorą swoje zabawki i uciekną z tego zniewolonego kraju . Dajcie znak to pomogę wam się pakować...Założyciel bloga "Między Rzdami" (sadownik) na swoim kanale pięknie przedstawił ...50 % produkcji ma podlegać pod obowiązkową kontraktację , a reszta "skolko godna" gdzie kto sobie życzy.
PS. Troska o los małych producentów i ich niedoli jaka ich czeka to już jest chyba szczyt hipokryzji. Jakiś dobry spec od manipulacji ludźmi musiał ten apel sporządzić.
Abukk
Abukk 17.06.2019 16:35 Stawiam , ale mogę się mylić, że propagandysta KUPS jest jakimś dalekim krewnym Josepha Goebbelsa...
dragon
dragon 18.06.2019 10:51 Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą
Joseph Goebbels
advocatusdiaboli
advocatusdiaboli 30.06.2019 21:51 Możliwe . Najbogatsza rodzina w Niemczech (30mld) ,współwłaściciele BMW to wnuki Goebbelsa. Dziadek dorobił się na dostawach karab.. tfu karafek dla armii.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Spartan300
Spartan300 17.06.2019 18:06 A ja nie wierzę w dobrą wole ministra, przed wyborami obiecają nam wszystko, po wyborach i sezonie tegorocznego zmniejszonego owocowania okaże się że, CENA REFERENCYJNA TO NIE JEST CENA MINIMALNA i sadownicy którzy nie zgodzą się na niższą cenę od referencyjnej mogą mieć kłopoty ze zbytem swoich owoców ( zainteresowanych odsyłam do uzasadnienia nowelizacji przepisów). Po za tym jestem wzruszony szczerą troską KUPS-u o nas maluczkich.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

fruity81
fruity81 17.06.2019 19:39 Pewien człowiek ostatnio wysłał zapytanie do jednego z zagranicznych wybawców jakie ceny oferują za poszczególne owoce w swym rodzimym kraju .Ciekawe czy dostał odpowiedź? Obserwujcie na Fb profil "Między Rzędami" , ten człowiek który to prowadzi naprawdę dość mądrze mówi i przedstawia pewne mechanizmy które zagościły w kraju nad Wisłą.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Abukk
Abukk 18.06.2019 00:25 Toż to nie jest nawet protokooperacja... Nazwijmy to wprost, to co Oni robią to prawie pasożytnictwo.
Abukk
Abukk 18.06.2019 00:31 Zdrowy słowiański organizm radzi sobie jednak z pasożytami, potrzebna mu jedynie odrobina samozaparcia, trochę wiary, a w skrajnych przypadkach pomoc lekarza.
Abukk
Abukk 18.06.2019 00:41 Jest tylko jeden problem, szanujący się lekarz nie daje złudnych nadziei przypadkom beznadziejnym, niestety w Polsce mamy za równo przypadki beznadziejne (stojące w kolejce po kilka godzin, by oddać towar z dopłatą ze swojej strony) jak i lekarzy szarlatanów i znachorów, k ty którzy tylko po to by utrzymać się na stołkach wciskają choremu narodowi placebo - twierdząc, że mają lekarstwo na całe zło tego świata

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

TED2000
TED2000 18.06.2019 11:27 KUPS strasznie troszczy się o nasze gospodarstwa przez pryzmat swoich interesów. Każdy z postulatów - wytłuszczonych akapitów - to kij który ma dwa końce. I tak
AD1. Zagrożenie ….. przecież każdy producent owoców zdaje sobie sprawę ile owoców może dostarczyć, logiczne jest że należy umówić się na ilość realną do osiągnięcia a w przypadku kłeski żywiołowej mamy ubezpieczenia.
AD2. Brak możliwości ustalenia …. pytam dlaczego KUPS to tak nurtuje, prawdopodobnie chodzi o to aby wykazać, że produkcja na przemysł nic nie kosztuje i cena powinna być dążąca do 0,00 zł. A dlaczego KUPS nie informuje ile owoców jest realnie potrzebna i ile może kupić i po jakiej cenie.Proszę o rzetelną informacje, która ureguluje podaż.
AD3. Utrata konkurencyjności ….. Różnica jest taka, że my możemy sprzedawać w cenach nieopłacalnych a Wy nie. Trochę logiki jeśli my mamy ograniczać ilości owoców to Wy ograniczajcie ilości swojej produkcji lub stawiajcie na lepszą jakość jak to nam się radzi. Pamiętajcie lepsza jakość to większe rynki zbytu.
Pozdrawiam cały KUPS, tylko symbioza przetwórców z producentami może tu coś pomóc.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 18.06.2019 20:24 Ja jednak widzę tu symbiozę, przetwórni z podmiotami skupującymi i wspaniałymi prezesami grup producenckich. Wszyscy razem pasożytują na sadownikach. Jadą na jednym wozie głodząc i tłukąc batem ,,konia'' który ich jeszcze na razie wiezie.
Green25
Green25 29.06.2019 20:57 Drenują ile wlezie dokąd można , ale nastąpi w końcu dzień w którym ta granica zostanie przekroczona.
Green25
Green25 30.06.2019 13:17 Ludzie prawdopodobnie jeszcze mają na razie jakieś oszczędności dlatego cierpliwie znoszą te "cyrki" jakie odwala branża przetwórcza . Skończą się oszczędności to nie potrzebny będzie żaden pajac który rozpalał opony w Warszawie aby dostać się do żłoba . Ludzie sami wyjdą na ulice...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Spartan300
Spartan300 19.06.2019 08:33 Powoli, po cichu, jeszcze kilka lat i zmiana pokoleniowa w sadach da o sobie znać, młodzi już zostawiają sady założone przez rodziców i dziadków. Pracować i denerwować się przez cały rok, tylko po to żeby, kiedy nadchodzi czas wypłaty usłyszeć od wszelkiej naści ,,ekspertów", że jakość nie ta, że za słabo się starałeś i w związku z tym nie należy ci się wypłata. Trudno wmawiać sobie i rodzinie że, 8 gr. za 1 kg. jabłek przemysłowych i 40 -50 gr/kg jabłek deserowych to jakaś wypłata. A w dobrą wole polityków poprawy losu polskiego rolnika jakoś nie wierzę, w Polsce tradycja wykorzystywania rolników ma długowieczną historię, od średniowiecznej pańszczyzny poczynając na forsownej industrializacji PRL-u i przymusowych odstawach kończąc. Obecny okres wyzysku polskiego rolnika znajdzie pewnie jeszce w przyszłości swoją historyczną nazwę.
artemida
artemida 30.06.2019 08:52 Masz rację Spartan... Tylko czy wszyscy producenci rolni są tak wykorzystywani jak sadownicy? Coś mi się wydaje że nie. Może mam nieco skrzywiony pogląd ale wydaje mi się że np. produkcja mleczarska, chyba całkowicie zorganizowana w spółdzielczości, ma się lepiej. Oderwanie się przetwórstwa od produkcji towaru wyjściowego /i tak nietrwałego jak owoce/ powoduje że przetwórca /jeszcze się zmawiając w branży/ może w pełni kontrolować ceny a producent może odwoływać się do ... uczuć patriotycznych. Wciąż istniejąca i utrwalana "wolna amerykanka" powoduje że "jest jak jest". No, może nie mam racji? Dziwić może, że pomimo parokrotnych zachęt NIKT się nie wypowiedział JAK TO WYGLĄDA W INNYCH KRAJACH. NIKT NIE WIE???
Espuma
Espuma 30.06.2019 09:39 wasz los jest w waszych rekach a nie polityków. Jak mi sie przypomną te kolejki na skupy po 8 gr za kg przemysłu to musze melise zażyć. Po za tym są takie nasadzenia że tu polityka to ma drugorzędne znaczenie. W urodzajnym roku przetwórnie i tak będą robić co zechcą z ceną i tyle. Na dodatek ludzie i tak po takim sezonie jak był kupowali masowo drzewka na rynkach. To o czym to świadczy ? ktoś powie nie opłaca sie to po co sadzą więcej ? Było mało jabłka był przemysł po 80 gr (niektórzy cwaniakowali i czekali na 1,20 ale to inny temat)
Green25
Green25 30.06.2019 10:42 @ artemida
Trudno się nie zgodzić z tym co napisałeś...
artemida
artemida 30.06.2019 11:28 WASZ los? To Espuma nie jesteś sadownikiem. Ja będąc producentem pisałbym NASZ los...

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Espuma
Espuma 30.06.2019 12:06 jestem byłym sadownikiem. Zdrowie nie pozwala mi sie już tym zajmować. Ty jesteś czynnym rolnikiem/sadownikiem ? bo chyba na emeryturze jesteś pisałeś
artemida
artemida 30.06.2019 12:29 Tak, jestem na emeryturze... Ja nie piszę czego oczekuję dla siebie, ja piszę jaką mam wizję tego co należy robić by w branży w której przepracowałem 4o lat szło "ku jakiejś normalności". Głupio patrzeć jak branża nabiera rozpędu... staczając się w dół...
Green25
Green25 30.06.2019 13:07 Nie mam podstaw nie wierzyć że jesteś byłym sadownikiem , niemniej pewne wątpliwości się pojawiają . Przed wyborami podejrzewam że nastąpi natłok sadowników na forach internetowych . Propaganda ,propagandą ,ale "po czynach nas poznacie" . Jak na razie jak mi wiadomo ustawa o u regulowaniu handlu owocami przeznaczonymi do przetwórstwa , poszła w kąt...
Espuma
Espuma 30.06.2019 14:56 masz wizje ? jaką ? bo ja mam wizje jak pelne busy jadą z drzewkami i ludzie nadal sadzą. Wiesz co będzie za rok jak nie będzie przymrozku ? urodzaj rekordowy i znów będzie krzyk. I tak w kólko, zmarznie zle bo mało jabłka, nie zmarznie zle bo za dużo. Jak było jednego roku na wiosne 2 zł to bylo cwaniakowanie "kupie se New Hollanda" i nikt ani myslal odkładać na następny sezon tylko wywalanie kasy aby sie sąsiadowi pokazać. Taka jest chłopska mentalność i gospodarowanie gotówką. Twoja wizja to jest walić w rząd jak w bęben bo ci tak pasuje a nie wynika z tego żaden pomysl na usprawnienie sytuacji. Jak liczysz że ci Schetyna Kaczyński albo Kamysz zrobią coś w temacie nadprodukcji to powodzenia czekaj dalej i licz na polityków.
artemida
artemida 30.06.2019 16:12 Czyli idąc tokiem rozumowania niejakiego Dantego /autora Boskiej Komedii/ - "porzućcie wszelką nadzieję..." A może należy MIEĆ nadzieję że ktoś zacznie robić porządek w tej stajni Augiasza??? W ciągu paru lat wiele się zmieniało, z różnych powodów, ale przede wszystkim w produkcji jabłek. Czy takie same zawirowania następowały w produkcji innych gatunków? NIE!!! A wciąż o wszystkim decydują przetwórcy. Czy NAPRAWDĘ nic nie można było zrobić?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Espuma
Espuma 30.06.2019 17:12 PSLu sie zapytaj to oni współrządzili krajem 8 lat czy można było coś zrobić i dlaczego nie zrobili. A sadzić nikomu nie zabronisz. Było dobrze do czasu aż balon pękł. Teraz to juz za pózno. UE dawała traktorki za pól ceny to sobie teraz odbiorą z nawiązką. Tu nie ma czego sprzątać, jest ZA DUŻO towaru. Ale widze że połowa ludzi jeszcze tego nie pojęła. Przecież jak było mało jabłka to byly ceny bardzo dobre. I lepiej ludzie wychodzili niż jak jest nawalone hektarów i obrodzi
artemida
artemida 30.06.2019 17:30 PSL po pierwszym embargu przywrócił handel z Rosją. Ja wciąż się upieram przy tym, że w innych krajach jakoś ten handel się kręci a u nas piasek w trybach. NIKT NIE CHCE SIĘ DO TEGO USTOSUNKOWAĆ! ! ! Najlepiej zgonić na poprzedników - a gdzie inicjatywy tych co rządzą???

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Espuma
Espuma 30.06.2019 18:33 tak przywrócił handel z Rosją. Koń by sie uśmiał. To za ich rządów wprowadzono embargo tak świetną polityke zagraniczną prowadził Sikorski. W zasadzie to jego zasługa a nie PSLu ci tam byli tylko od głosowania tak jak chce PO i nic wiecej. Tak można zgonić na poprzedników. Nie wolno ? Można chyba po 8 latach rządów mieć prawo do oceny jak rządzili i co robili np z cenami porzeczek po 30 gr czy wiśni po 70 gr. Rolnictwo to nie tylko jabłko. Przetwórcy wręcz prosili aby zwolnić dostawy bo nie przerabiają, to na drugi dzień mieli jeszcze wiecej. Co z takim fantem zrobić ? uwiązać chłopa w domu żeby nie wiózł trzech palet i nie stal w kolejce pół dnia ? pisałes że masz wizje to pisz konkrety a nie banialuki jak ty byś rozwiązał kłopot urodzaju będąc ministrem. Czekam. Bo jak rozumiem jak był przemysl po 0,80 to wtedy Pis nie przeszkadzał
artemida
artemida 01.07.2019 06:33 Odpowiem krótko; jak jest dobrze/przyzwoicie rząd nie powinien ingerować bo po co? Jeżeli są problemy/kłopoty/klęski rząd jest po to aby szukać ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH. PO TO JEST!!!! Za to urzędnicy biorą pieniądze. Żadnym rozwiązaniem systemowym nie są systemy wsparcia które wspierają kolejne nasadzenia. Wsparcie tylko w sytuacjach klęskowych! Kierunki działania winne być wynikiem współdziałania z organizacjami producentów, które winne być silne siłą swoich członków a nie malkontentów.
Espuma
Espuma 01.07.2019 08:02 wg ciebie ludzie płaczący nad porzeczką kary za nadprodukcje mleka itp to było "dobrze" ? ceny warzyw i mięsa tragicznie niskie, to jak było dobrze to trzeba było podjać takie działania żeby gorzej nie było a nie sprzedawać zaklady za granice. To PO PSL jest winien embarga i problemów z wjazdem naszego jabłka na ich terytorium nie nie zakrzyczysz tego choćbyś sie darł ile wlezie i zwalal teraz wine na obecny rząd. Z Rosją jak zadrzesz raz to potem sie już nie dogadasz
wania1234
wania1234 01.07.2019 08:21 czyli to PO PSL jest winien temu ze w tym roku nasz kraj złożył wniosek do KE o przedłużenie sankcji na Rosje?
artemida
artemida 01.07.2019 09:46 "Choćbyś się darł ile wlezie" - Twoje słowa - to nikogo nie przekonasz że "to rząd PO-PSL jest winien embarga" ... Jak czytający postrzegają treści zawarte w Twoich wpisach winieneś dostrzec i wyciągnąć wnioski.
Espuma
Espuma 01.07.2019 10:41 dalej siedzisz i liczysz minusy ? :) ktoś ci chyba kiedyś w szybki sposób klepnął 1000 sztuk :) może niech PSL coś wymysli, chyba również zasiadają w sejmowych ławach i za coś biorą pieniądze. Ale jak na razie bardziej ich kręci tęczowa koalicja i już sami nie wiedzą czy sie łączyć czy sie dzielić aby tylko jakimś cudem utrzymać sie przy paśniku. Jakieś pomysły na polską wieś ? nie słyszałem.
Green25
Green25 01.07.2019 11:02 Nie jestem z bajki pod nazwą PSL a już tym bardziej PO ,ale prace nad ustawą regulującą rynek owoców miękkich jakby utknęła...Czy jestem w błędzie?
artemida
artemida 01.07.2019 11:18 Widzisz Espuma; PSL dbając o tradycyjne wartości narodowe nawiązuje do starego przysłowia; lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć. Stąd zdecydowane wykluczenie wejścia w koalicję z Wiosną lub PIS nawet za cenę bycia poza "paśnikiem". Pasza mogła być zatruta o czym przekonał się sp. Lepper.
Green25
Green25 01.07.2019 11:26 Fakt faktem że seryjni samobójcy się zdarzają , takie zjawisko w przyrodzie funkcjonuje i Andrzej Lepper chyba zdołał się o tym przekonać.
Espuma
Espuma 01.07.2019 12:06 tradycyjne wartości to im sie przypomniały jak wybory przegrali. Jakoś do maja wspierali wspólnie LGBT i nie reagował NIKt jak sie śmiano z katolików i wyzywano od ku*ew a Jażdzewskiemu klaskano jak sie nabijal z kościoła. Niech wraca Tusk na premiera i zabiera 500+, 300+, 13stki, wiek emerytalny do góry, stawka godzinowa 5 zł i wtedy wreszcie nastanie spokój. Polak jak ma za dużo w portfelu to mu palma odbija. A tak za jego czasów cisza spokój jak był strajk to krótko bo "nie ma pięniedzy" a jak sie górnicy za bardzo rozkokosili to dostali gumowymi kulami po ja*jach i znów był spokój. (wtedy Bodnar nie reagował, dziś mi nie pasują kajdanki na łapach mordercy) Po co na sile ludzi uszczęśliwiać.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

zzzzi7
zzzzi7 30.06.2019 21:38 Do Espuma
Nie gorączkuj się człowieku i za nim coś napiszesz to sprawdź.Embargo Rosja wprowadziła w 2005 roku w listopadzie , a premierem był Marcinkiewicz- PIS , Sikorski w tym rządzie był ministrem, To embargo zniesiono chyba w 2009 , ministrem rolnictwa był Sawicki PSL
I tyle w temacie
Espuma
Espuma 01.07.2019 07:58 tylko jakoś nie piszesz o embargu z 2014. Dlaczego ?

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

michu
michu 30.06.2019 22:01 Powtórnie wprowadzono 7 sierpnia 2014,kto był ministrem ?
artemida
artemida 01.07.2019 10:03 W Polsce czy w Rosji? Przecież to nie polski minister wprowadzał embargo!
michu
michu 01.07.2019 18:58 Oczywiście, że tak !
Podobnie jak w 2005.
artemida
artemida 03.07.2019 08:46 A kto wstrzymał handel z Obwodem Kaliningradzkim - czyż nie NASI rządzący. Ilu przygranicznych mieszkańców z tego żyło? No i poszli z torbami.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

michu
michu 30.06.2019 22:09 A tak naprawdę jakie to ma znaczenie ?
Myślicie ,że wprowadzający embargo myślą o rolnikach ? Naiwni jesteście !
Zastanówcie się raczej skąd się ono wzięło . Uważam , że czasami trzeba cierpieć dla dobra większego. I dlatego bardzo nie podoba mi się to , że przywrócono ich do Rady Europy.
Wiem jestem też naiwnym idealistą.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

michu
michu 30.06.2019 22:09 A tak naprawdę jakie to ma znaczenie ?
Myślicie ,że wprowadzający embargo myślą o rolnikach ? Naiwni jesteście !
Zastanówcie się raczej skąd się ono wzięło . Uważam , że czasami trzeba cierpieć dla dobra większego. I dlatego bardzo nie podoba mi się to , że przywrócono ich do Rady Europy.
Wiem jestem też naiwnym idealistą.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin8787
Marcin8787 01.07.2019 09:07 Ale jestesmy juz uratowani, szefem komisju chyba zostanie Franz to bedzie dobrze, ma sie ku lepszemu. on kocha nas ,

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jerzy45
jerzy45 07.07.2019 12:40 "Przeleciałem po łebkach" komentarze i zastanawia mnie tylko jedno... skąd u niektórych uczestników taka wiedza, która opiera się wyłącznie na tym, co zostało im wtłoczone do głowy przez "znane" media ? Zawsze powtarzam - dajcie upust by wasze szare komórki dały popis tego, co tworzą wasze ( !!!...) mózgi, a nie propaganda, która jest wtłaczana łopatami w wasze głowy. Przeinaczanie faktów, poplątanie z pomyleniem fakenewsy, czy tylko nie wiedza sprawia, że w naszej branży jest tyle różnych dróg do dobrobytu, do wielkiej kasy, do spokoju. W tym całym potoku słów, jednym z "liderów" normalności na portalu jest @artemida. Tak. Kolega niejednokrotnie pisał, jak powinno być, jak było, jak jest. A w naszej branży jest już głęboki i rozległy zawał i dla wielu pacjentów będzie niestety zejście, zgon (czytaj bankructwo, komornik...) Kolega artemida wskazał mleczarstwo, jako przykład zorganizowania się producentów mleka w organizację, gdzie jest spokojna produkcja i wiadoma przyszłość. Co mamy my ? Gnój. Ciągła niechęć do zrzeszania się, ale nie w grupy producenckie, ale właśnie w spółdzielczość jest jedyną drogą na to by uzdrowić branżę. Ktoś powie, że to to samo. Jednak jest zdecydowana różnica pomiędzy zrzeszeniami, a spółdzielczością. Spółdzielczość ma podstawy prawne..".Dz. U. 1982 Nr 30 poz. 210U USTAWA z dnia 16września 1982r. Prawo spółdzielcze".
Abstrahując od tego, co kto myśli o różnych formach działalności na rzecz hasła, "by ludziom żyło się dostatnio..." tylko taka forma wspólnej działalności ma w polskiej rzeczywistości rację bytu...Dlaczego ? Bo jest nasz sadowników, ogrodników, warzywników...dużo, bardzo dużo, ...
SlawekS
SlawekS 07.07.2019 12:54 Akurat z tym mlekiem to trochę odleciałeś, biorąc pod uwagę fakt, że kwoty mleczne obowiązywały w Unii przez 30 lat, a zostały zniesione dopiero w momencie światowej hossy na produkty mleczne....
artemida
artemida 07.07.2019 13:37 Nie ważne jakimi metodami ale przyznasz że w mleczarstwie doprowadzono do tego że JEST SPOKOJNA STABILNA PRODUKCJA. Oczywiście nigdy nie ma tak dobrze aby nie mogło być lepiej i czasem musi być /jakiś czas gorzej/ aby później było lepiej. Niestety wielu podchodzi do tematu jakby po nas miał być potop.
SlawekS
SlawekS 07.07.2019 14:11 Tylko, że zorganizowanie producentów nie poprawiło tej sytuacji. Rynek unormowało centralne sterowanie kwotami mlecznymi, a nie spółdzielczość, Czyli jakby na to nie patrzyli przeciwnicy cen referencyjnych, metody rodem z PRL czasem mogą zadziałać.

Jeżeli nie wierzysz, to poczytaj jakie problemy były po zniesieniu kwotowania. Zachodnie sieci handlowe oczekiwały od razu obniżki cen, natomiast krajowe mleczarnie starały się własnymi metodami zapobiec wzrostowi produkcji.

Właściwie jeden cytat wystarczy:
"Krótko mówiąc: powtarza się stary scenariusz, że najłatwiej zaoszczędzić na rolniku, bo mleko i tak musi sprzedać. Tylko pytanie, ile takich obniżek rolnik jeszcze wytrzyma?"

Skąd my to znamy....
artemida
artemida 07.07.2019 15:10 Kto chce niech TRWA w przekonaniu że jest dobrze i lepiej być nie może... Ja mam nieco odmienne zdanie ale to nie ja narzekam a sadownicy. Większość prób uporządkowania rynku jest torpedowana przez sadowników bo każdy ma jakieś interesiki a jak nie wypalą to winni są ONI.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

pilsner13
pilsner13 07.07.2019 16:49 Artemida,cos taki tajemniczy,podziel sie swoim pomyslem na rolnictwo
artemida
artemida 07.07.2019 17:18 Ależ Pilsnerze, ja wszystko co wiem wypisuję TU od paru lat. Czyżbyś nie czytał? A może nie analizowałeś? A może tak, po piwku, próbujesz mnie wprowadzić w jakoweś maliny/meandry?
Nie ma geniusza który ogarnie CAŁOKSZTAŁT... Znam się TROCHĘ na sadownictwie, winoroślarstwie, pszczelarstwie i w tych tematach zabieram głos, często krytykowany szczególnie nie przez znawców tematu ale przez to iż nie taję komu sprzyjam. Z TEGO CO OBSERWUJĘ CZĘSTO JEST TO BIERNIE AKCEPTOWANE /plusy/ ale rzadko merytorycznie komentowane pomimo moich zachęt.
artemida
artemida 08.07.2019 07:07 "Daj nam Boże rządy mądrych ludzi" /czy jakoś podobnie pisał poeta/. Parę miesięcy jakie zostało do nowego rozdania to oczywiście czas stracony i czas obiecanek. Drzemiący minister składający propozycję budowy 1000 kilometrowego płotu na wschodniej granicy /kiedy ASF rozlewało się po kraju/ nie budził zaufania. Następca - "coś tam, coś tam" - efektów nie widać bo propozycja strzelania do bobrów... też entuzjazmu nie wzbudziła. Dla sadowników, oceńcie sami...
Krótko mówiąc - pożywiom - uwidim.
artemida
artemida 08.07.2019 08:19 Uzupełniając poprzedni wpis "Daj..." chciałem zwrócić uwagę na jeden istotny fakt, otóż 28 lipca odbędą się wybory do Izb Rolniczych. Jest więc okazja by "mądrym ludziom" powierzyć mandat w tym samorządowym gremium. Nie ma potrzeby pytać o przynależność partyjną czy inne "preferencje". Tu się głosuje NA KOGOŚ Z WŁASNEGO ŚRODOWISKA. TO BĘDZIE MIAŁO PRZEŁOŻENIE NA AKTYWNOŚĆ I MĄDRE ROZWIĄZANIA w przyszłym rządzie i parlamencie. Naprawdę to NIC nie kosztuje aby zaznaczyć swoją aktywność, WE WŁASNYM INTERESIE.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

michu
michu 08.07.2019 17:42 parole, parole, parole

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

Polskie superowoce to te z najwyższej półki

Jakość jest kluczowym czynnikiem decydującym o zakupach. Percepcje jakości odnosimy do...

Inauguracja unijnego projektu multi "CuTE - Kultywowanie smaku Europy"

Wśród organizatorów inicjatywy znajduje się Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i...

Hiszpania: Sady pod wodą

Od wtorku (10.09) we wschodnich regionach Hiszpanii występują intensywne opady deszczu....

Maliszewski: Ceny referencyjne mają zapobiec patologii na rynku

Ustawa ma zagwarantować wieloletnie umowy kontraktacyjne tak, aby producent i odbiorca...

Minister będzie publikować listy zakładów importujących surowce spożywcze

Minister rolnictwa i rozwoju wsi, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią będzie publikował...

Maliszewski: Sadownicy chcą gwarancji ceny skupu owoców

Producenci owoców, planując inwestycje, nie mają gwarancji, że ich działalność będzie...

Najnowsze ogłoszenia

Sprzedam jabłka .

15.09.2019 19:47 autor: Alfred40

Golden Red Cap sprzedam

15.09.2019 13:13 autor: waldus

Wynajmę chłodnie KA ULO

13.09.2019 20:16 autor: Gabrek

Wozek widlowy rak

11.09.2019 21:51 autor: kasiakowalska72

Kupię skrzyniopalety na jabłka

07.09.2019 23:17 autor: matiz55

Czesci wozek widlowy

07.09.2019 18:28 autor: kasiakowalska72

2019_Yara_po_kwitnieniu

Najnowsze komentarze

Ile kosztuje przygotowanie...
Prezesi rozgrzeszają siebie jeszcze przed...
Ile kosztuje przygotowanie...
Sadownik też ponosi koszty,( podatki,...
Ile kosztuje przygotowanie...
To oczywiste,że w deserze,tak samo jak w...
Ile kosztuje przygotowanie...
Znam miejsca gdzie grupa prawie upada,...
Ile kosztuje przygotowanie...
Pytanie; do kogo skierowany jest powyższy...
Ukraińcy zbierali na czarno...
Jaka odmiana tych czarnych malin?
Maliszewski: Ceny...
Konsument płaci, ale oni wtedy tyle nie...
Maliszewski: Ceny...
Że są ludzie w tym kraju co uważają,że...
Maliszewski: Ceny...
To że przetwórcy tak chcą długoterminowo...
Maliszewski: Ceny...
baracuda,dlatego żeby przetwórcy mieli w...
Maliszewski: Ceny...
Zastanawiające jest dlaczego pan Maliszewski...
Zbiór jabłek
W zeszłym roku prawie wszyscy płacili...
Maliszewski: Ceny...
Ja już się boję otworzyć lodówkę,bo...
Konfrontacja sportów Gali !
Te podobnie odmiany mają i zalety przy...
Ceny jabłek szokują...
Forest jesteście geniuszem! jak szybko...
Ceny jabłek szokują...
"szew" heheh coś pisałeś chyba o...
Ceny jabłek szokują...
za to twoje tryskają czystą merytoryką! Ja...
Ceny jabłek szokują...
Co chcesz od Białorusi przecież wybitny...
Ceny jabłek szokują...
Panowie może na temat !Czy 3 złote jest...
Ceny jabłek szokują...
wolałeś pewnie TVLis i śpiewanie Tuskowi...
Ceny jabłek szokują...
twoje wpisy nie mają nic wspólnego z...
Ceny jabłek szokują...
ale ważna jest prawda jak w podkomisji...
Ceny jabłek szokują...
Espuma pisowki "piękny umyśle" populizm to...
Ceny jabłek szokują...
tak tak kraj upadnie bla bla bla populizm...
Ceny jabłek szokują...
To może to było w innym roku. Ale nie...
Ceny jabłek szokują...
ale 10 lat temu ministrem był Sawicki!
Ceny jabłek szokują...
Brawo ON! Generalnie to holenderscy sadownicy...
Ceny jabłek szokują...
Słyszałeś o takim zjawisku nazywanym w...
Maliszewski: BREXIT a...
Ja tam nie widzę żadnego...
Ceny jabłek szokują...
Olisz- przypomnij sobie jak 10 lat temu...
Ceny jabłek szokują...
obiecać można wszystko, zwłaszcza jak z...
Ceny jabłek szokują...
Program dla Rolnictwa SLD 1. Odblokowanie...
Ceny jabłek szokują...
Więcej wyobraźni ?
Ceny jabłek szokują...
Baracuda, może sam pojedź do tej pracy. Jak...
Ceny jabłek szokują...
Baracuda- piszesz głupoty. Jak jakby coś...
Ceny jabłek szokują...
Naucz sie pisać to pogadamy. Menel sie nigdy...
Ceny jabłek szokują...
A pioswki trollu znów z tym kupowanie...
Ceny jabłek szokują...
nie bardzo rozumiem co mam ci wytłumaczyć....
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
Captan do końca bez dodatkowych...
Ceny jabłek szokują...
Espuma , wytłumacz dlaczego w każdej dużej...
Ceny jabłek szokują...
Co wy przeżywacie, ja mogę płacić i...
Ceny jabłek szokują...
czyli ludzie w całym kraju mają gó*wno...
Ceny jabłek szokują...
To nie stawka 12zł za pracę jest mała...
Ceny jabłek szokują...
Będziesz miał z czego płacić lub nie, to...
Ceny jabłek szokują...
Oczekiwania pracowników mają prawo być...
Ceny jabłek szokują...
bo na ciągniku siedzić to trza umić
Ceny jabłek szokują...
żadania płacowe czyli jakie ? 12 zł na...
Ceny jabłek szokują...
Nas szokują żądania płacowe pracowników...
Przekaż gospodarstwo, weź...
Ty jak zwykle wszystko wiesz lepiej
Ukraińskie jabłka wracają...
Zbyszku,czy Ty wiesz,że Ukraina najwięcej...
Przekaż gospodarstwo, weź...
Dzieciaki myślą,że pieniądze biorą się...
Ukraińskie jabłka wracają...
I jak to jest UE znosi embargo Ukrainie po...
Przekaż gospodarstwo, weź...
Jednak Unia dopłaca nie tylko do zakładania...
Maliszewski: Import owoców...
To tak jak budowa w Polsce sieci 5 G. Kiedy w...
Maliszewski: Import owoców...
Zwykły sadownik nie jest w stanie nikogo...
Maliszewski: Import owoców...
Nie często zgadzam się z p.Maliszewskim,ale...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Trolle z Inowrocławia nadają za 500 zł bez +
Premier: 1000 zł dopłaty...
Nie martwcie się. Przy urnie można oddać...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Espuma chyba nie rozumiesz,andrzej251...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Się sypią minusy.........czyżby to szło...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Rozumiem że liczysz aby ci państwo...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Mam 4 ha sadu , w tym roku 95% strat po...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Za to PO przezywa ze warzywa i owoce...
Premier: 1000 zł dopłaty...
sa ludzie którzy za tamtej władzy utuczyli...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Zupełnie nie rozumiem tych minusów dla...
Gala Dark Baron - Gala Must
Wydaje mi się że Gala dark Ann (u mnie...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Jak tamci rządzili całe setki hektarów...
Gala Dark Baron - Gala Must
Czy najciemniejszy? W sadzie doświadczalnym...
Premier: 1000 zł dopłaty...
Mateuszek wcześnie się skapnął ......
Sadownictwo z grupami...
Za całkiem nie duże pieniądze moza kupić...
Sadownictwo z grupami...
Tak, sortowanie w stodole, ale mają zdanie o...
Sadownictwo z grupami...
Tak prezesi ,w tym roku nie będzie tak tanio...
Brak rąk do pracy w...
Spoko. Przy tym urodzaju w tym roku, to...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
jakby nie było,to nie można wprowadzać...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Pilsner , w sądownictwie jest huj....o a...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
A dlaczego nie masz pretensji do eksporterów...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
W komunizmie który chce budować pan...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Może być kiedyś taka sytuacja z...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
W moim przypadku nawet tygodniowy strajk,to...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Raczej to była forma pokazania innym że bez...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Klucz to będziesz miał gdy będą(nie daj...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Może możesz sobie na to pozwolić,bo masz...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
A co do gnojenia przemysłu to...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Pilsner czy ja pisałem żeby w tym roku...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Nie wiem czemu rząd próbuje na się...
ZSRP: Postulaty do Ministra...
I w taki piękny sposob pan Maliszeeski i...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
To jeszcze zaproponuj klucz przydziału tych...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Po co narobić się i połowę...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Skoro zdecydowaliśmy się na produkcję...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Pilsner - przecież można połowę...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Roman,jesteś (chyba) z 1970 rocznika,a...
Słońce zniszczyło jabłka...
W Polsce też gdzie niegdzieś są takie...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Trzeba zacząć rozmowy w tym roku bo w...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Ardamowski chce wprowadzić ustawę z...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Strategicznie planować na kilka lat do...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Gwarancja ceny TAK, umowy nie!!! Wysyłałem...
Polacy nie chcą pracować w...
nie będe sie bawil w obrońce ukraińców bo...
Pomoc suszowa: O co mogą...
Bardzo mocno rozbuchany jest ostatnio temat...
Polacy nie chcą pracować w...
Jeszcze kilka lat jak Ukraina się wzbogaci...
ZSRP wystąpił do Premiera...
tak piotrek,sadzić,sadzić i jeszcze raz...
ZSRP wystąpił do Premiera...
nic dodać, nic ująć. Jeszcze kilka lat...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Dedykuję wszystkim ,,wyznawcom":...
ZSRP wystąpił do Premiera...
idą z Kukizem pod pache to może dojdą :) z...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Espuma,będą brali,bo jak w nowym rozdaniu...
ZSRP wystąpił do Premiera...
nie pisałem że rząd ma na wszystko to raz,...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Wszystkie pomoce ale te unijne kończą się...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Espuma,ale co ty za problem robisz skoro...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Poddziałanie 5.2 Inwestycje odtwarzające...
ZSRP wystąpił do Premiera...
to ty zrozum że takie pomoce w długoletnim...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Najpierw postaraj się zrozumieć co ktoś...
ZSRP wystąpił do Premiera...
i co za pieniążki od państwa nakupisz...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Zawsze byłem przeciwnikiem takich doraźnych...
ZSRP wystąpił do Premiera...
A kto kazał sądzić w za stoiskach...
ZSRP wystąpił do Premiera...
30 ha to położyły wiatry w 100 % a do tego...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Czy 30ha to tak dużo Abu prosić premiera.....
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Zboczeńcy chcą żeby było ich więcej, ale...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Teraz to jakis zmasowany atak tych z lgbt, co...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
i tu sie zgadzamy, niech każdy sobie zyje...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
To dobrze ze skonczył technikum chociaz bo...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Czyli jednak miałem rację, jesteś...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
@sadjabłkowy. Pytanie nr 1 i nr 2. Tylko...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
Bez sensu że można zaznaczyć tylko jeden...
Dziś (13.08) ostatni dzień...
A od nowego roku ceny za prąd wzrosną o...
ME ws. konieczności...
Co stoi na przeszkodzie żeby założyć...
ME ws. konieczności...
Ten rok zapłacimy za energię jeszcze...
Embargo powinno zostać...
Embargo. każdy polski sadownik psioczy i...
Burmistrz Szydłowa...
A wszyscy mieli pretensje do pana...
Burmistrz Szydłowa...
Gdy napisałem tutaj na portalu, że mi...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Błąd... Chodziło o Marka Kuchcińskiego.
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
jaceo1. "Teraz ku*** my ! " Pewnie wielu nie...
Polska nie jest konkurentem...
Zastanawiam się w jakim celu kopiuje się tu...
Embargo powinno zostać...
Wcześniej czy później powrócimy do...
Embargo powinno zostać...
Zbyszek po 0.4 zł to Ameryka z drzewa , a po...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
To coś w rodzaju ,możesz kupić dowolnego...
Embargo powinno zostać...
Ciekawa analiza sytuacji w rolnictwie:...
Embargo powinno zostać...
A tu będziesz im sprzedawał Idareda po...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
@michu, tak tylko jedną odpowiedź można...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
W ankiecie można wybrać tylko jeden...
Burmistrz Szydłowa...
Taa,ubezpieczenie od wszelkich ryzyk......
Burmistrz Szydłowa...
Sławku,ależ ZSRP na to by odbiorca nie...
Burmistrz Szydłowa...
Jaceo1, tylko co po tym ubezpieczeniu? W...
Burmistrz Szydłowa...
Co do szacowania, to z doświadczenia tych...
Burmistrz Szydłowa...
Brawo za trafną ocenę. Proszę podziel się...
Burmistrz Szydłowa...
Akurat ubezpieczenie od gradu w porównaniu...
Embargo powinno zostać...
To kto kupuje jabłko w tirach z ruskimi...
Burmistrz Szydłowa...
Pytanie- Dlaczego nikt nie walczy o...
Embargo powinno zostać...
Rosja zdejmie embargo a założy ograniczenia...
Embargo powinno zostać...
Embargo to tylko rolnicy mają ma owoce i...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Wosp dobra inicjatywa ale nie to wykonanie....
instagram