Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
2019_A_Toper
2019_BASF_Bellis

Czechy: chlorpyrifos w jabłkach przekroczony

Kolejna zła informacja dla naszych sadowników i eksporterów.

W polskich jabłkach odmiany Szampion Państwowy Urząd Kontroli Rolnictwa i Żywności (CAFIA) w Czechach znalazł znacznie przekroczoną zawartość chloropiryfosu [0,075 miligramów na kilogram, przy dozwolonym limicie wynoszącym 0,01 miligrama]

Dostawcą jabłek była firma Olymp Fruit.

W Republice Czeskiej nie ma jednego dopuszczonego preparatu do ochrony drzew jabłoni, który również zawiera chloropiryfos jako substancję czynną podaje blesk.cz 

Miesiąc temu już cytowaliśmy o Red Jonaprince w Pradze [Czechy: Pestycydy w polskich jabłkach ! zobacz >>>], teraz Szampion w Ostrawie…

źródło / czytaj całość: blesk.cz



REKLAMA
2019_BASF

2019_Syngenta_Geoxe

2019_Arysta_Plantivax_news_lato

2019_Osadkowski

komentarze (14):

dodaj komentarz
Jarkoski
Jarkoski 09.01.2018 09:34 Jest u wśród nas spora grupa kolegów, która przestrzega zasad dobrej praktyki sadowniczej. Właściwie każdy zdaje sobie sprawę że skutków stosowania srodków ochrony.Trzeba przyznać, że grupy producenckie miały jednak swój dobry wkład w porawienie tej świadomości. Często wymagając od swoich członków certyfikatów takich jak IP czy np. Global GAP. Pojawia się też coraz więcej ogłoszeń KUPIĘ JABŁKA BEZ POZOSTAŁOŚCI. NIestety zdażają się nam też za często i takie wpadki Może gdyby był dostęp do darmowych komunikatów sadowniczych jak to było kiedyś, sytuacja była by nieco lepsza. Myślę że obowiązkowe badania na pozostałości powinny stać sie normą jeżeli chcemy myśleć poważnie o naszej przyszłości.
Turysta
Turysta 09.01.2018 10:27 Tak , jest wśród nas spora grupa sadowników patrzących z sentymentem na czasy tzw komuny.Czasy gdzie tzw ONI wiedzieli od nas lepiej.Dlatego taka popularność jaśnie nam panujących , bo to powrót do tamtych """cudownych""" czasów.
Nie , kolego Jarkoski , darmowe komunikaty głupiemu nie rozgarniętemu sadownikowi i tak nic nie dadzą, poza tym : jaka jest miarodajność takich komunikatów ? Stacje pomiarowe musiały by być w każdej wsi a w niektórych i jedna by nie starczyła.Poza tym , jakie znaczenie ma komunikat , jak głąb i tak wi , że trza dać Reldan iiii nikt go nie przekona czy inny pryska glifosatem ziemniaki przed zbiorem.Pomysł z obowiązkowym badaniem pozostałości, na szczęście( bo nie mam ochoty ponosić dodatkowych kosztów ) nie do realizacji, bo nie ma takiej "mocy przerobowej" w istniejących laboratoriach.Jedynie bat finansowy jest skuteczny w walce z cwaniactwem i ciemnotą.Udało się to ,w ogromnym procencie,przetwórcom mleka można to zrobić i w naszej branży, ale tego nie chce robić nikt.Wystarczy wprowadzić kary=koszty utylizacji owoców w których wykryto pozostałości śor i obciążyć nimi "sadownika".Badać owoce powinni eksporterzy oraz jeśli państwo ma się troszczyć o zdrowie obywateli - także PIORiN wyrywkowo na giełdach owocowo warzywnych.Sądzę ,że dwa trzy lata - czyli ileś przyłapanych "sadowników' niemal całkowicie wyeliminowało by ten proceder.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

jaceo1
jaceo1 09.01.2018 17:08 Niestety musi dojść do tego, że jeden czy drugi ,,mądry inaczej" zutylizuje przymusowo na własny koszt komorę , dwie lub ile tam ma. Ale do tego są potrzebne sprawnie działający GIORIN , oraz prawdziwie zorganizowany handel, a nie pokątny handelek. Bo póki co pogoni takiego barana z trującymi jabłkami jedna firma, to druga przyjmie go z otwartymi ramionami. I do publicznej wiadomości powinna być podawana nie tylko nazwa firmy, która trefne jabłka sprzedawała, ale również dane osobowe sadownika, który taką ,,mundrością" się wykazał. I jeszcze jedno: każdy kto sprzedaje środki ochrony roślin powinien mieć co najmniej średnie wykształcenie sadownicze, ponieważ duża liczba sadowników nie mając niestety potrzebnych umiejętności opiera się na doradztwie tzw.,,sklepowym" a sklepy prowadzą często ludzie, którzy taką niewiedze albo potrafią bezwzględnie wykorzystać albo po prostu sami nie mają o ochronie zielonego pojęcia.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Winiarek
Winiarek 09.01.2018 18:09 To jest główna substancja Dursbanu. Często ludzie nie mogą sobie poradzić z Bawełnicą i Mszycą w lecie i sięgają po zakazaną broń . Więc powinno być więcej informacji na ten temat. A te informacje, często trzymają w tajemnicy różni doradcy którzy mają z tego kasę. I to tak wygląda. Nie prawdą jest że zawsze wypryska się Bawełnicę pryskając 10 dni po kwitnieniu. Tak jest napisane. U niektórych ludzi, jest odporność na te opryski z programu, i z czasem nic nie działa, i tak się to kończy. A co za głupota było chwalić się jak to mało cieczy roboczej opryskuje cały sad 500 L. w upał, a potem : o kur**a jaka tu bawełnica, mszyca.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 09.01.2018 19:52 Napisałem jako pierwszy bo byłem ciekawy waszych opinii na ten temat. Wygląda na to że zamiast pomocy ,lepszego doradztwa,czy wcześniejszych badań(zanim jabłko trafi do obrotu) wybieracie surowe kary i wyrywkowe kontrole na rynkach.Turysto jak myślisz, jeżeli firma eksportowa zrobi za Ciebie badania twoich jabłek to kto poniesie faktyczne koszty. Wydaje mi się że właśnie tej ,,ciemnocie" najbardziej potrzebne są te darmowe komunikaty, bo oni sami nie potrafią sobie poradzić z podjęciem właściwych decyzji. Widać tu, że chęć rywalizacji bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Zanim za dwa trzy lata( może i10lat) PIORiN wyłapie wszystkich ,,ciemnych" , to reszta straci wszystkie rynki zbytu.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 09.01.2018 19:52 Napisałem jako pierwszy bo byłem ciekawy waszych opinii na ten temat. Wygląda na to że zamiast pomocy ,lepszego doradztwa,czy wcześniejszych badań(zanim jabłko trafi do obrotu) wybieracie surowe kary i wyrywkowe kontrole na rynkach.Turysto jak myślisz, jeżeli firma eksportowa zrobi za Ciebie badania twoich jabłek to kto poniesie faktyczne koszty. Wydaje mi się że właśnie tej ,,ciemnocie" najbardziej potrzebne są te darmowe komunikaty, bo oni sami nie potrafią sobie poradzić z podjęciem właściwych decyzji. Widać tu, że chęć rywalizacji bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Zanim za dwa trzy lata( może i10lat) PIORiN wyłapie wszystkich ,,ciemnych" , to reszta straci wszystkie rynki zbytu.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Jarkoski
Jarkoski 09.01.2018 19:52 Napisałem jako pierwszy bo byłem ciekawy waszych opinii na ten temat. Wygląda na to że zamiast pomocy ,lepszego doradztwa,czy wcześniejszych badań(zanim jabłko trafi do obrotu) wybieracie surowe kary i wyrywkowe kontrole na rynkach.Turysto jak myślisz, jeżeli firma eksportowa zrobi za Ciebie badania twoich jabłek to kto poniesie faktyczne koszty. Wydaje mi się że właśnie tej ,,ciemnocie" najbardziej potrzebne są te darmowe komunikaty, bo oni sami nie potrafią sobie poradzić z podjęciem właściwych decyzji. Widać tu, że chęć rywalizacji bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Zanim za dwa trzy lata( może i10lat) PIORiN wyłapie wszystkich ,,ciemnych" , to reszta straci wszystkie rynki zbytu.
cichon40
cichon40 09.01.2018 21:11 To nie jest tak że ci co pryskają dursbanem nie wiedzą czym powinni pryskać robią to perfidnie i świadomie po to aby zaoszczędzić parę groszy i to na dodatek tacy którzy na brak pieniędzy nie narzekają w mojej okolicy po komunikacie na zwójki smród roznosi się na kilka kilometrów i utrzymuje się przez kilka dni
Turysta
Turysta 09.01.2018 21:25 Koszty badań przez eksportera, to oczywiste - ponoszą wszyscy eksportujący przez ten podmiot .Natomiast koszty utylizacji powinien ponieść sadownik X a eksporter w zależności od relacji z danym sadownikiem(czy to płotka którą można odpuścić czy rekin z którym dalej chcą handlować)albo da mu kolejną szansę albo nie da.Natomiast obowiązkiem eksportera powinno być powiadomienie PIORiNu.Zdrowy rozsądek może być różnie pojmowany : są tacy którzy wierzą w skuteczność certyfikatów polegających na wizycie kontrolera który ogląda kombinezon ochronny w szafie metalowej a w drugiej parę butelek śor , oraz rozczytuje się w notatnikach itp ... Mnie przekonuje jedynie badanie produktu finalnego , bo mogę bez problemu spełnić wszystkie(wymienione wyżej) kryteria i truć ludzi źle stosowaną chemią ale ja bym poległ np na braku kombinezonu , natomiast jakości swych owoców jestem pewien.Z resztą w zeszłym sezonie PIORiN mnie wylosował i badali moje śliwki , oczywiście było zero pozostałości.Ale robili to na własny koszt.Można mnożyć kolejne obciążenia , dodawać kolejne wymogi tylko nie w Polsce , Polak nie Niemiec i kombinowanie ma w genach a kar finansowych po prostu się boi.Gdyby mandaty i ich egzekwowalność za przekroczenie prędkości byłyby u nas takie jak w Niemczech to ilość wypadków spowodowanych nadmierną prędkością szybko by zmalała ... inna droga : można apelować do zdrowego rozsądku....
jacenty82
jacenty82 09.01.2018 23:40 Jarkoski- Darmowych komunikatów jest cała masa, tu problem jest w głowach. Gdyby każdy kto wstawia jabłka do firmy, wiedział, że nawet jak ono pojedzie daleko to będzie w dalszym ciągu oznaczony kodem konkretnego producenta na opakowaniach to większość osób obawiałaby się tych oszczędności. Ale w jabłkach przy skupowanych mniejszych ilości towaru jest to trudne. Dlatego Ci więksi będą mieli łatwiej sprzedawać, konkretna partia, łatwiejsza do identyfikacji. Swoją drogą firmy też kombinują i nr Globalgapu jednego producenta potrafią dopisywać towar który pochodzi od kogoś innego, kupią z certyfikatem 2 tony, a papiery na 20 ton, nikt tego nie kontroluje, certyfikat powinien być ważny z fakturą zakupu, z określeniem ilościowym. Znowu duży ma łatwiej bo zapakuje, załaduje swój towar sam i nikt nie będzie się podszywał pod niego. A kary Turysto za towar skażony są wysokie, do utylizacji jest cała partia towaru tak oznaczonego, jeżeli nie prowadzisz oznaczeń o partiach towaru, to wtedy cała produkcja podlega utylizacji.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Marcin20
Marcin20 10.01.2018 11:16 Jestem producentem ale też eksportuję swój towar, kupując od innych firm jabłka kiedy mi brakuje, więc temat znam z dwóch stron. Problemem jest identyfikowalność jabłek w dużych partiach. Oczywiście najlepszym sposobem jest podpisanie każdego pudełka imieniem i nazwiskiem konkretnego producenta. Niestety na to nie godzą się firmy pośredniczące w handlu (grupy, prywatne podmioty), ponieważ pojawiłaby się groźba bezpośredniego kontaktu finalnego odbiorcy z producentem a dla pośrednika to zabójstwo. Efektem jest szukanie innych półśrodków (szkolenia, komunikaty darmowe, "lepsze" instrukcje,kary, itp), jednak to nic nie da. Fajnym pomysłem wydawały się kody kreskowe, które były takim rozwiązaniem jakie ocaliłoby grupę przed ryzykiem kontaktu bezpośredniego między odbiorcą a dostawcą. Jednak grupy same nadają te kody, więc nie można ciągnąć łańcucha odpowiedzialności no i pośrednicy (jak napisał "jacenty82"), często dokonują przekłamań i przypisują producentom nie ich jabłka (przykład z Global GAPem jest powszechny). Generalnie w Polsce mamy handel a nie Handel: gdyby wielkie podmioty pośrednictwa zajęły się wysyłkami do jakiejś Azji albo USA, gdzie nawet największy producent nie wyśle towaru w pojedynkę (no może poza 1 promilem obszarników), to żadna grupa nie bałaby się podpisać kartonu imieniem i nazwiskiem sadownika. Jednak wtedy gross handlu z krajami bliższymi nam geograficznie przeszedłby w bezpośrednie ręce sadowników, bo ci byliby bardziej konkurencyjni niż wielkie podmioty, mające wysokie koszty jednostkowe (wielkie maszyny, hale, wyższe podatki, administracja).
jacenty82
jacenty82 10.01.2018 16:31 Nie wiem jak jest w jabłkach, ale w owocach jagodowych na zachodzie na opakowaniach jednostkowych często jest numer GGN, zresztą u nas też owoce importowane taki numer nieraz mają. Wątpię, żeby odbiorca zza Odry na podstawie tego numeru kontaktował się z producentem. Zresztą samym producentom jabłek nie zależy zbytnio na bezpośrednim handlu z zachodem. Osobiście nie znam producenta jabłek który próbował takie kontakty zdobywać, zdecydowanie łatwiej jest ponarzekać, że zachód nie chce polskiego towaru. Więc nie ma się czego bać, na uporządkowaniu tych spraw skorzystają wszyscy.
Wielką wadą dużych grup jest to że kupują towar od dużej liczby przypadkowych dostawców, przy braku tej identyfikacji, przecież zachód o tym wie. W borówce sytuacja jest póki co lepsza, ale duża liczba małych nasadzeń plus duże grupy kupujące wszystko pod cenę mogą to zniszczyć, tak jak było w ubiegłym sezonie, gdzie pod koniec sierpnia w 90% przypadków firm eksport na zachód stanął, bo ktoś nie potrafił sprawdzić towaru, chciał kupić więcej niż nadawało się do wysyłki. Za szybko to wszystko się rozwinęło, błyskawicznie powstały hale i firmy, a mentalność producentów i handlujących tak szybko już nie poszła do przodu.
Marcin20
Marcin20 10.01.2018 17:27 Na Zachodzie market dominuje w handlu, posiadając 90% (Szwecja) udziału w rynku. Ponadto te 90% rozbija się na 3-4 podmioty. Wolumen zapotrzebowania jakie taki market generuje, jest nieosiągalny dla pojedynczego sadownika. Toteż tamtejsze podmioty pośrednictwa nie obawiają się więc bezpośredniego kontaktu odbiorców i producentów. Tym bardziej w owocach jagodowych. W jabłkach pojedynczy sadownik jest w stanie zgromadzić w chłodniach wielkie zapasy i podać duże ilości jednorazowo, w przypadku jagodowych - ze względu na ich nietrwałość - te możliwości są ograniczone. Do tego dochodzi monstrualny koszt robocizny i ścisłe przestrzeganie prawa pracy na Zachodzie (generalnie). Powoduje to, że nie opłaca się samemu przygotowywać jabłek do handlu, ba, nawet małe grupy upadają. W Polsce łatwiej o pracownika, koszty robocizny są proporcjonalnie niższe do całkowitej ceny owocu, więc ryzyko wejścia sadowników do handlu jest duże. No i rozdrobnienie handlu w Europie Środkowej i Wschodniej, mnogość podmiotów biorących w tym udział oraz ich relatywnie nie wielka wielkość daje szansę na nawiązanie bezpośredniej ich współpracy z sadownikami. Oczywiście mowa o dużych sadownikach (powyżej 400 ton rocznie produkcji), bo tylko tym się będzie opłacało przejąć marżę grup. Nawet nie wiesz "jacenty82" jak ciekawie jest dyskutować z kimś, kto ma jakąkolwiek wiedzę o rynku a nie tylko posługuje się sloganami, frazesami i inwektywami. Pozdrawiam.
jacenty82
jacenty82 10.01.2018 18:16 Są firmy które kupują i konfekcjonują owoce dla marketów, czy kilku marketów i tu jest szansa nawiązania bezpośredniego kontaktu z wyżej wymienionego powodu, bo oni też nie lubią reklamacji, warunek np. min.30-40ha upraw. Grupy robią miksy, producent daje swój towar i sam za niego odpowiada więc stara się żeby było wszystko ok i nie pozwoli sobie na niedozwolone środki. Przy produkcji jabłek na poziomie powyżej 1000ton, czyli min. 20t/tydzień i dojrzałym podejściu do sprawy wydaje mi się że nawet na tak nasyconym rynku jakim jest rynek jabłek, po fizycznym sprawdzeniu gospodarstwa przez odbiorcę taka współpraca wydaje się że jest realna. Warunek, powtarzalne, systematyczne partie z określeniem ceny i ilości na jakiś czas do przodu, nie można też pozwolić sobie na wpadkę. Ceny nie powinny być niższe niż dostaje grupa, bo cały czas mamy mocny argument towar pochodzi tylko z mojego gospodarstwa, stosuję dobre praktyki, działam w 100% legalnie, pracownicy u mnie są zadowoleni z pracy. Firmie niestety zależy przede wszystkim na marży, czyli różnicy pomiędzy zakupem a sprzedażą, dla firmy nawet lepiej jest jeżeli przy tej samej marży towar w zakupie jest tańszy. Producenta interesuje cena sprzedaży i nie jest w jego interesie ją zaniżać.

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Czytaj także

ARiMR: Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej

W terminie 27 sierpnia - 31 grudnia 2019 r. rolnicy, którzy ponieśli w gospodarstwach straty...

Słońce zniszczyło jabłka w belgijskich sadach. Sadownicy nie otrzymają wsparcia !

W lipcu fala upałów zniszczyła (spaliła) jabłka i gruszki w belgijskich sadach. Jak...

Czy Ukraińcy pracujący w Polsce wyjadą do Niemiec ?

W ciągu najbliższych 4 lat nawet 25 proc. pracujących w Polsce Ukraińców może wyjechać...

Maliszewski: Sadownicy chcą gwarancji ceny skupu owoców

Producenci owoców, planując inwestycje, nie mają gwarancji, że ich działalność będzie...

Polska nie jest konkurentem ukraińskiego jabłka na rynkach eksportowych ?

Analitycy EastFruit zauważają, że pomimo faktu, że prognoza spadku produkcji jabłek nie...

Prognozy zbiorów jabłek w USA w 2019 r.

Jak wynika z danych przekazanych przez WAPA (World Apple and Pear Association) w bieżącym,...

Najnowsze ogłoszenia

Świder mcms warka

22.08.2019 00:05 autor: pawel35140

Sprzedam jabłka

21.08.2019 20:15 autor: waldus

Kupię Ursusa C-360 lub C-355

21.08.2019 10:20 autor: Sadpol123

Sprzedam sadzonkę Azji

19.08.2019 18:05 autor: kkkkkk9

sprzedam kombajn do zbioru porzeczek

19.08.2019 10:05 autor: Wieslaw

Opryskiwacz tifone vento 1500

18.08.2019 13:40 autor: kasia

2019_Yara_po_kwitnieniu

Najnowsze komentarze

Maliszewski: Sadownicy chcą...
Roman,jesteś (chyba) z 1970 rocznika,a...
Słońce zniszczyło jabłka...
W Polsce też gdzie niegdzieś są takie...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Trzeba zacząć rozmowy w tym roku bo w...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Ardamowski chce wprowadzić ustawę z...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Strategicznie planować na kilka lat do...
Maliszewski: Sadownicy chcą...
Gwarancja ceny TAK, umowy nie!!! Wysyłałem...
Polacy nie chcą pracować w...
nie będe sie bawil w obrońce ukraińców bo...
Oddam za darmo
Jaki rodzaj ramki? Jaki to jest sprzęt...
Pomoc suszowa: O co mogą...
Bardzo mocno rozbuchany jest ostatnio temat...
Polacy nie chcą pracować w...
Jeszcze kilka lat jak Ukraina się wzbogaci...
Oddam za darmo
I to jest piękna postawa!
ZSRP wystąpił do Premiera...
tak piotrek,sadzić,sadzić i jeszcze raz...
ZSRP wystąpił do Premiera...
nic dodać, nic ująć. Jeszcze kilka lat...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Dedykuję wszystkim ,,wyznawcom":...
ZSRP wystąpił do Premiera...
idą z Kukizem pod pache to może dojdą :) z...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Espuma,będą brali,bo jak w nowym rozdaniu...
ZSRP wystąpił do Premiera...
nie pisałem że rząd ma na wszystko to raz,...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Wszystkie pomoce ale te unijne kończą się...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Espuma,ale co ty za problem robisz skoro...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Poddziałanie 5.2 Inwestycje odtwarzające...
ZSRP wystąpił do Premiera...
to ty zrozum że takie pomoce w długoletnim...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Najpierw postaraj się zrozumieć co ktoś...
ZSRP wystąpił do Premiera...
i co za pieniążki od państwa nakupisz...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Zawsze byłem przeciwnikiem takich doraźnych...
ZSRP wystąpił do Premiera...
A kto kazał sądzić w za stoiskach...
ZSRP wystąpił do Premiera...
30 ha to położyły wiatry w 100 % a do tego...
ZSRP wystąpił do Premiera...
Czy 30ha to tak dużo Abu prosić premiera.....
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Zboczeńcy chcą żeby było ich więcej, ale...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Teraz to jakis zmasowany atak tych z lgbt, co...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
i tu sie zgadzamy, niech każdy sobie zyje...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
To dobrze ze skonczył technikum chociaz bo...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Czyli jednak miałem rację, jesteś...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
@sadjabłkowy. Pytanie nr 1 i nr 2. Tylko...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
Bez sensu że można zaznaczyć tylko jeden...
Dziś (13.08) ostatni dzień...
A od nowego roku ceny za prąd wzrosną o...
ME ws. konieczności...
Co stoi na przeszkodzie żeby założyć...
ME ws. konieczności...
Ten rok zapłacimy za energię jeszcze...
Embargo powinno zostać...
Embargo. każdy polski sadownik psioczy i...
Burmistrz Szydłowa...
A wszyscy mieli pretensje do pana...
Burmistrz Szydłowa...
Gdy napisałem tutaj na portalu, że mi...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Błąd... Chodziło o Marka Kuchcińskiego.
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
jaceo1. "Teraz ku*** my ! " Pewnie wielu nie...
Polska nie jest konkurentem...
Zastanawiam się w jakim celu kopiuje się tu...
Embargo powinno zostać...
Wcześniej czy później powrócimy do...
Embargo powinno zostać...
Zbyszek po 0.4 zł to Ameryka z drzewa , a po...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
To coś w rodzaju ,możesz kupić dowolnego...
Embargo powinno zostać...
Ciekawa analiza sytuacji w rolnictwie:...
Embargo powinno zostać...
A tu będziesz im sprzedawał Idareda po...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
@michu, tak tylko jedną odpowiedź można...
ANKIETA: Ochrona przed zbiorem
W ankiecie można wybrać tylko jeden...
Burmistrz Szydłowa...
Taa,ubezpieczenie od wszelkich ryzyk......
Burmistrz Szydłowa...
Sławku,ależ ZSRP na to by odbiorca nie...
Burmistrz Szydłowa...
Jaceo1, tylko co po tym ubezpieczeniu? W...
Burmistrz Szydłowa...
Co do szacowania, to z doświadczenia tych...
Burmistrz Szydłowa...
Brawo za trafną ocenę. Proszę podziel się...
Burmistrz Szydłowa...
Akurat ubezpieczenie od gradu w porównaniu...
Embargo powinno zostać...
To kto kupuje jabłko w tirach z ruskimi...
Burmistrz Szydłowa...
Pytanie- Dlaczego nikt nie walczy o...
Embargo powinno zostać...
Rosja zdejmie embargo a założy ograniczenia...
Embargo powinno zostać...
Embargo to tylko rolnicy mają ma owoce i...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Wosp dobra inicjatywa ale nie to wykonanie....
Embargo powinno zostać...
Czyżby po całorocznym p.... o...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Kto, wstawia minusy? ,,ten który nie...
Embargo powinno zostać...
Jestem i byłem na tak ,embargo przyniosło...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jurku założe sie o flaszkę że tej...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
A gdzie na świecie jest inaczej? Tak...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jeździł może i pociągiem, zamienił BMW...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Gdzie te czasy, kiedy Premier Mazowiecki z...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
ENEA - "Do grup taryfowych, o których mowa w...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jerzy ..po czym stwierdziłeś że wszystko...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Wytłumacz mi szanowny SławkuS, dlaczego nie...
Satelity w służbie...
Arimr wezwał mnie bym wyjaśnił dlaczego...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
baracuda pewnie trzymasz kciuki żeby kasa...
Słodkie ceny kwaśnych...
I co... opłaca się kupić nawet za tyle....
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Baracuda, marnie wygląda ta metafora, nic...
Sadownicy muszą złożyć...
Kontrola kontrola kontrola, co za kraj, ż......
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
słyszałeś hasło dobra zmiana, skromność...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
A czy ja napisałem, że się jemu nie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jak mamy sie czepiac to były marszałek...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
zanim cokolwiek zaczniesz tłumaczyć to sie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Marcinku chyba niestety tej afery to Ty nie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Klasyka socjotechniki: wywołaj problem,niech...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Odpowiedź jest banalna, gdyż bez przerwy...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jakby nie patrzeć, przysługuje im...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Przypuszczam, że wszystko da się...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jerzy, jeżeli już rozliczasz ludzkie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Ciekawi mnie kto tak minusuje na tym portalu,...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jak Marszałek latał by nie z rodzina a...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
,,Mozliwe ze były naduzycia władzy...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
a czemu nie spytasz Jerzego i innych "gwiazd"...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Usprawiedliwiać obecną władzę tym,że...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Ze smutkiem czytam, gdy fakty, którym nie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Espuma ile dostajesz kasy od fermy trolli za...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
bo ludzie żyją dniem dzisiejszym i nie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Jerzy wpisz sobie " Klimatyczny szczyt...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Wątku samolotowego miałem nie komentować,...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
A skąd zakład energetyczny w czasach RODO...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
do pażdziernika wytrzymaj. Schetyna zostanie...
Maliszewski: Czy wygraliśmy...
Robienie społeczeństwa w przysłowiowego...
GUS: Wstępny szacunek...
sarkastycznie -ja miałem połowę więcej- 2...
GUS: Wstępny szacunek...
nie wszystkie, ale część pewnie tak
GUS: Wstępny szacunek...
To nie sa zaniedbane sady tylko sady...
GUS: Wstępny szacunek...
Z tymi zaniedbanymi sadami to masz rację....
GUS: Wstępny szacunek...
Niech sie wypowie ten kto w rejonie grojecko...
GUS: Wstępny szacunek...
Wisni jak sie jezdziło po okolicy wydawało...
GUS: Wstępny szacunek...
A co ma owocówka do prognoz zbiorów?...
Eskimos nie spłacił...
100 baniek podatników utopione ale...
GUS: Wstępny szacunek...
Orzech,, dodam jeszcze problemy z owocówką...
Eskimos nie spłacił...
Myślisz o Biedroniu ?? No! on to może co...
GUS: Wstępny szacunek...
Widzimy po ilości wiśni jak te szacunki...
Eskimos nie spłacił...
Oj się następca Prezydenta Dudy za takich...
Sadownicy są objęci...
Dlaczego jest ta informacja podawana po...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
która ustawa uchwalona w nocy jest dobra ,a...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
A w cenie kapusty i pietruszki wliczone jest...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Brawo PIS, dalej dawać górnikom, kopać...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Jeden wielki błąd za , który Psl może...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Cale szczęście, że Ty jesteś za Psl to...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
propaganda jak zawsze. robią z ludzi...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Stara zasada cyników politycznych; stwórz...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Akurat w temacie cen prądu mało trafny...
GUS: Wstępny szacunek...
U mnie maliny letniej będzie 30% tego co...
GUS: Wstępny szacunek...
Jeżeli chodzi o jabłka to też ten GUS nie...
GUS: Wstępny szacunek...
No żarty urzędasów z GUSu się trzymają....
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
Nie rozumiem ludzi stojących w takich...
ZSRP: Zamieszanie ws. cen...
I tak jakieś 60 % sadowników z grójeckiego...
50 mln euro dla rolników -...
Biznesmeni dostaną kaskę żebyśmy my nie...
Czy sadownicy doczekają...
A może łatwiej wyliczyć co się udało...
50 mln euro dla rolników -...
Eskimos to dopiero zarobił !!!!! Zarząd...
Czy sadownicy zapłacą...
Kostek poczytaj to naprawdę nie boli. A...
Rosja nadal wątpi w...
Bo Rosja ma swoich ludzi co czytają co w...
Czy sadownicy zapłacą...
Bzdura. Nie podpisywali zgody na płacenie...
Czy sadownicy zapłacą...
To chyba Lech Kaczyński zaczął z tym...
Czy sadownicy zapłacą...
Gdyby Kopaczowa nie podpisała pakietu...
Czy sadownicy zapłacą...
Jeżeli mamy prąd z PGE, to na ich stronie...
Czy sadownicy zapłacą...
Nie zapomnij że to jest będzie pomoc de...
Czy sadownicy zapłacą...
Jednak kupując prąd w taryfie C już...
Czy sadownicy zapłacą...
Sadownik nie jest przedsiębiorcą ,co wynika...
Sadownicy zwolnieni z opłat...
Tak. Dopóki nie zmieni się rząd i uzna że...
Sadownicy zwolnieni z opłat...
czyli jak rozumiem mogę w roku za free...
Ceny jabłek wzrosną o 40% ?
Jak Ci tak źle to idź na etat. Zabiorą Ci...
Czy sadownicy zapłacą...
A dlaczego Pan z PSL-U nie wystosuje pisma w...
Sadownicy zwolnieni z opłat...
Mistrzowskie wyjaśnienie, teraz potrzebne...
Walka o jak najniższe ceny...
To teraz mogę spokojnie sprzedawać swoje...
Ceny jabłek wzrosną o 40% ?
Tak piszą te " x procent" , jak w...
Sadownik nie może...
Czy mam rozumieć że przetwórcy maja u nas...
Ceny jabłek wzrosną o 40% ?
Komu i czemu mają służyć takie idiotyczne...
Maliszewski: Straty...
Musk przepity zawsze swieższy niż nie dopity
Maliszewski: Branża...
Prawda objawiona wyszła już teraz..Gdyby...
instagram